میلگرد روکش اپوکسی و کاربردهای آن

 اگر قصد دارید این مقطع فولادی را در پروژه‌هایی به کار ببرید که از نظر موقعیتی در مناطق مرطوب کشور احداث می‌شوند، بهتر است نوع ضدزنگ آن را انتخاب کنید تا عمر مفید سازه‌ی  خود را افزایش دهید. هم‌چنین در هنگام خرید علاوه بر قیمت به برند و کیفیت آن نیز دقت داشته باشید.

اصلی‌ترین وظیفه‌ی آرماتورها استحکام بخشی به سازه‌های بتنی است. این مقاطع فولادی درون بتن‌های نم‌دار و مرطوب کاشته می‌شوند تا ستون‌های بتنی را در برابر نیروهای خمشی و کششی مقاوم سازند. رطوبت موجود در بتن موجب زنگ زدگی آرماتورها و در نتیجه کاهش استحکام و طول عمر آن‌ها خواهد شد. به علاوه به دلیل افزایش حجم باعث ترکیدگی ستون بتنی نیز می‌شوند. میلگردهای روکش اپوکسی با دارا بودن یک لایه محافظتی در برابر رطوبت مقاوم هستند و استفاده از آن‌ها این مشکلات را به همراه نخواهد داشت.

میلگرد روکش اپوکسی چگونه ساخته می شود

میلگرد اپوکسی با یک لایه از رزین اپوکسی پوشش داده می‌شود تا در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاوم شود. از آنجایی که روکش اپوکسی قرار گرفته روی سطح این مقاطع رنگ سبزی دارد، آنها را با نام میلگرد سبز یا green rebar می‌شناسند.

برای ساخت میلگرد سبز مراحل زیر طی خواهد شد:

  1. سطح مقطع از هرگونه پوسته‌های اکسیدی، آلودگی‌ها و چربی‌ها پاک‌سازی می‌شود تا قابلیت جذب اپوکسی را داشته باشد. به علاوه مشکلات سطحی مثل تیز یا برنده بودن آج‌ها نیز باعث ایجاد اختلال در مرحله روکش پذیری خواهد شد، که باید قبل از ورود به مراحل بعدی برطرف شود.

  2. مقطع موردنظر بعد از آماده سازی اولیه در داخل کوره با دمای ۲۰۴ تا ۲۳۲.۲ قرار می‌گیرد و هنگامی‌ که به اندازه‌ی کافی حرارت دید، وارد مرحلۀ بعد خواهد شد.

  3. بر روی سطح آرماتور گداخته شده به وسیله اسپری الکترواستاتیک پودر اپوکسی ریخته می‌شود. داغ بودن سطح مقطع باعث خواهد شد که این پودر با سطح واکنش شیمیایی داده و به طور کامل به خورد آن برود و به شکل پلیمر ترموست آن را پوشش‌دهی کند.

به این روش fusion-bonded  گفته می‌شود. لایه‌ی که توسط این روش روی میلگرد قرار می‌گیرد، به خوبی با سطح آن درگیر شده و به درستی به آن خواهد چسبید؛ اما، غیر یکنواخت است. به این معنی که این لایه ضخامت یکسانی ندارد و ممکن است در برخی از قسمت‌ها قطورتر یا نازک‌تر باشد. شایان ذکر است که میلگرد سبز از نظر استحکام و سایر مشخصه‌های مکانیکی با آرماتور سیاه هیچ تفاوتی ندارد و تنها نسبت به رطوبت مقاوم سازی شده است.

آراد آهن

مزایای کاربرد میلگرد اپوکسی

آرماتور های اپوکسی به دلیل دارا بودن خاصیت ضدزنگی در موقعیت های مرطوب و در ساخت سازه‌های دریایی کاربرد دارند. مزیت‌های زیر باعث می‌شود که خرید این مقطع افزایش داشته باشد:

  1. آرماتورها مقاطع فولادی بسیار مستحکم و کاربردی هستند که تنها نقطه ضعف آن‌ها، آسیب پذیری در برابر رطوبت و آب خوردگی است. میلگرد اپوکسی این نقطه ضعف را ندارد.

