اشتیاقِ مولد کارآفرینی

مهم‌ترین آن‌ها اشتیاق به ایده‌ای است که ارائه می‌دهید. قطعا خیلی از مواردی که یک کسب‌وکار با آن‌ها روبرو است را شاید دوست نداشته باشید. غرق شدن در صورتحساب‌های مالی، سروکله زدن با تامین‌کنندگان، فرآیندهای استخدام و خیلی از چیزهای دیگر؛ هیچ‌کس مشتاق همه این موارد نیست.

ناراحت نباشید، تنها کافی است در مورد یکی از این موارد اشتیاق فراوان داشته باشید. می‌تواند خود ایده باشد، شاید مشتریان شما و یا هدفی است که به آن باور دارید. هر چه که هست باید شما را وادار کند که ادامه دهید. قبل از این‌که سرمایه، زمان و انرژی خود را در این راه سرمایه کنید، مطمئن شوید که آن را می‌دانید. بدون داشتن این اشتیاق، سختی‌ها، دشواری‌ها و ریسک‌های کسب‌وکار شما را زمین خواهد زد.

از وجود یک بازار مناسب مطمئن شوید. قبل از این‌که کار را شروع کنید، حتما آن را امتحان کنید. ممکن است که خانواده و دوستانتان آن را دوست داشته باشند ولی این بدان معنی نیست که مشتریان قطعی داشته باشید. برای تحقیقات بازار زمان بگذارید و مشتریان هدف خود را شناسایی کنید. رقبای خود را شناسایی کنید، رشد بازار را مشخص کنید و از رسیدن به آن اطمینان حاصل کنید. با توجه به این اطلاعات است که می‌توانید توانایی‌ها و درآمدهای خود را پیش‌بینی کنید. همچنین به شما کمک می‌کند که اهداف استراتژیک خود را تعیین کنید و در بازار موفق باشید. قبل از این‌که خود را به‌عنوان یک کارآفرین معرفی کنید، از کار فعلی خود استعفا ندهید. در عوض، کسب‌وکار خود را کنار آن راه‌اندازی کنید. درحالی‌که درآمد فعلی خود را دارید، کارهای اولیه مثل تحقیقات بازار و آزمودن ایده خود را انجام دهید. وقتی از اهداف مالی خود مطمئن شدید، تصمیم بگیرید چه زمانی آن را به‌عنوان یک کار تمام‌وقت انتخاب کنید. اگر سرمایه لازم برای شروع فوری کسب‌وکار خود را دارید و می‌توانید ریسک بیشتری را بپذیرید، استعفا دهید. مراقب باشید که اگر ایده شما موفق نبود نقشه پشتیبان داشته باشید. این نقشه می‌تواند آمادگی برای استخدام نیمه‌وقت باشد یا بازبینی کسب‌وکار خود و راه‌اندازی مجدد آن.

 یک برنامه کسب‌وکار آماده کنید. تحقیقات مجله کسب‌وکار هاروارد، کارآفرینانی که برنامه کسب‌وکار خود را نوشته‌اند ۱۶درصد بیشتر موفق بوده‌اند. همچنین مجله اقتصاد کسب‌وکارهای کوچک متوجه شده است که کسانی که برنامه خود را آماده کردند، ۱۵۲درصد بیشتر کسب‌وکار خود را شروع کرده‌اند. خلاصه این‌که آماده کردن برنامه کسب‌وکار شما را به‌سوی موفقیت سوق می‌دهد. مزایای این برنامه فقط در شروع کار نیست. کمک می‌کند سرمایه لازم را پیدا کنید و موفق شوید آن را دریافت کنید. همچنین ابزاری به شما می‌دهد تا رشد کسب‌وکار خود را نظارت کنید و تصمیمات بهتری بگیرید؛ بنابراین آماده کردن طرح کسب‌وکار کمک می‌کند کار خود را شروع کنید، آن را مدیریت کنید و رشد آن را تضمین کنید. وقتی یک نقشه راه برای موفق داشته باشید، راحت‌تر می‌توانید کسب‌وکار خود را بررسی، عارضه‌یابی و هدایت کنید. شرکای خوبی پیدا کنید. زمانی که یک کسب‌وکار را راه‌اندازی می‌کنید کارهای زیادی هست که انجام دهید. مدیریت، حسابداری، مدیریت مشتریان و ... وقتی‌که درگیر کار شدید، نمی‌توانید همه کارها را حرفه‌ای انجام دهید؛ بنابراین نیاز دارید شریک، همکار و کارمندان خوبی استخدام کنید. پیدا کردن افراد خوب که به شما کمک کنند، شانس موفقیت شما را بیشتر می‌کند. همچنین به شما اجازه می‌دهد زمان بیشتری بر روی کارهایی که توانایی‌اش را دارید تمرکز کنید. البته با همکاری باکسانی که مطمئن هستید بقیه کارها را درست انجام می‌دهند. ممکن است کسب‌وکار شما در وهله اول به استخدام کارمند نیاز نداشته باشد و یا کسی که به‌عنوان شریک انتخاب کنید. در این صورت بر ارتباط با دیگر کارآفرینان یا مشاوران تمرکز کنید. به دنبال راهنمایی، مشاوره و کمک برای رشد کسب‌وکار خود باشید.

از همان اول صورتحساب‌های خود را نظارت کنید. حتی اگر با اعداد و ارقام رابطه خوبی ندارید، لازم است آن‌ها را پیگیری کنید. با استفاده از جدول‌ها یا نرم‌افزارهای حسابداری یا یک حسابدار، صورتحساب‌های شما باید به‌روز و مرتب باشد. این کار باعث می‌شود برای مالیات، دریافت وام، صورتحساب‌های سود و زیان و ... آماده‌باشید؛ اما برای این‌که صورتحساب‌های خود را نظارت کنید، در اولین فرصت باید پیش‌بینی‌های مالی خود را آماده کنید. این صورتحساب‌ها آن‌چنان‌که فکر می‌کنید پیچیده نیستند و بهترین راه هستند برای تصمیم‌گیری مناسب در آینده. حتی لازم نیست این کار را خودتان انجام دهید، کافی است مدل کسب‌وکار مشابه پیدا کنید یا از مطالعات انجام‌شده دراین‌باره کمک بگیرید. به‌محض این‌که اطلاعات صورتحساب‌های خود را دریافت کردید، پیش‌بینی‌های خود را به‌روزرسانی کنید.

در آخر به‌طور کامل رقبای خود را شناسایی کنید. برای افزایش شانس موفقیت خود هنگام ورود به یک بازار، لازم است رقبای خود را درک کنید و بتوانید به این پرسش‌ها پاسخ دهید. رقیب اصلی شما چه کسی است؟ آن‌ها چه خدماتی را ارائه می‌کنند؟ جایگاه خدمات آن‌ها چیست؟ هدف‌گذاری آن‌ها کجاست؟ چقدر از بازار قابل‌رقابت است؟ نقاط ضعف آن‌ها کدام است؟ آنالیز رقبا باید یکی از اولین موارد تحقیقات بازار شما باشد. باید مشخص کنید چه کسانی حضور دارند، روش کسب‌وکارشان چگونه است، استراتژی بازار آن‌ها چیست و چه جایگاهی در بازار دارند. در آخر این کار به شما کمک می‌کند مشتریان خود را شناسایی کنید، جایگاه خود را معلوم کنید و حتی نوع کسب‌وکار خود را مشخص کنید.