تکنولوژی در خدمت پخش

امروزه شرکت‌های مهمی در حوزه نرم‌افزارهای پخش و توزیع فعالیت می‌کنند. بسیاری از شرکت‌های پخش و توزیع از محصولات این متخصصان بهره‌مند هستند و این شرکت‌ها تجهیز نرم‌افزاری شرکت‌های توزیع و پخش را بر عهده دارند. ورود کالا به انبارها، حسابداری، فروش، خرید، مدیریت و پخش از جمله موضوعاتی است که‌ این نوع از شرکت‌ها بدان می‌پردازند. این شرکت‌ها، در جهت پیشرفت‌های تکنولوژی و رفع موانع کسب‌وکار، با تحلیل و بررسی حوزه مارکتینگ و توزیع، نرم‌افزاری طراحی کرده‌اند تا بتواند کمیت و کیفیت خدمات در این بخش را افزایش دهد. سامانه‌های سراسری که یک سمت آن اپلیکیشن و سمت دیگر آن پنل است، حلقه‌ای واسط میان شرکت‌های توزیع و فروشگاه‌هاست که نه‌تنها مشکلات و کمبودهای فعلی را تا حد زیادی رفع می‌کند، بلکه فرصت‌های جدیدی را نیز برای هر دو طرف میسر می‌کند.

مدیران این شرکت‌ها می‌گویند، تلاش کرده‌اند تا خلأ موجود در سیستم ویزیت حضوری صنعت پخش مویرگی را رفع کنند. بحث منابع انسانی در حوزه فروش، رفته‌رفته در حال کمرنگ شدن است و نیروهایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، هم کمیاب شده‌اند و هم دیگر تمایلی به فعالیت در این زمینه ندارند. همچنین قشر تحصیل‌کرده وارد بازار کار شده است و جذابیت این قسمت از صنف توزیع و پخش، در حال کمرنگ شدن است. آنها معتقدند برای اینکه این خلأ را پوشش دهند، با توجه به فراگیر شدن تکنولوژی و اینترنت و خدمات آنلاین، و از طرفی بحران‌های فعلی از جمله ویروس کرونا، هزینه‌های ویزیت حضوری و... از این شرایط استفاده کرده و آن را مورد هدف قرار دادند. هدف برخی از این شرکت‌ها این بود که یک اپلیکیشن طراحی و تولید شود که فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها و داروخانه‌ها و... و هر جایی که با شرکت‌های پخش در ارتباط هستند، بتوانند در تمام طول ۲۴ ساعت شبانه‌روز روی گوشی خود سفارش و نیاز خود را ثبت و ارسال کنند و همچنین هم برای اندروید و هم بر روی ios فعال باشد تا مخاطبان بتوانند تمام موارد از قبیل کالاها، برندها، تخفیف‌ها، آفرها و... برای تمام شرکت‌ها را مشاهده کنند. یکی از مهم‌ترین سامانه‌های سراسری طراحی‌شده POS است. ایمان نیک‌نژاد، مدیرعامل این مجموعه در پاسخ به این پرسش که به نظر شما این نرم‌افزار ممکن است که دغدغه بیکاری در ذهن شاغلان در حوزه بازاریابی ایجاد کند؟، گفته است: خب باید بگویم که در حال حاضر ما با کمبود نیروی ویزیتوری و فروش در کل کشور مواجه هستیم. اما مساله‌ای که وجود دارد این است که در بسیاری از مشاغل، سیستم‌ها و تکنولوژی نمی‌تواند به‌طور صد درصد جایگزین نیروی انسانی شود. بالاخره مباحثی مثل مذاکره رودررو و متقاعدسازی و امثال آن وجود دارد که صرفاً از سوی فرد قابل انجام است. و همچنین با توجه به اینکه هنوز قشر سنتی در این بازار حضور دارند امکان حذف ویزیتور هرگز وجود نخواهد داشت و به هر حال بخش عمده‌ای از این مارکت را تشکیل می‌دهند.

اما از طرف دیگر بخش عمده‌ای از افراد هم در همین صنف وجود دارند که عموماً دهه ۶۰ به بعد هستند و غالباً هم دسترسی به شبکه‌های اجتماعی و اینترنت و گوشی‌های هوشمند دارند و هم با اپلیکیشن‌های خرید آنلاین کاملاً آشنایی دارند. نکته‌ای که وجود دارد این است که روش‌های قبلی فروش را نه به‌طور کامل می‌شود تغییر داد و حذف کرد و نه می‌شود دیگر فقط با روش‌های قبلی ادامه داد. ما ادعایی نداریم که این سیستم قرار است به‌طور کامل جایگزین منابع انسانی شود. ادعای ما این است که این سیستم مسیر خود را طی می‌کند و به عنوان یک لاین مکمل در کنار تیم فروش، رفته‌رفته جایگاه خود را پیدا خواهد کرد.

