شاخص تابش فرابنفش در کلانشهر اصفهان ۱۰ است

سیمین باقری  افزود: شاخص تابش فرابنفش خورشیدی در کلانشهر اصفهان از اواسط خرداد امسال افزایش یافت و در این روزهای گرم تابستانی به ۱۰ رسیده است.

وی با بیان اینکه این شاخص تا عدد ۶ در محدوده متوسط قرار دارد، اظهار‌کرد: اگر شاخص مذکور از ۶ بیشتر شود، شدت اشعه و ضررهای آن افزایش می یابد.

این کارشناس، اوج شاخص تابش فرابنفش خورشیدی را در بین ساعت ۱۰ تا ۱۶ دانست و به مردم توصیه کرد که در این ساعت تا حد امکان از خانه خارج نشوند. باقری با اشاره به اینکه حداکثر شاخص تابش فرابنفش در کلانشهر اصفهان در سال جاری ۱۰ بوده است، تصریح کرد: در سال های گذشته در برخی روزها این شاخص در اصفهان به ۱۳ هم رسید اما امسال تاکنون اعداد بالاتر از ۱۰ ثبت نشده است. وی با بیان اینکه شاخص تابش فرابنفش از اواسط شهریور کاهش می یابد، خاطرنشان کرد: این شاخص در ماه های سرد سال به یک تا ۲ می رسد و مشکلی ندارد.

این کارشناس با اشاره به اینکه شاخص بالای تابش فرابنفش می تواند به پوست، چشم و سیستم ایمنی بدن آسیب برساند، تاکید کرد: لازم است مردم در صورت خروج از منزل در این روزها از خود در برابر اشعه فرابنفش محافظت کنند. باقری توصیه کرد: در صورت خروج از منزل تا حد امکان در سایه بمانید، از کِرِم ضد آفتاب استفاده و آن را زود به زود تجدید کنید، آب یا هر نوع مایع آشامیدنی دیگر همراه خود داشته باشید و از کلاه لبه دار و عینک آفتابی نیز استفاده کنید.

گفتنی است  شاخص اشعه فرابنفش (UVI) یک مقدار کمی است که شدت اشعه ماوراء‌بنفش (UV) را در محل و منطقه مورد نظر مشخص می‌کند. هر چه مقدار این شاخص بیشتر شود، قدرت تخریب پوست و چشم بیشتر است.

بر پایه استاندارد شاخص جهانی تابش فرابنفش خورشیدی، اگر این شاخص روی اعداد یک و ۲ باشد، اشعه بی‌خطر است. شاخص سه تا پنج نشان‌دهنده کم‌خطر بودن اشعه، شاخص ۶ و هفت نشان‌دهنده خطر زیاد، شاخص هشت تا ۱۰ بیانگر خطر بسیار زیاد و شاخص ۱۱ گویای خطر بسیار شدید است.