وی با بیان اینکه عالمان بی‌عمل در دین اسلام مورد مذمت قرار گرفته‌اند، افزود: در روایتی از یکی از معصومین آمده است: «عالم بی‌عمل همچون درخت بی‌ثمر است»، بنابراین عالم باید با اندوخته علم خود ثمره‌ای برای جامعه داشته باشد. قاسم‌زاده با اشاره به اینکه دومین گروه مورد مذمت در دین کارگزارانی هستند که بدون علم وارد حیطه مسوولیت می‌شوند، تأکید کرد: فساد مدیری که علم ندارد، از خیر و صلاح او برای جامعه بیشتر است؛ بنابراین بر کارگزاران فرض است که با علم وارد حیطه اجرای امور شوند.

زمینه همکاری پژوهشی در شهرداری اصفهان فراهم شده است

شهردار اصفهان با بیان اینکه در ادوار گذشته زمینه همکاری پژوهشی در شهرداری ایجاد شده است، گفت: از آن زمان تاکنون فرهنگ همکاری پژوهشی و ارائه پیوست پژوهشی در پروژه‌ها در شهرداری اصفهان رواج دارد.

وی افزود: در معاونت برنامه‌ریزی شهرداری اصفهان یک بانک اطلاعاتی قوی از دانش‌های تخصصی وجود دارد که می‌تواند در اختیار دانشگاهیان و پژوهشگران قرار گیرد.

قاسم‌زاده پژوهش را امری ضروری برای رفع مشکلات شهر دانست و تأکید کرد: راه کوتاه تحقق این امر آن است که به منابع علمی و دانشگاهیان متصل شویم، به همین دلیل نیز در شهرداری اصفهان ماهانه از مطالعات چندین پژوهش دانشگاهی بهره می‌بریم.

وی با بیان اینکه هیچ دستگاه اجرایی در استان اصفهان به اندازه شهرداری بر پژوهش و تعامل با اساتید دانشگاه تأکید ندارد، اظهار کرد: این مساله نخست به لحاظ ردیف‌های اختصاص‌یافته به پژوهش، دوم به جهت پیگیری مسوولان در زمینه بهره‌وری امور مبتنی بر کار پژوهشی و سوم به دلیل باور و نوع نگاهی است که در مدیریت شهری وجود دارد، چنانکه تأکید داریم در اجرای پروژه‌ها بدون پژوهش و علم دانشگاهی قدم از قدم برنداریم.

ضعف حکمرانی از مهم‌ترین مشکلات کشور

مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه ضعف حکمرانی و به دنبال آن عدم شفافیت و عدم پاسخگویی مسوولین از مهم‌ترین مسائل امروز در کشور است، گفت: این حکمرانی منجر به بروز مشکلاتی همچون کم‌آبی و آلودگی هوا شده است، چنانکه اگر امروز شاهد خشکی مضاعف در پایین‌دست زاینده‌رود هستیم به دلیل سیاست‌های غلط مبنی بر برداشت بی‌رویه و بدون حساب در بالادست است.

وی با بیان اینکه مؤلفه‌های هویتی شهر اصفهان همچون فرهنگ و معماری در ادوار مختلف پایش نشده است، تصریح کرد: تدبر نسبت به سیما، منظر و هویت معماری شهر اصفهان مغفول مانده است درحالی‌که باید وحدت رویه خاصی برای آن تدوین می‌شد.

طغیانی با اشاره به اینکه در گذشته بالغ‌بر ۲۰۰ رشته صنایع‌دستی در اصفهان وجود داشت که امروز تنها ۵۰ رشته از آن‌ها باقی مانده است، اظهار کرد: اصفهان را به‌جای قطب نخبگانی به قطب کارگری تبدیل کرده‌ و باعث مهاجرت نخبگان شده‌ایم.