Untitled-1 copy

 نمای کلی بازار

قیر یک هیدروکربن آروماتیک چند حلقه‌ای است که به شدت متراکم شده و در دی سولفید کربن محلول است. این مخلوط غلیظ، سیاه و بسیار چسبنده از مایعات آلی است. افزایش استفاده از قیر در کاربردهای مختلف مانند بزرگراه‌ها، عایق‌های رطوبتی، عایق‌ها و چسب‌ها احتمالا بازار را در دوره پیش‌بینی تقویت می‌کند.  علاوه بر این، شهرنشینی سریع در کشورهای نوظهور باعث افزایش فعالیت‌های زیرساختی شده است، در نتیجه تقاضای محصول افزایش یافته است. چسب آسفالت (قیر) به دلیل استحکام، دوام و ارتجاعی برتر، یک عنصر حیاتی در کاربردهای مختلف در جادسازی می‌باشد. بتن حاوی درصد کمی ‌آسفالت است که به عنوان چسبنده برای بهبود کیفیت مقاومت آن عمل می‌کند و پیش‌بینی می‌شود که این امر باعث افزایش تقاضا در طول دوره پیش‌بینی می‌شود. انتظار می‌رود نیاز روزافزون به زیرساخت‌ها در نتیجه افزایش جمعیت و بهبود استانداردهای زندگی باعث رشد بازار قیر در دوره پیش‌بینی شود. همچنین افزایش آگاهی نسبت به تغییرات آب و هوایی و همچنین گرمایش جهانی، سقف تقاضای این محصول را ارتقا می‌دهد که انتظار می‌رود تقاضای آن در سال‌های آینده افزایش یابد. علاوه بر این، افزایش هزینه‌ها و سیاست‌های دولت‌ها برای توسعه جاده‌ها و زیرساخت‌ها از طریق مدل‌های مشارکت عمومی ‌خصوصی در هر دو بازار تاسیس شده و نوظهور، سهم بازار قیر را در آینده افزایش خواهد داد.

 تاثیر کووید بر بازار قیر

شیوع کووید- 19 تاثیر نامطلوبی بر بازار این محصول در سال‌های 2020 و 2021 داشت. کاهش هزینه‌ها در بخش راه و ساختمان منجر به مصرف کمتر قیر در کاربردهایی مانند راه‌سازی، عایق رطوبتی سقف و زیرزمین ساختمان‌ها، درزگیرها، پرکننده‌ها و چسب شد که به بازار قیر آسیب وارد کرد. نگرانی‌های زیست محیطی فزاینده در مورد قیر و همچنین شرایط نامطلوب ناشی از تاثیر کووید، مانع از گسترش صنعت می‌شود. با یک قرنطینه سراسری که توسط دولت‌های مرکزی تحمیل شد، زنجیره تامین قیر مختل شد که به نوبه خود بر رشد بازار تاثیر گذاشت. با این حال، با کاهش آهسته محدودیت‌های کووید-19، انتظار می‌رود بازار با سرعت قابل توجهی رشد کند.

 محرک‌های رشد بازار قیر

قیر به طور گسترده در کاربردهای ضد آب استفاده می‌شود. قیر به دلیل ماهیت بسیار چسبناک و چسبناکی که دارد معمولا به عنوان یک ضد آب در پشت بام ساختمان‌های تجاری و مسکونی استفاده می‌شود. عایق رطوبتی قیری برای محافظت از سقف‌ها در برابر باران قبل از اجرای سقف یا نصب استفاده می‌شود، زیرا از نشت آب جلوگیری می‌کند. همچنین به عنوان یک مانع اضافی در برابر نفوذ آب یا باد کردن عمل می‌کند و بنابراین اغلب توسط صنعت ساخت و ساز استفاده می‌شود که یک عامل رشد عمده برای بازار قیر است.

 افزایش استفاده از قیر به عنوان یک افزودنی شیمیایی

قیر معمولا به عنوان یک ماده شیمیایی در کاربردهای مختلفی از جمله حلال‌ها و رنگ‌های سیاه استفاده می‌شود. قیر به عنوان یک افزودنی شیمیایی باعث بهبود کارایی رنگ‌ها و پوشش‌ها و همچنین ویسکوزیته عایق‌های رطوبتی می‌شود. سایر عوامل افزایش استفاده از قیر در صنایع مختلف در سراسر جهان عبارتند از استفاده از قیر اصلاح شده شیمیایی در ساخت و ساز جاده‌ها و عایق رطوبتی و همچنین یک ماده شیمیایی با روکش آب نباتی در امولسیون‌ها.

 قوانین و مقررات زیست محیطی سختگیرانه

قوانین سختگیرانه زیست محیطی حاکم بر کاربردها و فرآیندهای تولید، رشد صنعت قیر را در سال‌های آینده محدود خواهد کرد. محدودیت‌های شغلی تاثیر قابل توجهی بر این صنعت دارد. این محدودیت در استرالیا، چین، بلژیک و فرانسه 5 میلی گرم بر متر مکعب تعیین شده است.  از آنجا که این کالا از پتروشیمی‌ها و نفت خام مشتق می‌شود، پویایی قیمت‌گذاری آن با نفت خام قابل مقایسه است و در سال‌های اخیر رشد کند مشابهی را نشان داده است. در طول دوره پیش‌بینی، نوسان قیمت نفت و پتروشیمی ‌ممکن است بر روند قیمت گذاری قیر تاثیر بگذارد. با این وجود، ظهور قیر مبتنی بر زیست برای ارائه پتانسیل رشد جدید برای بازیگران صنعت در سال‌های اخیر مورد مطالعه قرار گرفته است.

