به گزارش دنیای اقتصاد یکی از نیازهای شرکت‌های دانش‌بنیان در اوایل شکل‌گیری، آموزش‌های هدفمند و توسعه‌دهنده است که آن‌ها را در مسیر پیش رو یاری کند. خدماتی چون آموزش، دریافت تسهیلات، تحقیق و توسعه یا ارتباط با صنعت از دیگر نیازهای این شرکت‌هاست. ازآنجاکه ارائه این خدمات یک فعالیت تخصصی است، شرکت‌های خاصی تحت عنوان کارگزار فناوری تشکیل‌شده که این وظیفه را بر عهده‌دارند.

یکی از این کارگزاران فناوری، شبکه پژوهش و فناوری استان اصفهان است که از سال ۱۳۸۳ با همکاری جمعی از سازمان‌های استان نظیر شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، دانشگاه اصفهان، دانشگاه صنعتی اصفهان، فولاد مبارکه و همچنین اتاق بازرگانی اصفهان با رویکرد توانمندسازی واحدهای فناور، مجموعه‌های خلاق و دانش‌بنیان و همچنین کمک به تجاری‌سازی محصولات آن‌ها تشکیل شد.

کیوان البرزیان، مدیرعامل شبکه پژوهش و فناوری استان اصفهان، در همین خصوص اظهار کرد: شبکه‌سازی و توسعه ارتباطات از دیگر رسالت‌های اصلی شبکه است. این شبکه‌سازی، بین عناصر فعال زیست‌بوم فناوری و نوآوری انجام می‌شود و بستر مناسب جهت توسعه این زیست‌بوم را از طریق توسعه دانش و هم‌افزایی میان مجموعه‌ها فراهم می‌کند.

وی افزود: آموزش، مشاوره، منتورینگ و کوچینگ ازجمله خدماتی است که برای توانمندسازی شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان لازم است. به‌علاوه احصای نیازهای فناورانه صنایع از طریق ارتباط با صنایع بالادستی و همرسانی بین شرکت‌های فناور و صنعت از دیگر خدماتی است که به رشد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور کمک می‌کند. در این راستا شرکت‌های مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان می‌توانند ۳۰ ساعت مشاوره، منتورینگ و کوچینگ به‌صورت رایگان دریافت و در دوره‌های آموزشی با تخفیف ۹۰ درصدی شرکت کنند.

مدیرعامل شبکه پژوهش و فناوری استان اصفهان گفت: نقش حمایتی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور بسیار مؤثر است. برای مثال شهرک علاوه بر تأمین فضای مناسب جهت برگزاری رویدادها، ۹۰ درصد هزینه برگزاری دوره‌های آموزشی و بخشی از هزینه برگزاری تورهای صنعتی مفید و سازنده را پرداخت می‌کند که به رشد و توسعه شرکت‌های مستقر در شهرک کمک شایانی می‌کند.

مدیرعامل کارگزار شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان ادامه داد: علاوه بر موارد فوق، برگزاری رویدادهای مختلف برای افزایش شبکه‌سازی، هم‌افزایی و شناسایی ظرفیت نخبگانی استان بسیار مؤثر است. در همین راستا شبکه پژوهش و فناوری استان سلسله نشست‌هایی را به‌منظور معرفی توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور به سایر مجموعه‌ها برگزار می‌کند. این شبکه با ۲۰ پارک علم و فناوری سطح کشور تفاهم‌نامه مستقیم دارد که می‌تواند در توسعه زیست‌بوم کارآفرینی بسیار اثرگذار باشد.

البرزیان تصریح کرد: یکی از اقداماتی که برای توسعه زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری برای اولین بار در استان اصفهان کلید خورد و همچنان در حال اجراست، رویداد «باشگاه مدیران و مشاوران» است که سه‌شنبه‌های اول هرماه به‌صورت رایگان برگزار می‌شود و همه فعالان این عرصه می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی با اشاره به اهمیت تأمین منابع مالی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور نیز گفت: ایجاد ارتباط میان این شرکت‌ها و سرمایه‌گذارانی چون صندوق‌های پژوهش و فناوری گام مؤثری در تأمین مالی این شرکت‌هاست.