دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی(NPC)  در حالی روز گذشته قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمیایی را اعلام کرد که هر دو متغیر معادله کشف نرخ این محصولات روند کاهشی را به ثبت رساندند. بهای نیمایی دلار در هفته گذشته به روند نزولی خود ادامه داد؛ تا جایی که میانگین هفتگی آن ۸/ ۱‌درصد کاهش بها را نسبت به قیمت‌های اول خردادماه تجربه کرد. به این ترتیب، قیمت مبنای دلار در معادله نرخ پایه هفته جاری (۸خردادماه) به میزان ۲۴‌هزار و ۴۱۵تومان محاسبه شد. از طرف دیگر، نرخ جهانی عمده گریدهای پلیمری و محصولات شیمیایی در مسیر کاهشی نوسان می‌کند که این امر نیز مزید بر علت شده و قرمزپوشی قیمت‌های پایه را رقم زده است.

عمده گریدهای پلیمری افت نرخ پایه داشتند

در بین پلیمرهای بورس‌کالا، چند گرید با رشد محدود بهای جهانی همراه شدند؛ اما قیمت جهانی عمده آنها یا کاهشی بود یا نسبت به هفته گذشته تغییر نکرده بود که در نهایت به قرمزپوشی نرخ پایه محصولات پلیمری منجر شد. بیشترین افت بها در قیمت‌های پایه هفته جاری به میزان ۶۵/ ۶‌درصد ارزیابی می‌شود که مربوط به یکی از گریدهای پلی‌پروپیلن شیمیایی است. پس از آن، پلی‌پروپیلن نساجی و فیلم به ترتیب با ۲/ ۶درصد و ۱۴/ ۶‌درصد کاهش بهای پایه در رده‌‌‌های بعدی قرار گرفتند. تنها سبزپوش نرخ پایه محصولات پلیمری در هفته جاری مربوط به چهار گرید از پلی‌اتیلن ترفتالات‌‌‌های بطری بود که کمتر از ۵/ ۰‌درصد افزایش بها یافته است. تمامی گریدهای پلی‌وینیل کلرایدها (PVC) نزدیک به ۲‌درصد کاهش نرخ پایه داشتند که به‌رغم رشد ۲دلاری قیمت جهانی این گروه از محصولات، افت قیمت مبنای دلار برجسته‌تر بود و در نهایت برآیند اثر دو متغیر اصلی در معادله کشف نرخ پایه، کاهش نرخ این محصولات را برای عرضه هفته جاری رقم زد.

قیمت پایه محصولات شیمیایی در بورس‌کالا نیز با ترکیبی از کاهش و افزایش نرخ اعلام شد که اگر از رشد ۶درصدی بهای پایه اسیداستیک چشم‌پوشی کنیم، سایر سبزپوش‌‌‌های بازار محصولات شیمیایی، رشد قیمت اندکی داشتند. ۱۴گروه از محصولات شیمیایی در هفته جاری کاهش نرخ پایه را در بازه تقریبی ۵/ ۰ تا ۶‌درصد تجربه کردند. استایرن‌مونومر بیشترین کاهش بهای پایه را در بین شیمیایی‌‌‌های بورس‌کالا به ثبت رساند و زایلین مخلوط کمترین کاهش بها را داشت.