حرف‌هایی با دخترم درباره اقتصاد

وی در این کتاب با استفاده از زبانی واضح و مثال‌هایی مشخص، نامه‌هایی به دختر جوانش می‌نویسد تا در مورد اقتصاد به او توضیح دهد و بگوید اقتصاد چگونه عمل می‌کند، از کجا آمده و چگونه در خدمت منافع برخی و درصدد تضعیف برخی دیگر برمی‌آید. او در کتاب «صحبتی با دخترم درباره اقتصاد؛ یا سرمایه‌داری چگونه کار می‌کند و چگونه شکست می‌خورد» پای بانکداران و سیاست‌مداران را به بحث باز می‌کند تا در مورد منشا تاریخی نابرابری در بین ملت‌ها توضیح دهد. او همچنین می‌خواهد در کتابش این عقیده فراگیر که «هر چیزی قیمتی دارد» را زیر سوال ببرد و نشان دهد که چرا بی‌ثباتی اقتصادی می‌تواند یک خطر مزمن قلمداد شود. نهایتا واروفاکیس توضیح می‌دهد که چگونه سیاست‌های بازار محور در پرداختن به‌سلامت روبه‌زوال سیاره‌ای که نسل دخترش وارث آن هستند، کاملا ناتوان بوده و خواهد بود. وی در این نامه خطاب به دختر نوجوان خود، از داستان‌های واضح برای توضیح اینکه اقتصاد چیست و چرا این‌قدر خطرناک است استفاده می‌کند. پول چیست و چرا بدهی وجود دارد؟ ثروت و نابرابری از کجا حاصل می‌شود؟ اقتصاد چگونه قدرت شکل دادن و از بین بردن زندگی ما را دارد؟ اقتصاد یک علم فنی نیست، یک درام حماسی است: میدان نبردی از ایده‌ها، جنگ بین قدرتمندان برای کسب وفاداری و بیعت ما. در کتاب حرف‌هایی با دخترم درباره اقتصاد، نویسنده نشان می‌دهد که این درام چگونه برای اولین بار ظاهر شد و از آن زمان تاکنون بر سرنوشت جوامع بشری در سراسر جهان حاکم است. وی در پاسخ به سوالات بزرگ درباره پول و بدهی، قدرت و نابرابری، نشان می‌دهد که اقتصاد چگونه به دنبال حل مشکلات جهان ما بوده است اما درنهایت علت اصلی بسیاری از آن‌ها بوده است. این کتاب صمیمی و الهام‌بخش با تکیه‌بر تاریخ و ادبیات، داستان‌های علمی و خاطرات شخصی، برای برخی از سوالات گیج‌کننده و چالش‌های مهمی که بشریت با آن روبرو است، برای خوانندگان در هر سنی چیزهای زیادی را روشن می‌کند.

ویژگی منحصربه‌فرد این کتاب این است که نویسنده در آن می‌کوشد مانند پدری بنویسد که می‌خواهد به سوال‌های اساسی دخترش در مورد عصر حاضر پاسخ دهد؛ پاسخ‌هایی که دختر جوان بتواند با بصیرت موجود آن‌ها در برابر شکست‌ها و تاریکی سیستم کنونی مجهز شده و راهی به سمت بدیل‌های دموکراتیک‌تر پیدا کند. یانیس واروفاکیس (۱۹۶۱، یونان) سال‌ها پیش‌ازاین که در ۲۰۱۵ به‌‌عنوان وزیر اقتصاد دولت چپ‌گرای یونان منسوب شود، در دانشگاه‌های انگلستان، استرالیا و امریکا استاد اقتصاد بود. خاطرات او از تجربه‌ی حضورش در دولت، در کتابی به‌عنوان بزرگ‌سالان در اتاق: نبرد من با دستگاهِ حاکم اروپا در صدر پرفروش‌ترین کتاب‌های سال ۲۰۱۷ قرار گرفت. کتاب قبلی او و آنچه بر سر ضعیفان می‌آید حقشان است؟ اروپا، ریاضت و تهدید ثبات جهانی نیز در صدر جدول پرفروش‌ترین کتاب‌های سال ۲۰۱۶ قرار داشت. واروفاکیس در حال حاضر استاد اقتصاد دانشگاه آتن است و برای مخاطبان گسترده‌ای در سرتاسر جهان به‌عنوان یکی از بنیان‌گذاران جنبش دموکراسی در اروپا (DiEM۲۵) سخنرانی می‌کند. کتاب تاریخ مختصر سرمایه‌داری؛ حرف‌هایی با دخترم درباره‌ی اقتصاد، نوشته‌ واروفاکیس و ترجمه‌ فرهاد اکبر زاده در سال ۱۳۹۷ توسط نشر بان منتشر شد. دختر او سِنیا حالا پانزده سال دارد و در استرالیا زندگی می‌کند.

درباره کتاب حرف‌هایی با دخترم درباره‌ اقتصاد

وقتی در حباب رونق و شکوفایی غرب بزرگ شوی بیش‌ترِ بزرگ‌تر‌ها به تو خواهند گفت که کشورهای فقیر به این دلیل فقیرند که اقتصادشان «ضعیف» است ــ بماند که معنای این حرف چیست. آن‌ها این را هم خواهند گفت که فقرای جامعه‌ی خودت نیز به این دلیل فقیر هستند که چیزی برای فروش ندارند که دیگران واقعا بخواهند ــ خلاصه این‌که آن‌ها چیزی برای عرضه به بازار ندارند. به همین دلیل است که تصمیم گرفتم درباره‌ چیزی به نام اقتصاد با تو حرف بزنم: در جهان تو و من هر بحثی دراین‌باره که چرا برخی افراد فقیرند درحالی‌که برخی دیگر پولشان از پارو بالا می‌رود، یا حتی این‌که چرا انسان دارد کره‌ی زمین را نابود می‌کند، حول چیزی می‌چرخد که به آن اقتصاد گفته می‌شود؛ و اقتصاد به چیزی ربط دارد که به بازار معروف است. اگر می‌خواهی سهمی در آینده‌ی انسان داشته باشی، نمی‌توانی وقتی کلماتی مثل «اقتصاد» و «بازار» گفته می‌شوند خودت را به آن راه بزنی و بی‌محلی کنی.