photo_2023-05-21_13-24-18 copy

حمایت هایی که باعث می‌شوند بنادر در این کشورها شهره شوند و متعاقبا ارزآوری های کلان به شکل خدمات حمل و نقل و باربری روانه کشورشان شود. درست مانند امارات و سنگاپور. گاهی این حمایت ها به شکل جوایز صادراتی، کمک حال بخش صنعت و تجارت می‌شوند و توان رقابت و عرض اندام در بازارهای جهانی را به شرکت ها می‌دهد. همسایه شمالی کشورمان یعنی ترکیه از پیشتازان این روش است.

در بسیاری از کشورها، بانک ها به عنوان بازوان تامین مالی واحد ها وارد کارزار می‌شوند و با بکارگیری نوین ترین روش های تامین مالی که نه تنها باری مضاعف به دوش صاحبان تولید نمی‌شوند، بلکه تنها دغدغه آنها را محدود به تولید و صادرات می‌کند، موجب کاهش و یا از بین رفتن ریسک کار، افزایش کیفیت و افزایش قدرت بازاریابی های جهانی می‌شوند. آلمان یکی از بهترین حامیان واحدهای تولیدی در موضوعات مالی و ضمانت سرمایه است اما در منطقه ای که ایران حضور دارد، امارات از این حیث با ارائه خدمات نوین تامین مالی و رتبه بندی بسیار قابل قبول بانکی در دنیا، شرایط و زیرساخت های کم نظیری جهت انجام امور تجاری برای صاحبین مشاغل فراهم می‌کند.

صادرات در کشور ما از طرفی با توجه به فقدان برنامه های مدون و طولانی مدت و سنجیده که اغلب فاقد بازارشناسی نیز هستند و از طرفی عدم حمایت های سیاسی ، بانکی و زیر ساختی همواره به شکلی پیش رفته اند که متغیرهای خارجی تاثیرگذاری بیشتری داشته اند. اما به نظر می آید با تمام بلبشوهای سیاستگذاری و عدم حمایت ها، شانس در خانه تجارت کشورمان را زده است. فارغ از تمام سختی ها و مشقت های سر راه صادرات از جمله رفع تعهد ارزی ، مشکلات فراوان در مبادلات مالی و سایر گرفتاری هایی که ریشه در تحریم های کشورمان دارد، فرصت برای صادرات محصولات ایرانی به سه کشور به نظر طلایی می‌رسد. بعد از جنگ اوکراین و تحریم های بین المللی روسیه، این کشور شرایط را برای واردات محصولات مختلف به کشور خود بسیار سهل کرده است. در خصوص مواد غذایی استانداردهای خود را که اغلب ایرانی‌ها توان دریافت آن را نداشتند، یا حذف کرده است و یا سهل. به طوری که شاهد جهش های چند صد درصدی صادرات ایران در همین مدت زمان محدود از آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین بوده ایم. جمعیت حدود ۱۴۳ میلیون نفری و شاخصGDP حدودا ۱۳ هزار دلاری به ازای هر شخص در سال ۲۰۲۱ روسیه، نشان دهنده فرصت طلایی در حوزه صادرات است. کشور دومی که می‌توان از آن یاد کرد عربستان سعودی است. کشوری قدرتمند از لحاظ اقتصادی با سلایق مشترک فراوان در زمینه های مختلف با ایرانیان که مشتاق و چشم انتظار برخی از محصولات ایرانی مانند فرش و خشکبار است. نکته قابل توجه در خصوص سعودی این است که این کشور نفوذی بسیار عمیق و تعیین کننده بر سایر کشورهای حوزه  دارد.