غلامرضا سلیمی

همان‌طور که سال گذشته ما حدود 10 هزار ساعت توقف تولید داشتیم، تصور ما بر این است که امسال با رایزنی‌های صورت‌گرفته با برق منطقه‌ای و اداره گاز، شرایط سال گذشته را تجربه کنیم و همان میزان توقف را در حوزه تولید خواهیم داشت. طبیعتاً با تجربه‌ای که از سنوات گذشته داشته‌ایم و توفیقاتی که در فصولی که محدودیت اعمال‌ نشده، حاصل شده است، امسال هم همان رویکرد را در پیش گرفته و تلاش کردیم در فصولی که محدودیت نداریم، تولید را به شکلی فزاینده انجام داده و در فصولی که محدودیت‌هایی بر سر راه تامین انرژی برق و گاز به صورت پایدار رخ می‌دهد بتوانیم اورهال و تعمیرات خطوط تولید را به ثمر برسانیم.  امسال نیز به این روال حرکت خواهیم کرد تا از این مقطع عبور کنیم. چالش بعدی ما مواد اولیه است که امسال از سال‌های قبل چالش تامین مواد اولیه را به صورت جدی‌تر تجربه خواهیم کرد؛ چراکه به مرور زمان، شرکت‌هایی که در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده‌اند خود مصرف‌کننده مواد اولیه کنسانتره، سنگ‌آهن و آهن اسفنجی هستند و شرایط قبلی برای تامین و خرید آهن اسفنجی به مراتب سخت‌تر شده است و تامین آهن اسفنجی از بازار به راحتی صورت نخواهد گرفت. چالش بعدی که شرکت فولاد مبارکه اصفهان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند، آن است که مواد اولیه موجود در بازار عمدتاً از سوی شرکت‌هایی تامین شده که تولیدکننده مواد اولیه هستند و اکنون خود فولادساز مصرف‌کننده شده‌اند.

 کیفیت مواد اولیه

نکته دیگر موضوع کیفیت در مواد اولیه عرضه‌شده است که هر سال این چالش سخت‌تر می‌شود؛ در حالی که اگر کیفیت کاهش یابد، به‌طور قطع بر روی تولیدات اثرگذار خواهد بود و ضایعات فلزی را بالا می‌برد که این چالش جدی است و فولاد مبارکه نیز راهکارهایی در این زمینه در نظر گرفته است.

 فقدان انرژی کافی

در سایه فقدان انرژی کافی از جمله برق و گاز، اثراتی منفی تجربه شده است، این در حالی است که محصول تختال، نورد گرم و نورد سرد شامل ورق‌های سرد برای لوازم خانگی و خودرو  و  ورق‌های رنگی و قلع‌اندود از این محدودیت‌ها تاثیر پذیرفته‌اند.