نوسازی ناوگان ریلی ذوب آهن اصفهان

 ایرج رخصتی با اشاره به اینکه ناوگان حمل‌ونقل ریلی ذوب‌آهن در حال تحول است، افزود: این لکوموتیوها مربوط به یک برند معتبر جهانی هستند و در ارتقای بهره‌‌‌وری حمل‌ونقل شرکت تاثیر بسیاری دارند. این فناوری به همراه دانش آن به کار گرفته شده و منطبق با سیستم حمل‌ونقل ریلی ذوب آهن است.

وی با بیان اینکه در زمینه تعمیرات لکوموتیوها، آمادگی ارائه خدمت به راه‌آهن جمهوری اسلامی را نیز داریم، بیان کرد: در همه بخش‌‌‌های ذوب‌آهن اصفهان شاهد مدرنیزاسیون هستیم و از بالاترین سطوح فناوری استفاده می‌‌‌کنیم، بنابراین نباید تصور شود که این صنعت به دلیل قدمت نیم قرنی، از تجهیزات قدیمی استفاده می‌کند. معاون خرید ذوب آهن اصفهان نیز دراین خصوص گفت: تامین این لکوموتیوها برای تسریع در جریان ورود مواد اولیه، تخلیه ایستگاه زرین شهر و بازگرداندن واگن‌‌‌های خالی به مبادی جهت بارگیری و در نتیجه تسریع در سیر بازرگانی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی جهت تامین مواد اولیه ذوب آهن صورت گرفت که اقدامی بزرگ محسوب می‌شود. محمدجعفر صالحی افزود: تلاش می‌‌‌کنیم این نوسازی تداوم داشته باشد تا در چرخه حمل‌ونقل ریلی کشور نیز تاثیرگذار باشیم. وی اظهار کرد: ذوب آهن اصفهان در سال حدود ۷‌میلیون تن حمل‌ونقل ریلی دارد که ۵‌میلیون تن آن مربوط به مواد اولیه است و ۲‌میلیون تن آن مربوط به محصول است. در واقع ۷۵‌درصد حمل‌ونقل مواد اولیه و ۲۵‌درصد حمل‌ونقل محصولات ذوب آهن اصفهان به صورت ریلی انجام می‌شود.

حامد محمدی، مدیر راه‌آهن و ترابری ذوب آهن اصفهان افزود: وظیفه اصلی ناوگان حمل‌ونقلی ریلی ذوب‌آهن جابه‌‌‌جایی محصولات تولیدی، چدن، سرباره و ورود مواد اولیه به کارخانه است که همگی از کالاهای خطرناک در حمل‌ونقل ریلی محسوب می‌‌‌شوند.

محمدی نفت: حمل‌ونقل ریلی ذوب آهن طول خطی حدود ۱۳۷ کیلومتر و ۳۰۷ سوزن دارد که تجمع این حجم تجهیزات در یک فضای محدود نشان‌‌‌دهنده قدرت این مجموعه است. وی ادامه داد: سال‌ها بود که حمل‌ونقل ریلی ذوب آهن نیازمند تزریق خون تازه در رگ‌‌‌ها بود که تامین این لکوموتیوها این نیاز را رفع کرد. مدیر راه‌آهن و ترابری ذوب‌آهن اصفهان گفت: این لکوموتیوها برای شرایط آب و هوایی ایران طراحی شدند، توانمندی مناسب جهت انجام مانورهای سنگین و نیمه‌‌‌سنگین دارند و به لحاظ فنی، کارشناسان ذوب آهن آشنایی کافی با آنها دارند و برای تعمیر و نگهداری آنها نیز مشکلی نخواهند داشت. محمدی در پایان عنوان کرد: با وجود ۵ دستگاه لکوموتیو جدید فرصت مناسبی جهت برنامه‌‌‌ریزی تعمیرات اساسی دیگر لکوموتیوها فراهم خواهد شد.