ضرورت بهره گیری  از ظرفیت‌های معدنی کشور

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان افزود : حرکت به سمت بازارها و اکوسیستم های جدید، توسعه سبد محصولات و خدمات و افزایش سهم بازار از جمله سایر دستاوردها در این بخش است.

به گزارش دنیای اقتصاد : مهندس رخصتی با اشاره به اینکه ذوب‌ آهن اصفهان در استفاده از سیستم‌های هوشمند در خطوط تولید و سیستم های مدیریتی و پشتیبانی بسیار قوی عمل کرده و امروز یکی از پیشروان این موضوع در کشور می‌باشد گفت: دانش  جوانان و تجربه خبرگان این عرصه، دو بال توسعه و شکوفایی صنایع هستند و لذا نیاز است از این پتانسیل ها بهره برداری بهتری شود. با همین توان توانستیم با وجود ۲۰ سال تحریم و ۱۲ سال فشار حداکثری با قدرت پیشروی کنیم .

 او گفت :  در نگاه به معادن باید یک تغییر رویکرد داشته باشیم. کل پروانه‌های صادر شده بهره‌برداری در کشور حدود ۱۲ هزار مورد است و از این تعداد تقریبا ۷ هزار مورد فعال هستند که مساحت آنها کمتر از ۵ درصد کل مساحت کشور است. بر این اساس، از سرمایه های کشور در حوزه معدن به درستی استفاده نشده است.

مدیر عامل ذوب آهن اصفهان با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته دنیا میانگین عمق اکتشاف و بهره‌برداری از معادن ۳۰۰ متر و میانگین دنیا ۸۰ متر است اما در کشور ما در بهترین شرایط، ۱۰ متر است گفت : استفاده از ابزار دیجیتال، هوشمندسازی و تجهیزات به‌روز در بهره‌برداری و اکتشاف بسیار کاربردی است و می تواند شرایط را بهبود بخشد . در واقع  در زمینه اکتشاف در کشور عملکرد مطلوبی نداشته‌ایم و نیاز است همکاری بیشتری از طرف دولت با فولاد سازان بزرگ انجام شود.

مهندس رخصتی گفت:  ذوب آهن اصفهان مادر معدنکاری در کشور است  و نباید اولین فولادساز کشور برای تامین مواد اولیه خود دچار مشکل شود . این درحالی است که  پهنه های اکتشافی درخواست شده از طرف این شرکت منتظر تصمیم گیری وزیر محترم صمت است و تعیین تکلیف نشده است.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه ذوب آهن اصفهان متعلق به همه مردم کشور به ویژه جامعه زحمتکش کارگری است و بحث منافع شخص یا گروه خاصی در میان نیست ، گفت :  امروزه باید تحولی در معدن کشور ایجاد شود و دولت باید قفل انجام اکتشاف در پهنه ها و محدوده های مستعد را بگشاید. او تحول در معدنکاری و سرمایه گذاری جدی در زغال‌سنگ توسط حاکمیت را بسیار مهم دانست و گفت : در کشور نیاز به زغال سنگ ۴ میلیون تن است  در حالیکه تنها ۲ میلیون تن تولید می شود و مابقی باید وارد گردد که حل این مشکل نیاز به سرمایه‌گذاری در اکتشاف و بهره برداری از معادن زغال سنگ به صورت جدی دارد. مهندس رخصتی با اشاره به اینکه اقتصاد معدنی امنیت اشتغال، سرمایه‌گذاری و .. را به همراه دارد، گفت: برای اینکه بخش معدن بتواند در اقتصاد کشور جایگزین نفت شود نیاز است در این بخش تغییر رویکرد داشته باشیم و اکتشافات باید به سرعت انجام شود .  

مدیرعامل ذوب آهن با بیان اینکه مشکل مواد اولیه ذوب آهن با تلاش مجاهدانه در کمتر از یک سال گذشته حل شده گفت :  برای اولین بار در ۵۵ سال عمر ذوب آهن شاهد هستیم که تولید واقعی از برنامه ۳ میلیون تنی سال جاری ۳ درصد پیش است ولی برای ادامه، حمایت وزارت صمت بعنوان متولی معادن کشور ضروری است.

وی افزود : این مجتمع عظیم صنعتی به عنوان یک مجموعه بورسی برای سرمایه گذاری در بخش زغالسنگ کشور اعلام آمادگی کرده است و در این زمینه باید حاکمیت  حمایت لازم را داشته باشد زیرا تولید این کارخانه بدون یارانه انرژی انجام می گیرد.

شایان ذکر است اولین دوره همایش و نمایشگاه معدنکاری دیجیتال در راستای به کارگیری تکنولوژی‌های نوین صنعت معدنکاری،معرفی شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های پیشرو در این زمینه و آموزش مفاهیم و مقدمات معدنکاری دیجیتال امروز ۲۱ شهریور ماه با حضور مدیران عامل و فعالان حوزه معدن و صنایع معدنی،به همت گروه رسانه ای دنیای اقتصاد در هتل المپیک تهران آغاز به کار کرد و تا ۲۳ شهریورماه داشت.