زبان مشترک کودکان را بهتر درک کنیم

علی قاسم‌زاده در افتتاحیه دومین مسابقه بین‌المللی نقاشی کودکان و نوجوانان که در میدان نقش‌جهان اصفهان برگزار شد در خصوص اینکه شهرداری چقدر به دنبال ایجاد فضایی برای کودکان و نوجوانان است، اظهار کرد: سعی داریم در سال ۱۴۰۲ تمرکز خود را بر روی قشر نوجوان بگذاریم و به دنبال این هستیم که فضاهای مناسبی را برای نوجوانان ایجاد کنیم، منتها نمی‌خواهیم در خلأ طراحی کنیم. علاقه‌مند هستیم از زبان خود نوجوانان بشنویم که فضای ویژه نوجوانان چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه فعالیت کودکان و نوجوانان در مسائل شهری باید گسترش پیدا کند، افزود: من در ماه‌های اخیر از مدارس و کودکان و نوجوانان دعوت کردم که در آن چیزی که طراحی می‌شود به مسوولان مشورت دهند تا مطابق خواسته آن‌ها فضاهای تفریحی و هیجان مدار را در شهر ایجاد کنند. نوجوانان اغلب به محیط‌های خلاق، بازی‌های هیجانی و کارهای علمی علاقه‌مند هستند.

شهردار اصفهان، تصریح کرد: در این راستا اتاق فکری در شهرداری تشکیل شده و متخصصان با مطالعات نظری با نمونه‌های دنیا در حال بررسی مسائل کودکان و نوجوانان هستند. همچنین در این اتاق فکر علاقه نسل جدید ایرانی در دست بررسی است. در این اتاق فکر ۵ متخصص در حوزه‌های نوجوان حضور دارند.

وی با اعلام اینکه علاقه‌مند هستیم تا فضاهایی را ایجاد کنیم که کودکان در آن احساس لذت، شادی و نشاط، خلاقیت و نوآوری داشته باشند، گفت: اغلب گروه نوجوانان انتقاد داشتند که موضوعات کودک و نوجوان را تفکیک کنید زیرا دنیای کودکان دنیای قصه و بازی است، اما نوجوانان دنیای تخیل و هیجان را می‌پسندند.

قاسم‌زاده درباره عدم استقبال کودکان و نوجوان از فرهنگسرا، تصریح کرد: یکی از علت‌های عدم استفاده از فرهنگسرا این است که نسل جدید دیگر علاقه‌مند به حضور در فضاهای بسته و نشستن در صندلی و یادگیری نیستند. نسل جدید بیشتر ‌به فضاهای باز و جنب‌وجوش علاقه دارند.

وی درباره برگزاری دومین دوره مسابقه بین‌المللی نقاشی کودکان و نوجوانان، توضیح داد: تجربه سال گذشته مسابقه بین‌المللی نقاشی کودکان و نوجوانان با وجود شیوع کرونا از حیطه ملی فراتر رفت و مشارکت بین‌المللی انجام شد. این موضوع نشان می‌دهد استعداد در کودکان و نوجوانان وجود دارد و ما می‌توانیم دنیای پاک کودکان و زبان مشترک آنان را بهتر درک کنیم که آن‌ها هم می‌توانند با زبان خودشان با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

شهردار اصفهان در خصوص تمهیدات ویژه برای کودکان و نوجوانان توان‌خواه، گفت: ویژه کودکان و نوجوانان توانخواه سعی کردیم در فضای شهر تمهیدات لازم را بیندیشیم و وسایل حمل و نقل عمومی خریداری کنیم که معلولان هم امکان استفاده داشته باشد. در حال حاضر به تازگی  ۵۰ ون خرید کردیم که تعدادی برای حمل و نقل و معلولان طراحی می‌شود و آن‌ها می‌توانند تماس بگیرند و اختصاصی از این ون‌ها استفاده کنند.

وی در پاسخ به ایسنا در خصوص فعالیت‌های شهرداری برای تحقق شعار شهر اصفهان، شهر دوستدار کودک، خاطرنشان کرد: برای تحقق شعار اصفهان شهر دوستدار کودک سه کار باید هم‌زمان انجام شود، باید بدانیم کودک حق زندگی دارد و باید برای آنها مانند بقیه حریم و حرمت قائل شویم و این از مهمانی‌های خانوادگی شروع می‌شود که برای کودکان در آنجا برنامه داشته باشیم. سپس کودکان و نوجوانان در جامعه شهری فضا و رخداد می‌خواهند که تاکنون در ایجاد رخداد به‌خوبی عمل کردیم، اما تاکنون فضایی که امکان تأمین نیازهای کودکان را به خصوص نوجوان را داشته باشد به صورت مناسب نداشته‌ایم و باید آن را ایجاد کنیم. قاسم‌زاده در خصوص برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان، گفت: امروز بعد از ظهر با حضور مسوولان فارابی قرارداد برگزاری جشنواره کودک امضا خواهد شد و در دی‌ماه شاهد برگزاری سی و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان هستیم.