این قطعات محبوب و کاربردی وظیفه ی ایجاد کاور بتن را بر عهده دارند. به گونه ای که قبل از عملیات بتن ریزی به میلگرد وصل شده و پوششی از بتن بین سطح قالب و میلگرد ایجاد می کند که به کاور میلگرد معروف است. پوشش بتن روی میلگرد یکی از مطالبی است که در مبحث نهم مقررات ملی ساختمان به آن اشاره شده است و جزو ملزومات اجرای هر پروژه ی عمرانی می باشد. از مزایای ایجاد کاور میلگرد می توان به جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی در اثر رطوبت و افزایش طول عمر مفید سازه اشاره نمود.

انواع اسپیسر های پلاستیکی بتن

هارد فیکس

در صورتی که سازه های کف همچون فنداسیون نواری و رادیه،  شبکه های میلگردی، پر تراکم و سنگین باشد این فاصله نگهدار با سایز های مختلف جهت ایجاد پوشش بتنی ۳۰mm  تا ۱۰۰mm بسیار مناسب می باشد. تعدادمورد استفاده در  فنداسیون های رادیه در هر متر مربع ۴ عدد و در فنداسیون های  نواری هر ۵۰ سانتیمتر ۱ عدد توصیه می گردد.

مکس فیکس

این فاصله نگهدارها جهت اجرای مناسب سازه های متوسط و نیمه سنگین مانند تیرو دال با ایجاد پوشش بتن ۱۵ تا ۱۰۰ میلیمترپیشنهاد می گردد. مکس فیکس ها برای میلگرد های ۱۰ تا۲۰ مناسب بوده  و تعداد مورد نیاز  در تیرها  هر ۳۰ سانتیمتر ۱ عدد و در دال ها و کف سازی ها هر متر مربع ۴ عدد توصیه می شود.

ویل فیکس

این فاصله نگهدار به خاطر شکل هندسی آن قطعه مناسبی برای سازه های عمودی مانند دیوار و ستون، قطعات پیش ساخته و در جا می باشد. اندازه های مختلف این فاصله نگهدار موجب ایجاد و پوشش بتنی ۱۵mm تا ۱۰۰mm  می گردد. استفاده از این قطعه در ستون ها علاوه بر ایجاد پوشش بتنی مانع از پیچیدگی شبکه آرماتور بندی در ستون می گردد.

تعداد مورد استفاده  از این اسپیسر در هر ستون ۳ متری ۱۶ عدد می باشد که در ۲ ردیف عرض ۸ تایی بر روی خاموت ها نصب می گردد و تعداد مورد استفاده در هر طرف دیوار در هر متر مربع ۳ عدد می باشد.

دوبل فیکس

این فاصله نگهدار که از دو بخش پایین و بالا تشکیل یافته است برای ایجاد دو سایز پوشش بتنی در سازه های دو مش (شبکه) که نیاز  به  ایجاد پوشش  بتنی معین  در مش های پایین و حفظ یک پوشش بتنی دیگر تا مش های بالایی است کاربرد دارد. اندازه های مختلف این نوع محصول باعث ایجاد پوشش بتنی ۲۵ تا ۴۰ میلیمتر در مش های  پایین و ۴۰ تا ۱۲۰  میلیمتر  در مش های بالا می باشد.

تعداد مورد استفاده این قطعه نسبت به یکدیگر ۵۰ سانتیمتر می باشد.

اسپیسرهای پلاستیکی

اسپیسرهای پلاستیکی پوشش بتنی را قبل و در حین بتن ریزی تضمین می کنند. در مورد اجزای داخلی ساده، اسپیسرهای پلاستیکی جایگزین مقرون به صرفه ای برای اسپیسرهای بتنی و فلزی هستند.

اسپیسر ها با فراهم آوردن امکان ایجاد پوشش بتن کافی، نقش چشمگیری در افزایش عمر سازه های بتنی دارند. اسپیسر بتن با طراحی خاص، مواد اولیه سازگار با بتن، حمل و نقل راحت و قیمت مناسب در اشکال، انواع و اندازه های مختلف برای کاربردهایی نظیر فونداسیون ها، سقف ها، دیوارها، ستون ها و ... مورد استفاده قرار می گیرند.

