2_4 copy

محمد یاسر طیب نیا گفت: وقتی صحبت از توسعه اقتصادی است یا به تعبیر رهبر معظم انقلاب، در مورد ایرانِ آباد، پیشرفته و قوی صحبت می‌کنیم، باید به موضوع رشد اقتصادی توأم با تغییرات بنیادی توجه داشته باشیم.

وی گفت: رشد اقتصادی که تغییراتی بنیادین را در بردارد، علاوه بر شاخص‌های کمّی، باید ازنظر کیفی نیز تحول بنیادین اقتصادی در ساختار تولید ناخالص داخلی رقم بزند. تراز تجاری، توزیع ثروت بین قشرهای مختلف، اشتغال‌زایی و... ازجمله تحولات دیگری است که باید در این زمینه مدنظر قرار گیرد. نقش صنعت فولاد در بسیاری از این شاخص‌ها نقشی اساسی است. اولین شاخصی که در توسعه اقتصادی مطرح است تولید ناخالص داخلی است. امروز فولاد مبارکه دارای سهم 1.5 درصدی در تولید ناخالص ملی (GDP) است و درعین‌حال شاهد سهم ۱۷ درصدی صنعت فولاد در تولید ناخالص ملی در بخش صنعت و سهم 5.5 درصدی در کل این میزان هستیم. این در حالی است که هم کشورهای توسعه‌یافته و هم کشورهای درحال‌توسعه از رشد صنعت فولاد غافل نمی‌شوند و کشورهایی نظیر چین به‌عنوان اولین تولیدکننده فولاد در دنیا و هند به‌عنوان دومین بازیگر جهانی این عرصه که در بسیاری از شاخص‌های کمّی ممتازند، در زمینه فولاد بسیار فعال‌اند و محوریت رشد صنعت فولاد خود را حفظ کرده و به‌سرعت در صنعت فولاد رشد یافته‌اند و همین رشد باعث پیوستن آن‌ها به جرگه کشورهای توسعه‌یافته شده است.

طیب نیا افزود: کشورهای دیگر نظیر برزیل، ترکیه و کره جنوبی نیز به همین صورت هستند. صنعت فولاد بخش مهمی از GDP کشورهای مختلف را محقق می‌کند. در کشور ما نیز تولید فولاد ارتباط قابل‌توجهی با تولید ناخالص داخلی دارد و همه این موارد باعث شده ایران در جایگاه دهم تولیدکنندگان فولاد دنیا قرار بگیرد. شاخص دیگر شاخص‌های تجاری است و پیشی گرفتن صادرات از واردات جزو شاخص‌های مهم در این زمینه محسوب می‌شود؛ به‌طور مثال، حدود ۱۴ درصد از صادرات کشور که معادل 10.5 میلیون تن فولاد است از همین بخش مهم تأمین می‌شود که این میزان برابر با حدود ۳۰ درصد از ظرفیت تولید فولاد کشور است. صنعت فولاد برنامه‌ریزی صادرات ۲۰ میلیون تنی فولاد در افق ۱۴۰۴ را دارد که این هدف در تحقق اقتصاد غیرنفتی نقشی محوری خواهد داشت و این موضوع نشان می‌دهد ساختار صنعت فولاد به‌درستی شکل‌گرفته است. البته این اتفاق نیاز به ایجاد و تقویت زیرساخت‌ها و رعایت الزاماتی دارد که مسیر نیل به اقتصاد بدون نفت را هموار می‌کند.

فولاد مبارکه برای توزیع عادلانه ثروت، سال گذشته بیشترین توزیع سود در کشور را داشته است

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این موارد، اشتغال‌زایی زنجیره فولاد نیز از اهمیت خاصی برخوردار است؛ چون حدود ۲ میلیون نفر از اشتغال کشور که حدود ۹ درصد از کل آن است به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم توسط صنعت فولاد ایجادشده؛ به‌طور مثال، فولاد مبارکه حدود ۳۵۰ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده است.

مدیرعامل فولاد مبارکه تصریح کرد: توزیع عادلانه ثروت میان اقشار مختلف جامعه از دیگر مزایا و شاخص‌های کیفی صنعت فولاد در کشور است که باعث شده شرکت‌های فولادی به اصلی‌ترین بازیگران بازار سرمایه تبدیل شوند. توزیع ثروت با تولید درآمد متفاوت است. در همین خصوص، فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگ‌ترین صنعت کشور، در سال گذشته بیشترین توزیع سود را در بازار سرمایه داشته است. این توزیع سود در بین سهام‌داران پرشمار فولاد مبارکه ازجمله سهام عدالت و صندوق تأمین اجتماعی، جمعیتی بالغ‌بر حدود ۶۰ میلیون نفر را شامل می‌شود. این یعنی در زمینه تحولات بنیادین که پیش‌ازاین مطرح شد و توزیع عادلانه ثروت میان اقشار مختلف جامعه، این مدل می‌تواند به‌خوبی کارآمد باشد.