متخصصان این حوزه عقیده دارند، حدود سه سال است که برای فرهنگ‌سازی این محصول تلاش کرده و آمارها می‌گویند که با توجه به شرایط جامعه، تقاضا برای این نوع سیستم‌ها در حال بیشتر شدن است. تکنولوژی در این حوزه قرار است ضعف‌هایی را که از گذشته تا به امروز وجود داشته پوشش دهد. هدف این است که تکنولوژی ابزاری را در اختیار شرکت‌های پخش قرار دهد که بتوانند ارتباط مستقیم و مستمر، در دسترس‌تر، خدمت بهتر، اطلاع‌رسانی‌های به‌موقع، نظرسنجی‌ها و بازخورد گرفتن‌ها و خیلی امکانات دیگر را به آنها ارائه دهند.

به‌طور مثال در مورد تکنولوژی POS مدیرعامل آن می‌گوید: بخش کلیدی سیستم ما این است که به صورت مستقیم تمام فروشگاه‌های عضو با تمام شرکت‌ها از طریق اپلیکیشن با هم در ارتباط هستند. بخش مهم و تاثیرگذار این فرآیند، فرد سفارش‌دهنده است (مشتری). نرم‌افزار از تمام جهات هر چقدر هم کامل باشد، باز از طریق کاربر است که تایید را می‌گیرد و بازخورد او مهم است و ما برای راحتی و تجربه بهتر فروشگاه که اپ را نصب می‌کند حساسیت ویژه‌ای داشتیم.

به عنوان مثال در یک داروخانه مجموعه‌ای از کالاها از شرکت‌های مختلف وجود دارد که ممکن است هر کدام از شرکتی متفاوت تامین شود. با بررسی‌های انجام‌شده و تحقیقات صورت‌گرفته به این مساله برخورد کردیم که اگر قرار باشد این داروخانه که ممکن است با چندده شرکت همزمان کار کند، به ازای هر کدام از این شرکت‌ها یک اپلیکیشن بر روی گوشی هوشمند خود نصب کند و برای سفارش به هر کدام نیازمند نرم‌افزار مختص خود آنها باشد، با تعداد بسیار زیادی اپلیکیشن مواجه خواهد شد که عملاً کار کردن با آنها را بسیار مشکل و شاید غیرممکن کند. اپلیکیشن POS این قابلیت را دارد که تمامی شرکت‌های توزیع و تمامی سفارش‌ها را در قالبی واحد، گردآوری کرده و کاربر تنها با همین اپلیکیشن بتواند با تمام شرکت‌های مورد نظر خود در ارتباط باشد. بنابراین وقتی کاربر اپلیکیشن POS را باز می‌کند، در صفحه نخست آن فهرست تمامی شرکت‌های فعال در این حوزه را که از طریق این سامانه سفارش‌گیری می‌کنند می‌بیند.

از آنجا که ممکن است برخی شرکت‌ها تمایل نداشته باشند همه افراد قیمت‌های آنها را ببینند یا تخفیف‌ها و سبدهای خرید را برای فروشگاه‌های مختلف، متفاوت لحاظ کنند؛ شرکت‌ها در این سیستم می‌توانند برای فروشگاه‌ها سطح دسترسی تعیین کنند. انتخاب کنند که کدام مورد برای کدام فروشگاه قابل مشاهده باشد یا نباشد. یا قبل از آن انتخاب کنند که کدام فروشگاه مورد اعتمادشان هست. با این سیستم دغدغه شرکت‌ها در این زمینه رفع شده است.

در مورد سایر امکانات و مزایای سامانه سراسری POS می‌توان گفت؛ این نرم‌افزار تاکنون بیش از پنج‌بار به‌روزرسانی شده است و هربار ابزار و امکانات جدیدی به آن افزوده شده است. پوشش جغرافیایی این سیستم در ۱۸ استان برقرار است و در برخی از شرکت‌ها تا ۷۰ درصد فروشگاه‌ها و مشتریانشان از طریق این نرم‌افزار سفارش ثبت می‌کنند.