علی سلاجقه  در کارگروه کاهش آلودگی هوای اصفهان در استانداری اصفهان، با طرح این سوال که چه کسی اصفهان را به این وضعیت کشاند؟ گفت: مردم را مقصر جلوه ندهید، چون مردم نسبت به محیط زیست‌شان مطالبه‌گر هستند و در مباحث محیط زیستی خیلی از ما جلوتر هستند.

وی با اشاره به اینکه براساس شاخص ها شهر اصفهان جزو شهرهای برخوردار اعلام شده، اظهار کرد: اما اصفهانی که منابع آب زیرزمینی ندارد، دچار فرونشست زمین شده، زیرساخت‌های آن در معرض تهدید است، سقف و کف ندارد، چطور به عنوان برخوردار معرفی می شود!؟ معتقدم مدل برخورداری باید بومی سازی شود و امروز باید شاخص های محیط زیستی برخورداری را تعیین کند.

سلاجقه با بیان اینکه همه ما انتزاعی و بخشی فکر می کنیم، تاکید کرد: به آنچه مشترک بین ماست فکر نمی کنیم، درحالی که تک تک ما اصفهان را به اینجا کشاندیم. البته من به گذشته نگاه نمی کنم و معتقدم باید شروع به اصلاح کرد، نگاه دولت هم در حال تغییر است. ما سربازان انقلابیم و باید دست به دست هم دهیم و مشکلات را حل کنیم.

وی با اشاره به اینکه «توانستن» در اصفهان مشق می شود، گفت: امروز مکافاتی بدتر از شرایط اقلیمی نداریم، در هر حال وضعیت به اینجا رسیده و نباید دنبال مقصر باشیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری اینکه مازوت سوزی در سال های ۹۲ تا ۹۸ در اصفهان حذف شد و شاخص ها کاهش داشت، گفت: اما قبل از آن هم شهر اصفهان آلودگی داشت. در شعاع ۵۰ کیلومتری همچنان می خواهیم انباشت صنایع داشته باشیم اما چرا بارگذاری را ادامه می دهیم؟ استاندار اصفهان نباید به غیر از صنایع دانش بنیان اجازه استقرار صنایع را در شعاع ۵۰ کیلومتری بدهد و باید مبتنی بر مزیت های نسبی استان را مدیریت کنید.

سلاجقه ادامه داد: در شهر اصفهان به هر دلیل صنایع انباشت شده است، اما نباید کارهای گذشته را تکرار کرد. این دولت انقلابی و مردمی است و باید کنار مردم قرار گیریم و مشکلات را حل کنیم.

وی با بیان اینکه نگاه دولت سیزدهم به آلایندگی نگاه درآمدی نیست، تصریح کرد: وقتی صنعتی را بر اساس شاخص ها آلاینده اعلام می کنند، عوارض آلایندگی دریافت می کنند، درحالی که همین پول را می توانیم به صنعت بدهیم تا مشکلش حل شود.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به اینکه نقشه ضریب تاثیر آلایندگی شهر اصفهان مدل سازی شده، گفت: این کار برای بقیه نقاط کشور هم انجام می شود. همچنین برای شهرهایی مثل اصفهان می توانیم جو را از حالت پایدار خارج و ناپایدار کنیم. وی خواستار تحویل برنامه جامع کاهش آلایندگی اصفهان شد و افزود: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مسوول این برنامه است و از هم اکنون باید این برنامه کمی را تهیه کنید تا در سال آینده عملیاتی شود.

سلاجقه همچنین بر تکمیل سبد سوخت استان تاکید و اظهار کرد: مازوت سوزی در اصفهان یک بار روحی و روانی دارد و مردم را حساس کرده است. وی با اعلام آمادگی برای حمایت از تبدیل وضعیت نیروگاه شهید منتظری، گفت: بر اساس اعلام مسوولان فاز اول این پروژه یک و نیم ساله و فاز بعدی سه ساله تحویل می شود. با اجرای این پروژه نیروگاه قدیم تعطیل و نیروگاه جدید بدون آلایندگی کار خود را شروع می کند، در عین حال که ظرفیت و راندمان آن هم بیشتر خواهد بود. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ظرفیت صندوق ملی محیط زیست برای استان ها، تصریح کرد: عوارض آلایندگی تا اکنون به حساب وزارت کشور و شهرداری ها می رفت و صرف حقوق شهرداری ها می شد، اما اکنون ۲۰ درصد این عوارض به صندوق محیط زیست می رود که کمک زیادی می کند.

وی با تاکید بر اینکه در موضوعات محیط زیستی دیگر نمی توانیم مماشات کنیم، گفت: مردم از ما مطالبه می کنند و امروز که وارد شهر اصفهان شدم خجالت کشیدم. ما پای این کار می ایستیم و از دستگاه ها هم می خواهیم وظایف خودشان را انجام دهند.