صنایع بزرگ نظیر فولاد مبارکه پیشتاز توسعه زیرساخت‌های کشور هستند

طیب نیا عنوان کرد: شاخص دیگر رشد اقتصادی کشورها توسعه اقتصادی به‌واسطه توسعه زیرساخت‌هاست. توسعه اقتصادی بدون ایجاد زیرساخت‌ها معنا پیدا نمی‌کند. درگذشته، دولت‌ها زیرساخت‌ها را می‌ساختند، اما امروز بسیاری از صنایع بزرگ نظیر صنعت فولاد در توسعه زیرساخت‌ها پیشتازند. این صنایع در حوزه‌هایی نظیر نیروگاه سازی، انتقال آب، جاده‌سازی، حمل‌ونقل، انرژی و... کارهای مهمی در کشور انجام داده‌اند که به‌طور مثال در ماه آینده، فاز اول نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی فولاد مبارکه به بهره‌برداری می‌رسد. وی بیان کرد: نقش بی‌بدیل صنعت فولاد در تولید انرژی تجدید پذیر و ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی و بادی یکی از نقاط قوت این صنعت برای کشور است. فولاد مبارکه با اتخاذ همین سیاست‌ها، پروژه احداث بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی کشور به ظرفیت ۶۰۰ مگاوات را آغاز کرده است. هم‌ظرفیت نیروگاه خورشیدی و هم‌ظرفیت نیروگاه بادی چند برابر ظرفیت موجود در کشور است و این میزان نشان‌دهنده همت صنعت فولاد برای آبادی کشور است.

طیب نیا گفت: تحقق اقتصاد بدون نفت با تحولات اساسی و تغییرات چشمگیر در ساختار تولید ناخالص ملی و اقتصاد کشور محقق می‌شود. البته تحقق بیش از ۵ درصد از GDP توسط صنعت فولاد، تحولی چشمگیر در اقتصاد کشور است؛ ولی باید این تحول به نحو بهتری رقم بخورد و همان‌طور که گفته شد، تحول باید ساختاری و بنیادین باشد، ولی متأسفانه گاهی شاهد رقم خوردن اتفاقاتی برخلاف این سیاست‌گذاری‌ها هستیم. در حوزه سیاست‌های اقتصادی باید مشاغل به سمت مشاغل فناورانه و نوآورانه برود. این امر در فولاد مبارکه با تولید فولاد زنگ نزن (stainless steel) و ۱۴ گرید جدید فقط در سال گذشته بدون حضور کارشناسان خارجی محقق شد.

وی افزود: سودآوری برخی از شرکت‌ها نظیر فولاد مبارکه ناشی از عملکرد مناسب این شرکت در زمینه تولید و به کار بستن چنین سیاست‌هایی است؛ درحالی‌که برخی به شایعاتی نظیر استفاده از رانت توسط شرکت‌های سودآور کشور دامن می‌زنند. امروز فولاد مبارکه انرژی موردنیاز خود را باقیمتی بیشتر از بازارهای جهانی خریداری می‌کند و به‌طور مثال، گاز موردنیاز این شرکت باقیمتی هم‌تراز با بازارهای جهانی تأمین می‌شود.