  2. پوششی که روی آرماتور سبز قرار گرفته، بسیار سبک بوده و باعث افزایش چشمگیر وزن آن نمی‌شود. به علاوه این پوشش برای محیط زیست یا افراد مشکلی ایجاد نمی‌کند و غیر سمی است.

  3. مراحل تولید آرماتور سبز باعث ایجاد آلودگی در محیط زیست نشده و هیچ‌گونه مواد سمی و مضری را وارد اکوسیستم نمی‌کند.

  4. آرماتور گالوانیزه نوع دیگری از میلگردهای ضدزنگ هستند که خم کردن و شکل دادن به آن‌ها به دلیل آسیب پذیری لایه گالوانیزه بسیار مشکل‌ساز است، در صورتی که میلگرد سبز را می‌توان در نقاط ایمن و سالم آن به راحتی خم کرد.

  5. در صورتی که میلگرد سبز مطابق با استاندارد ASTM A706 تولید شود، قابلیت جوش پذیری خواهد داشت.

  6. آرماتور روکش اپوکسی نسبت به سایر آرماتورهای مقاوم شده از نظر قیمتی مناسب‌تر است. آخرین قیمت میلگرد در انواع برندها و سایزها در سایت مرجع آرادآهن منتشر می‌شود. برای خرید مستقیم میلگرد از کارخانه می توانید به سایت آراد آهن مراجعه نموده و سفارش خرید خود را در بخش ثبت سفارش اعلام نمایید تا کارشناسان فروش این شرکت با شما تماس بگیرند.

معایب کاربرد آرماتور اپوکسی

مزایای آرماتور روکش اپوکسی را با هم مرور کردیم؛ اما، استفاده از این مقطع فولادی چه مشکلات و معایبی دارد؟

  1. روکش اپوکسی قرار گرفته بر روی آرماتور میزان چسبندگی و درگیری آن با بتن را کاهش خواهد داد.

  2. روکش اپوکسی در برابر خراشیدگی و ساییدگی به شدت آسیب‌پذیر است و کوچک‌ترین بی‌احتیاطی که در مراحل حمل و نقل و نصب آن صورت گیرد، باعث پارگی لایه پوششی آن خواهد شد و خوردگی میلگرد را به همراه خواهد داشت. 

  3. جابه‌جایی میلگردهای اپوکسی به قدری حساس است که حتی ممکن است پوشش آن‌ها در اثر حمل با یکدیگر نیز دچار خراشیدگی و آسیب شود. به منظور سهولت حمل و نقل آرماتورها را به صورت کلاف دسته بندی می‌کنند.

  4. گفتیم که میلگرد روکش اپوکسی نسبت به سایر آرماتورهای ضدزنگ قیمت مناسب‌تری دارد؛ اما، با این وجود همچنان قیمت آرماتور سبز گران است.

  5. وجود روکش اپوکسی باعث پوشش دهی آج‌های میلگرد خواهد شد. آج‌ها بر روی آرماتور حک می‌شوند تا میزان درگیری بتن و میلگرد را افزایش دهند. وجود لایه اپوکسی اثر این خاصیت را کاهش خواهد داد.

در کل با وجود اینکه قیمت آرماتور اپوکسی در مقایسه با نوع معمولی بیشتر است؛ اما، خرید استفاده از آن‌ها توجیه اقتصادی خواهد داشت. به دلیل اینکه این مقاطع در دراز مدت طول عمر مفید سازه و ساختمان را افزایش و هزینه‌های مربوط به تعمیرات را کاهش می‌دهند.

آراد-آهن

آراد آهن، مرکز عرضه کننده انواع میلگرد در ایران

برای خرید میلگرد انتخاب یک مرکز پخش عمده می‌تواند تا حد زیادی در کاهش هزینه‌ها موثر باشد. البته به شرطی که فروشگاه موردنظر معتبر بوده و محصولات با کیفیت را عرضه نماید. بازرگانی آرادآهن یکی از مراکز عرضه کننده انواع میلگرد در کشور است که محصولات خود را با تضمین کیفیت و قیمت به فروش می‌رساند. برای خرید میلگرد تمامی برندهای معتبر داخلی با شماره‌ی: 34055-031 تماس بگیرید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.