 تجزیه و تحلیل بخش‌های صنعت

بازار قیر بر اساس نوع محصول و کاربرد تفکیک شده است. بر اساس نوع محصول، بازار به گرید سنگ فرش، درجه سخت، درجه اکسید شدن، امولسیون قیر، قیر اصلاح شده پلیمری و سایر انواع محصولات طبقه‌بندی می‌شود. قیر روسازی بیشترین سهم بازار را از نظر ارزش در دوره پیش‌بینی خواهد داشت. قیر به دلیل دوام و قابلیت بازسازی سریع به عنوان چسب در بتن آسفالت جاده‌ها، پارکینگ‌ها، باند فرودگاه‌ها و پیاده‌روها استفاده می‌شود. درجه نفوذ قیر 60/ 70 از روغن‌های خام دقیقا انتخاب شده از طریق روش‌های تصفیه بسیار کنترل‌شده به‌دست می‌آید و به عنوان قیر با درجه سنگ‌فرش استفاده می‌شود. بتن آسفالت اغلب از ترکیب مواد ریز و درشت مانند شن یا سنگ خرد شده با آسفالت ساخته می‌شود که به عنوان یک عامل اتصال دهنده عمل می‌کند. هزینه ارزان و در دسترس بودن ساده قیر با درجه سنگفرش، ارزش بازار قیر را در فعالیت‌های راهسازی در سراسر جهان افزایش می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود که تقاضا برای قیر پایه روسازی به دلیل کاربردهای متعدد آن افزایش یابد. بر اساس کاربرد، بازار به بخش راهسازی، ضد آب، چسب و سایر کاربردها طبقه‌بندی می‌شود. بخش راهسازی بیشترین سهم را در دوره پیش‌بینی به خود اختصاص داده است. بیشترین کاربرد قیر در راهسازی است که به عنوان چسب در تولید بتن آسفالتی استفاده می‌شود. این دسته شامل استفاده از قیر در تعمیر و نگهداری جاده و روسازی و همچنین ساخت باند فرودگاه، جاده، پل هوایی و سکو است.  افزایش ترافیک وسایل نقلیه در سرتاسر جهان، که با افزایش برابری قدرت خرید (PPP) در کشورهای نوظهور تحریک می‌شود، ساخت یک شبکه بزرگراهی و بزرگراهی با خطوط متعدد برای جا دادن همه خودروها در ساعات اوج مصرف را ضروری می‌سازد. علاوه بر این، افزایش شهرنشینی و نوسازی ارتباطات بین مناطق روستایی و شهری را بهبود می‌بخشد و تقاضا برای عملیات توسعه راه را افزایش می‌دهد.

 چشم‌انداز منطقه‌ای قیر

منطقه آسیا و اقیانوسیه مسلط‌ترین بازار در طول دوره پیش‌بینی شده 2022 - 2028 خواهد بود، که با رشد بخش ساخت و ساز در هند، چین، تایلند و ویتنام بیش از پیش تقویت خواهند شد. علاوه بر این، وجود شرکت‌کنندگان کلیدی در بازار در منطقه، گسترش صنعت قیر را در سال‌های آینده افزایش می‌دهد. با توجه به شبکه جاده ای عظیم منطقه، آسیا و اقیانوسیه استفاده از قیر خود را گسترش خواهد داد. چین یکی از اقتصادهای رو به رشد بزرگ جهان است و رشد بازار این کشور همچنان قوی است. تجارت در بخش راه و بزرگراه در این منطقه به سرعت در حال گسترش است و عواملی مانند افزایش شهرنشینی و افزایش تعداد مالکان خودرو نقش مهمی‌ ایفا می‌کنند. همه اینها منجر به گسترش سریع فعالیت‌های تولیدی در منطقه و همچنین افزایش فعالیت حمل و نقل بار و جاده شده است. در نتیجه تقاضای زیادی برای قیر در منطقه وجود دارد.  به دلیل افزایش سرمایه‌گذاری در عملیات ساختمانی در آمریکای شمالی، انتظار می‌رود بازارهای قیر این منطقه رشد ثابتی داشته باشند. افزایش تعداد پروژه‌های بازسازی املاک و سیستم‌های ساختمانی جدید با سقف‌های مسطح ضد آب، به ویژه در آمریکای شمالی، تقاضای محصول را در مناطق افزایش می‌دهد. علاوه بر این، بازیگران بزرگ بازار به منظور تقویت موقعیت خود در بازار به دنبال ایجاد اتحادهای استراتژیک با شرکت‌های محلی یا کوچک بوده اند. بنابراین، ادغام و خرید در صنعت قیر به رشد بازار کمک می‌کند.