2 copy

به گزارش روابط عمومی اتاق خراسان رضوی، محمدرضا هاشمی، سرپرست دفتر پایش طرح‌ها و برنامه‌های اتاق مشهد، اظهار کرد: در این دوره علی رغم تنزل اندک یک درصدی شاخص استان نسبت به فصل گذشته، شاهد صعود ۳ پله ای رتبه استانی نسبت به فصل تابستان ۱۴۰۱ هستیم که گویای تنزل بیشتر سایر استانها نسبت به خراسان رضوی می باشد.

وی در خصوص نامناسب‌ترین مؤلفه‌های کسب‌و‌کار استان در پاییز ۱۴۰۱ نسبت به سایر مولفه‌ها که توسط فعالان اقتصادی ارزیابی شده‌اند، گفت: این مولفه‌ها شامل «غیرقابل پیش بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات»، «دشواری تأمین مالی از بانک‌ها» و «بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب وکار» می‌باشد.

هاشمی از «نحوه استقبال مشتریان از نوآوری و ابتکار در ارائه خدمات و محصول»، «محدودیت‌ دسترسی آب» و «محدودیت‌ دسترسی به حامل‌های انرژی» به عنوان مناسب­‌ترین مؤلفه‌های کسب‌و‌کار استان در پاییز ۱۴۰۱ نسبت به سایر مولفه‌­ها نام برد که توسط فعالان اقتصادی ارزیابی شده‌اند.

وی در تشریح وضعیت شاخص محیط کسب و کار استان خراسان رضوی طی دو سال اخیر تصریح کرد: شاخص استان در مقایسه با فصل مشابه سال گذشته (پاییز ۱۴۰۰) دارای افت ۸٫۹۳ درصدی می باشد.

سرپرست دفتر پایش طرح‌ها و برنامه‌های اتاق خراسان رضوی گفت: در این دوره ۳۷۴ فعال اقتصادی از خراسان رضوی در طرح پایش محیط کسب و کار از سوی اتاق ایران شرکت کردند و اعلام نظر و تکمیل پرسشنامه طی مدت یک ماه به صورت آمارگیری تلفنی انجام گرفت.

وی ادامه داد: در این طرح همچون دوره‌های گذشته ۲۸ مانع اصلی در محیط کسب‌وکار مورد سنجش قرار گرفت و به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور، شاخص ملى محیط کسب و کار با احتساب اثر کرونا به عنوان یکى از موانع کسب و کار محاسبه گردید.

به گفته هاشمی، سه مؤلفه «محدودیت‌های دسترسی به شبکه تلفن همراه و اینترنت»، «ضعف زیرساختهای حمل و نقل جاده ای، ریلی، هوایی، دریایی و بندری» و «فقدان ارتباط مناسب میان عوامل تأمین‌ مواد اولیه، تولید و عرضه‌ یک محصول در بازار» دارای بیشترین تغییر منفی (افول) نسبت به فصل گذشته می‌باشند.


افول چشمگیر رضایت از میزان دسترسی به شبکه تلفن همراه و اینترنت

سرپرست دفتر پایش طرح‌ها و برنامه‌های اتاق مشهد اذعان کرد: نکته قابل توجه، افول چشمگیر رضایت فعالان اقتصادی از میزان دسترسی به شبکه تلفن همراه و اینترنت در فصل پاییز می باشد. قطعی های مکرر اینترنت و فیلترینگ شبکه های اجتماعی موجب شده است که نمره این مؤلفه نسبت به فصل گذشته ۳۰درصد افت نماید. وی خاطرنشان کرد: سه مؤلفه «فساد و سوءاستفاده افراد از مقام و موقعیت اداری در دستگاه‌های اجرایی»، «نحوه استقبال مشتریان از نوآوری و ابتکار در ارائه خدمات و محصول» و «محدودیت‌ دسترسی به آب» دارای بیشترین تغییر مثبت (بهبود) نسبت به فصل تابستان ۱۴۰۱ بوده‌اند.

1 copy