مزایای استفاده از اسپیسر های پلاستیکی بتن

-ارزان بودن

-سرعت و سهولت در کاربرد

-عدم ایجاد مانع در فرایند بتن ریزی

-ممانعت از نفوذ عوامل خوردگی به آرماتور

-حمل و نقل بسیار راحت

اسپیسر بتن ضمن بالا بردن کیفیت سازه ها به سرعت اجرای عملیات ساختمانی نیز کمک می کنند. حداقل پوشش بتنی روی آرماتورها که به عنوان محافظ برای آرماتورها در برابر هوا و اثرات دیگر است، از سطح بتن تا سطح بیرونی فولادی که ضابطه پوشش در مورد آن اعمال میگردد، محاسبه می شود.

از ضعفهای متداول و قابل پیشگیری در سازه های بتن مسلح، تاثیر عوامل و عناصر مخرب اطراف می باشد. اکسیژن، رطوبت، کلر، سولفاتها و سایر عوامل خورنده محیط می توانند با نفوذ به درون بتن و تماس با میلگردها باعث سرعت بخشیدن به خوردگی میلگرد ها شده و از عمر مفید سازه بکاهند. این در حالی است که پوشش بتنی روی میلگرد می تواند به عنوان مهمترین عامل جلوگیری از خوردگی محسوب شود. زمانیکه میلگرد در سطح بتن نمایان می شود اثر شیمیایی رطوبت و عوامل خورنده سرعت قابل توجهی پیدا می کند.

بر اساس نتایج مطالعات، به ازای هر دو میلیمتر کاهش در ضخامت بتن روی میلگرد، پنج سال عمر سازه کاهش و از دوام، عمر و پایایی ساختمان کاسته می شود. اسپیسر ها ضمن بالا بردن کیفیت سازه ها به سرعت اجرای عملیات ساختمانی تیز کمک می کنند.

انواع اسپیسر ها از نظر جنس و مواد تشکیل دهنده

اسپیسر ها بر اساس جنس مواد، انواع متفاوتی را تشکیل می‌دهند. انواع بتنی، فلزی و پلاستیکی بسیار متداول می‌باشند. اسپیسر بتنی باید از استحکام و تراکم خوبی برخوردار باشد و عاری از تخلخل بوده و در برابر عوامل خورنده مقاوم باشد. این نوع اسپیسر ها باید در شرایط معین از نظر طرح اختلاط، تراکم و عمل آوری تولید شوند. تولید کارگاهی این نوع اسپیسر ها در هیچ جای دنیا رایج نیست و استانداردهای مربوطه بر تولید کنترل شده این قطعات تاکید دارند.

  • اسپیسر های فلزی از انواع مفتول ‌ها یا میلگرد ها با ضخامت‌های معین ساخته می‌شوند. این قطعات باید به شکل مناسب طوری طراحی شوند که میلگرد به راحتی بر روی آن سوار شود.

  • اسپیسر های پلاستیکی که فرایند تولید آنها سریع بوده و در اشکال گوناگون قابل تولید می‌باشند.

  • همچنین از مقاومت بالایی برخوردار هستند.

  • شکل‌پذیری آسانی داشته و در نتیجه از لحاظ اقتصادی ارزانترین نوع اسپیسر می‌باشند.

اسپیسر کاشی و سرامیک

نوع دیگری از اسپیسر وجود دارد که مخصوص سرامیک کاری است که به اسپیسر کاشی معروف می باشد..

اسپیسر کاشی و سرامیک قطعه ای است که به صورت صلیبی می باشد و برای یکسان شدن فاصله های بین کاشی و سرامیک ها استفاده می شود. اسپیسر کاشی دراندازه های1 ، 2 ، 3 ، 4 ، 5 ، 6 ، 7 ، 8 ، 9 و 10 میلیمترتولید می شوند. اسپیسر کاشی از جنس مواد پلی اتیلن نو تولید می گردد. اسپیسر کاشی در بسته های 100 و 200 عددی عرضه می گردد.

جهت بندکشی منظم و یکسان آجر و کاشی از قطعات پلاستیکی بنام اسپیسر آجر و کاشی استفاده می گردد. این قطعات باعث یکسان شدن درزهای بین کاشی و آجر می گردد و در سه مدل صلیب و سپری و خطی تولید می گردد. برای اجرای بهتر و آسان تر باید نشیمن گاه از ضخامت قابل قبولی برخوردار باشد.

گروه صنعتی ویترکس تولید کننده انواع اسپیسر های پلاستیکی مورد استفاده در صنعت ساختمان می باشد. جهت مشاهده و استعلام قیمت اسپیسر بتن به سایت شرکت ویترکس https://www.vitrex-tools.ir/  مراجعه نمایید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.