ناحیه نوآوری دانشگاه اصفهان؛ بازاری برای نزدیک‌شدن عرضه و تقاضای پژوهش

هادی امیری ناحیه نوآوری دانشگاه اصفهان را بستری برای ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه معرفی و اظهار کرد: این بستر که در دل دانشگاه اصفهان ایجاد شده این ارتباط مؤثر را شکل می‌دهد و راهی برای حل مسائل جامعه با کمک دانش دانشگاه می‌یابد. در دانشگاه اصفهان این ناحیه را به‌ عنوان یک بستر و پیوند ایجاد کردیم که از یک‌سو تقاضا برای فناوری ایجاد و از سوی دیگر جهت‌گیری آموزشی و پژوهشی به سمتی باشد که به رفع مشکلات صنعت و جامعه بینجامد.

وی در توضیح ناحیه نوآوری، گفت: اختصاص ۳۲ هکتار از بهترین بخش‌های دانشگاه واقع در ضلع شمالی آن به ناحیه‌ نوآوری و فناوری، بستری برای رشد و توسعه‌ استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های نوپا و گامی استوار در مسیر توسعه‌ اقتصاد دانش‌بنیان خواهد بود. با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، ساختمان‌های موجود در این ناحیه تخلیه و با بازسازی اساسی در اختیار مجموعه‌های بزرگ کارآفرین بخش خصوصی قرار می‌گیرد تا ضمن حفظ ارزش‌های علمی و پژوهشی دانشگاه، رونق چشمگیری در مسیر خلق ارزش‌های مبتنی بر دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم مهیا کند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان اضافه کرد: اولین مجموعه از این میان، ساختمان دانشکده قدیم علوم تربیتی و روانشناسی بود که با مساحتی بالغ‌بر ۶۵۰۰ متر در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ به دست معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری افتتاح و در اختیار مرکز رشد و کارآفرینی و مرکز نوآوری صنایع سرگرمی قرار گرفت. دومین گام، ساختمان دانشکده‌ قدیم زمین‌شناسی است که با مساحتی بالغ‌بر ۵۰۰۰ متر و با سرمایه‌گذاری مشترک معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و دانشگاه اصفهان در دوران همه‌گیری کرونا و باوجود محدودیت‌های فراوان مالی، با همیاری جهاد گونه بخش‌های مختلف دانشگاه در مدتی کمتر از یک سال به‌صورت کامل بازسازی و در قالب کارخانه‌ نوآوری SnowaTec  تعریف شد. به گفته امیری، ساختمان‌های دیگر ناحیه‌ نوآوری نیز در روالی پرشتاب و پرامید در راستای بهبود فضای کسب‌وکار و کارآفرینی در دانشگاه اصفهان و ایجاد مدرن‌ترین پهنه‌ نوآوری دانشگاهی در کشور در دست بازسازی و تجهیز هستند.

ویژگی ممتاز ناحیه نوآوری دانشکاه اصفهان چیست؟

وی در پاسخ به این پرسش که ویژگی ممتاز ناحیه نوآوری چیست، تصریح کرد: ناحیه نوآوری دانشگاه چند ویژگی ممتاز دارد که آن را از دیگر مراکز این‌چنینی در کشور، متمایز می‌کند. وجه تمایز قرارگیری این مرکز در دل دانشگاه اصفهان است. باید اعتراف کرد به دلیل اینکه این پروژه در کشور برای اولین بار است، کاستی‌هایی هم ممکن است داشته باشد. ناحیه‌های نوآوری که در دیگر کشورهای اجراشده با ما متفاوت است، چراکه شرایط کشورها باهم تفاوت دارد. برای مثال در آمریکا ۷۰ درصد جی دی پی از طریق خدمات است و بخش زیادی از خدمات از طریق تولید دانش تأمین می‌شود. این موضوع با کشوری مانند ما که خدمات در آن از طریق دلالی است، متفاوت است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان ادامه داد: در کشوهای دیگر محقق را استخدام می‌کنند تا روی ایده کار کند و محصول ایجاد کند و درنهایت آن محصول را می‌فروشند. بنابراین کارخانه نوآوری موضوعیت و تجانس دارد.

وی نوآوری دیگر در این بخش را اینگونه عنوان کرد: بودجه‌های دولتی، کافی نبود که بتوانیم محیط مناسب برای این موضوع ایجاد کنیم. در نتیجه از متقاضیان خواستیم در بازسازی ساختمان‌ها کمک کنند. البته این اقدام هم فرصت است و هم تهدید. چراکه برخی شرکت‌ها که قدرت مالی ندارند، اما می‌توانند در تولید دانش نقش داشته باشند در این صورت حذف می‌شوند و اینجا نقطه آسیب ما شد. فرصت نیز از این‌ جهت است که دانشگاه بودجه کافی ندارد و می‌توانیم از این طریق به دانشگاه کمک کنیم. از همین رو با تشکیل کمیته‌هایی با وسواس متقاضیان را پالایش خواهیم کرد. درخواست ما از رسانه مطالبه گری و رصد دائم فعالیت‌هایمان است. رسانه‌ها کاستی‌ها را به ما گوشزد کنند و با گزارش موفقیت‌ها، جامعه را امیدوار کنند.

به زودی دومین مرکز خصوصی در ناحیه نوآوری افتتاح می‌شود

امیری با بیان اینکه انصافا این پروژه نسبت به پروژه‌های دیگر در کشور سرانجام خوبی داشته است، خبر داد: در حال حاضر علاوه بر اسنواتک، یک ساختمان دیگر هم قرار است در بحث‌های پتروشیمی فعالیت کند و به‌زودی این مرکز نیز افتتاح خواهد شد.

به گفته وی، در نهایت با شکل‌گیری ناحیه نوآوری در دانشگاه اصفهان تصمیم گرفتیم ارتباطی میان عرضه‌کنندگان دانش و متقاضیان آن ایجاد کنیم. در این شرایط ناحیه نوآوری شبیه یک بازار سازی است که عرضه و تقاضای دانش را به هم نزدیک می‌کند. در ناحیه نوآوری دانشگاه اصفهان به‌تدریج یاد می‌گیریم برای ارتباط دانشگاه و صنعت اقداماتی مناسب انجام دهیم، اقدامی که هر دو طرف منتفع شوند. از یک‌سو بخش خصوصی که به میان آمده به‌ واسطه دانش و فناوری منتفع شود و از سویی برای دانشجویان و اساتید درآمد و شغل ایجاد کنیم.