امروز سالروز تولد سروش صحت است

صحت در توصیف شخصیت خود می‌گوید: «به تنبلی علاقه دارم و به کار کردن و غیرتنبل بودن خیلی علاقه‌ای ندارم! می‌دانم که غیرتنبل بودن خوب است ولی دیگر فهمیده‌ام کار من نیست! هر چند وقتی کار دارم دلم عین سیر و سرکه می‌جوشد اما کلا نمی‌توانم کارهایم را قبل از لحظه آخر انجام بدهم. تا لحظه آخر خوش می‌گذرانم یا هیچ کاری نمی‌کنم. جوشش سیر و سرکه قابل‌تحمل است. ولی انجام دادن آن کار برایم قابل‌تحمل نیست! همین جمله «قورباغه‌ات را بخور» که الان متداول شده، من می‌گذارم قورباغه‌ام را آخر از همه می‌خورم نه اول.» محبوبیت این هنرمند و تسلطش در اجرای تلویزیونی موجب شد برنامه «کتاب‌باز» او مدت‌ها در سیما با مخاطبان زیادی مواجه شود. بخشی از این موفقیت به دلیل علاقه خود او به مقوله کتاب است.

وی در این‌باره توضیح داده است: «در سال‌های نوجوانی من و هم‌نسل‌هایم به دلیل اینکه ماهواره و موبایل و اینترنت نبود، نوجوان‌ها خیلی بیشتر کتاب می‌خواندند و ما گاهی بر سر کتاب خواندن با هم رقابت داشتیم. کم‌کم با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان‌ آشنا شدم و از آن طریق کتاب‌های داستان را تهیه می‌کردم و می‌خواندم.» سروش صحت درباره‌ نویسنده‌های محبوبش نیز گفته است: «از میان نویسنده‌های فارسی به داستان‌های جلال آل‌احمد، احمد محمود و جعفر مدرس‌ صادقی بسیار علاقه‌مند هستم و آثار نویسندگان متعددی از ادبیات جهان هم دوست دارم و دنبال می‌کنم. بیش‌تر از همه فئودور داستایوفسکی را دوست دارم. به نظرم او نویسنده بسیار خلاق و تاثیر‌گذاری است.

علاوه بر رمان و ادبیات، به آثار حوزه‌های فلسفه، جامعه‌شناسی، تاریخ و روانشناسی هم علاقه دارم و آثار متعددی هم در این حوزه‌ خوانده‌ام و می‌خوانم.» سروش صحت از دوران نوجوانی‌اش و شیطنت‌هایش تعریف می‌کند و می‌گوید: «وقتی شانزده‌ساله بودم. از کتابخانه‌ای، کتاب «راه رشد غیرسرمایه‌داری» را دزدیدم. بعد هم فهمیدم در حوزه‌ علاقه من نیست و بعد کتاب را برگرداندم. همچنان پس از چند سال معنای اسم این کتاب را نمی‌دانم.»

سروش صحت متولد ۸ آذر سال ۱۳۴۴ در اصفهان است. او تا سال ۱۳۶۳ در اصفهان زندگی می‌کرد و پس از پذیرفته شدن در دانشگاه تهران، در تهران ساکن شد. وی دارای مدرک کاردانی رادیولوژی، کارشناسی شیمی کاربردی، و کارشناسی ارشد آلودگی و حفاظت محیط زیست دریاست. وی با مجموعه «جُنگ ۷۷» مهران مدیری در سال ۱۳۷۷ پا به عرصه هنر گذاشت و به شهرت رسید و هم‌زمان در همان برنامه نویسندگی را در کنار بازیگری تجربه کرد. او سال ۹۸ نخستین فیلمش را با عنوان «جهان با من برقص» ساخت که برنده سیمرغ سیمین بهترین کارگردانی در سی‌و‌هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر شد.