مدیرعامل فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: طی سه سال گذشته فولاد مبارکه با افزایش حدود 8 برابری قیمت برق مواجه شده و امروز این شرکت برق موردنیاز خود را به قیمتی معادل برق صادراتی خریداری می‌کند. این شرکت طی ۱۴ ماه، با خلق یک رکورد حیرت‌آور، نیروگاه سیکل ترکیبی باراندمان بالا را راه‌اندازی کرده است. فاز اول و دوم این نیروگاه مجموعاً با ظرفیت ۶۰۰ مگاوات ازنظر رکورد زمان ساخت کم‌نظیر است. این نیروگاه می‌تواند بخشی از برق موردنیاز فولاد مبارکه را تأمین کند و در آینده نزدیک، تأمین‌کننده برق شبکه باشد. وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه حمل‌ونقل یکی از اتفاقات دیگری است که فولاد مبارکه نیز همگام با صنعت فولاد کشور در آن سرمایه‌گذاری کرده است. عقد قرارداد خرید ۵۰ دستگاه لوکوموتیو برای صنعت ریلی کشور بخشی از این اقدامات بوده و البته در زمینه‌های مختلف دیگر نیز اقدامات خوبی انجام‌شده است. دلیل این سرمایه‌گذاری چند برابر شدن هزینه‌های حمل‌ونقل طی ماه‌های اخیر است که ما را نسبت به رقبای بین‌المللی در این رقابت تضعیف می‌کند. طیب نیا تأکید کرد: هزینه‌های نیروی انسانی و اشتغال‌زایی نیز چندین برابر شاخص‌های بین‌المللی هم در صنعت فولاد و هم در صنعت کشور است. صنعت فولاد به‌نوبه خود اشتغال‌زایی خوبی در کشور ایجاد کرده است؛ به‌طور مثال، فولاد مبارکه مجموعاً ۴ هزار نفر را در توسعه‌ها و ساختار اصلی خود به کار مشغول ساخته است. وی عنوان کرد: ساختارهای اقتصادی کشور نیازمند تحول است. امروز حدود ۹۰ درصد از مصرف آب کشور در بخش کشاورزی و تنها ۲ درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود و این موضوع نشان می‌دهد که یا سهم کشاورزی باید در تولید ناخالص داخلی افزایش یابد یا این میزان از مصرف آب در کشاورزی کشور باید موردبازنگری قرار بگیرد.

مدیرعامل فولاد مبارکه بیان کرد: ۳۳ درصد از میزان مصرف برق در کشور که چیزی حدود شش برابر استانداردهای بین‌المللی است به بخش خانگی مربوط می‌شود. همچنین به‌طور میانگین یک‌سوم میانگین سالانه مصرف گاز مربوط به بخش خانگی است که این موضوع نیز جای تأمل دارد و باید در این زمینه تغییرات بنیادی مدنظر قرار بگیرد.

صنعت فولاد از مزیت‌های اساسی کشور است

وی گفت: متأسفانه برخی از سیاست‌گذاری‌ها به‌جای تقویت نقاط قوت، این شاخص‌های مهم را هدف گرفته است. امروز صنعت فولاد کشور یک صنعت موفق و از مزیت‌های کشور است و اگر در حوزه سیاست‌های ارزی، قیمت‌گذاری و هزینه نهاده‌ها کاری برای بهبود سیاست‌ها نکنیم، این صنعت از مزیت خارج می‌شود و این اتفاق بسیار نادرست است.

 فولاد مبارکه یکی از شرکت‌های بزرگ و سودآور بازار سرمایه است

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس در سومین روز از نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی در جریان بازدید از غرفه فولاد مبارکه گفت: شرکت فولاد مبارکه یکی از شرکت‌های بزرگ بازار سرمایه است که در سودآوری بورس و ارائه گزینه‌های سرمایه‌گذاری به سهام‌داران نقش موثری دارد.

وی با تأکید بر اینکه حمایت از حقوق سهام‌داران دغدغه جدی سازمان بورس است، تصریح کرد: با توجه به وضعیت بنیادی شرکت‌ها پیش‌بینی می‌کنیم سال ۱۴۰۲ سال خوبی برای بازار سرمایه خواهد بود و انتظار بازاری پرنشاط و سودآور را داریم.

فولاد مبارکه یک ثروت ملی است و باید از آن حمایت شود

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در بازدید از غرفه گروه فولاد مبارکه در پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی گفت: زیر سؤال بردن سودآوری شرکت‌ها آدرس غلط دادن به مردم است. مهدی طغیانی تصریح کرد: آدرس درست این است که شرکت‌های تولیدی به‌اندازه سرمایه خود باید سودآوری داشته باشند. از صنایعی نظیر فولاد مبارکه که در سخت‌ترین شرایط اقتصادی، پیشران اقتصاد کشور بودند باید حمایت کرد؛ چراکه این شرکت یک ثروت ملی است.

پیشرفت فولاد مبارکه ارتباط مستقیمی با پیشرفت کل صنعت کشور دارد

حجت‌الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در بازدید از غرفه گروه فولاد مبارکه گفت: شرکت فولاد مبارکه یک صنعت مادر در کشور به شمار می‌رود که پیشرفت آن ارتباط مستقیمی با پیشرفت بسیاری از بخش‌های صنعتی کشور دارد. به‌طورکلی حمایت همه‌جانبه از تولید بخش خصوصی در برنامه هفتم توسعه مورد تأکید قرارگرفته است.