دستاورد یک سال خدمت؛ تبلور عینی غلبه اراده‌ها بر محدودیت‌ها و چالش‌ها

دولت سیزدهم با رویکردی مردمی و تحول‌گرا در عرصه اقتصادی و با شعار جراحی اقتصادی و تمرکز بر تولید بر سر کار آمد و با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر اهمیت اقتصاد غیرنفتی و نقش بی‌بدیل صنعت فولاد در این زمینه، روند تولید در این شرکت رونقی دوچندان یافت. در این مسیر، گام‌های ارزشمندی برای تحقق شعار «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» برداشته شد و جایگاه کشور به‌عنوان دهمین تولیدکننده فولاد جهان با عملکرد درخشان تولید در گروه فولاد مبارکه حفظ و تثبیت شد.

تحریم‌های ظالمانه، محدودیت‌ها در تأمین انرژی و دسترسی به مواد اولیه، حملات سایبری، جوسازی‌ها، حاشیه‌سازی‌ها و انتشار اخبار غیرواقعی درخصوص گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی نیز نتوانست در عزم تلاشگران جبهه صنعت در فولاد مبارکه خللی ایجاد کند و دستاوردهای بزرگی در این مدت حاصل شد.

فولاد مبارکه در حال حاضر، بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق‌های فولادی تخت در خاورمیانه و شمال آفریقاست و بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی در جهان با ظرفیت ۱۱.۴ میلیون تن در سال به شمار می‌آید و با سهم ۱.۵ درصدی در تولید ناخالص داخلی کشور و شبکه گسترده مشتریان و تأمین‌کنندگان با ۳۵۰۰ کارخانه، کارگاه و تأمین‌کننده خدمات و کالا نقش مهمی در عرصه اقتصاد کشور ایفا می‌کند و بر همین اساس، رویکرد مدیریت جدید شرکت فولاد مبارکه توسعه سرمایه انسانی، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود، تمرکز بر نوآوری و فناوری‌های نوین، توسعه کمّی و کیفی متوازن و تبدیل شدن به صنعت سبز است و این روند با قدرت و همت شبانه‌روزی در حال پیگیری است.

مقایسه عملکرد شش‌ماهه اول سال جاری به نسبت مدت مشابه سال قبل گواه آن است که به‌رغم تداوم محدودیت انرژی و تبعات ناشی از حمله سایبری، روند تولید کلاف گرم ۱۵ درصد، تختال ۲۰ درصد، آهن اسفنجی ۱۹ درصد و گندله ۵ درصد در شرکت فولاد مبارکه رشد داشته و در سایر شرکت‌های گروه نیز تا ۱۷ درصد شاهد رشد تولید بوده‌ایم.

تولید محصولات جدیدی همچون کلاف گرم مقاوم به خوردگی ویژه خطوط انتقال نفت و گازترش X۵۲MS، کلاف سرد HX۲۲۰YD شکل‌پذیر دارای استحکام بالا برای مصارف خودرویی، ورق الکتریکی نیمه‌آماده M۴۷۰ جهت استفاده در موتورهای الکتریکی، کلاف گرم ۱۵۵۰YC دارای استحکام بالا برای مصارف خودرویی، ورق سرد ۳۴۰YC با استحکام بالا برای خودروسازان، تسمه بسته‌بندی کلاف‌ها و محصولات، ورق گالوانیزه S۲۵۰GD ویژه خودروسازان و کلاف گرم HCT۶۰۰X دارای استحکام بالا برای ضربه‌گیری بدنه خودرو ازجمله تولیدات گروه فولاد مبارکه در یک سال اخیر است.

از دیگر اقدامات و دستاوردهای ویژه تولید در گروه فولاد مبارکه تولید فولاد زنگ‌نزن برای اولین بار در منطقه جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا، تولید تختال الکتریکی برای اولین بار در کشور، راه‌اندازی واحد VOD فولاد سبا با تکیه‌بر دانش کارشناسان شرکت، دست‌یابی به فناوری ساخت ورق کورتن در مجتمع فولاد سبا، اصلاح خط گالوانیزه جهت افزایش تولید محصولات با کیفیت‌های ویژه، توسعه کوره پیشگرم شماره ۳ جهت بهبود کیفیت محصولات و مصرف گاز نورد گرم، تولید ورق آج‌دار شطرنجی برای اولین بار در مجتمع فولاد سبا، دست‌یابی به رکورد کمترین میزان مصرف آب از آغاز دوران بهره‌برداری تاکنون و پایش هوشمند الکترود به‌منظور کاهش میزان مصرف الکترود گرافیتی در تولید فولاد بوده است.

پیگیری اجرای پروژه نورد گرم ۲، احداث نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی، توسعه شرکت فولاد امیرکبیر کاشان، افزایش ظرفیت تولید تختال فولاد هرمزگان، توسعه و بهره‌برداری از فاضلاب شهرهای مجاور، توسعه شرکت‌های فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری، تکمیل خطوط تولید الکترود گرافیتی شرکت نوین الکترود اردکان، تکمیل ناوگان حمل‌ونقل ریلی از طریق تأمین ۵۰ دستگاه لوکوموتیو و مشارکت در طرح انتقال آب دریای عمان به استان اصفهان با سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه در حال اجراست. مضاف بر این، مطالعات اجرای پروژه‌های توسعه میادین گازی، احداث نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی و نیروگاه بادی ۲۰۰ مگاواتی و توسعه تولید ورق‌های کیفی نیز توسط این شرکت در حال انجام است. تمامی این اقدامات در کنار سایر توفیقات در حوزه‌های بومی‌سازی قطعات، سرمایه‌گذاری و توسعه سرمایه انسانی، عرضه محصول، فروش و بازاریابی، حوزه معدن، توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری، تکنولوژی و درنهایت مسوولیت‌های اجتماعی به دست آمده است.

نقش الهام‌بخش، محرک، امیدآفرین، اشتغال‌زا و پررونق فولاد مبارکه در کشور تثبیت شده و ماندگار است و به‌یقین حفظ این اعتبار در داخل و خارج از کشور، در درجه اول بر عهده خدمت‌گزاران این گروه و در مرحله بعد بر دوش همه دلسوزان میهن اسلامی است. جای بسی خوشحالی است که با وجود فراز و نشیب‌ها و چالش‌ها و محدودیت‌های متعدد، ازجمله حمله سایبری دشمنان به شرکت فولاد مبارکه، محدودیت دسترسی به مواد اولیه و کاهش دسترسی به انرژی (برق و گاز) و نیز انتشار گزارش مخدوش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی و پیامدهای آن، شاهد کارنامه‌ای درخشان و قابل دفاع در عرصه‌های مختلف، به‌ویژه در عرصه تولید و توسعه متوازن بوده‌ایم.