نوسازی ناوگان حمل‌ونقل ریلی ذوب‌آهن اصفهان

مهندس ایرج رخصتی با اشاره به اینکه ناوگان حمل‌ونقل ریلی ذوب‌آهن در حال تحول است افزود : این لکوموتیوها مربوط به یک برند معتبر جهانی هستند و در ارتقاء بهره‌وری حمل‌ونقل شرکت تاثیر بسیاری دارند .  این تکنولوژی به همراه دانش آن به کار گرفته‌شده است و منطبق با سیستم حمل‌ونقل ریلی ذوب‌آهن است . وی بابیان اینکه درزمینه تعمیرات لکوموتیوها ، آمادگی ارائه خدمت به راه‌آهن جمهوری اسلامی را نیز داریم، اظهار‌کرد : در همه بخش‌های ذوب‌آهن اصفهان شاهد مدرنیزاسیون هستیم و از بالاترین سطوح تکنولوژی استفاده می‌کنیم و لذا نباید تصور شود که این صنعت به دلیل قدمت نیم‌قرنی ، از تجهیزات قدیمی استفاده می‌کند .

معاون خرید ذوب‌آهن اصفهان نیز در این خصوص گفت : تامین این لکوموتیوها برای تسریع در جریان ورود مواد اولیه ، تخلیه ایستگاه زرین‌شهر و بازگرداندن واگن‌های خالی به مبادی جهت بارگیری و درنتیجه تسریع در سیر بازرگانی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی جهت تامین مواد اولیه ذوب‌آهن صورت گرفت که یک اقدام بزرگ محسوب می‌شود .

محمدجعفر صالحی افزود : تلاش می‌کنیم این نوسازی تداوم داشته باشد تا در چرخه حمل‌ونقل ریلی کشور نیز تاثیرگذار باشیم . وی اظهار کرد : ذوب‌آهن اصفهان در سال حدود ۷ میلیون تن حمل‌ونقل ریلی دارد که ۵ میلیون تن آن مربوط به مواد اولیه است و ۲ میلیون تن آن مربوط به محصول است . درواقع ۷۵ درصد حمل‌ونقل مواد اولیه و ۲۵ درصد حمل‌ونقل محصولات ذوب‌آهن اصفهان به‌صورت ریلی انجام می‌شود .  

مدیر راه‌آهن و ترابری ذوب‌آهن اصفهان نیز گفت : وظیفه اصلی ناوگان حمل‌ونقلی ریلی ذوب‌آهن جابه‌جایی محصولات تولیدی ، چدن ، سرباره و ورود مواد اولیه به کارخانه است که همگی از کالاهای خطرناک در حمل‌ونقل ریلی محسوب می‌شوند .

حامد محمدی افزود : حمل‌ونقل ریلی ذوب‌آهن طول خطی حدود ۱۳۷ کیلومتر و ۳۰۷ سوزن دارد که تجمع این حجم تجهیزات در یک فضای محدود نشان‌دهنده قدرت این مجموعه است. وی افزود : سال‌ها بود که حمل‌ونقل ریلی ذوب‌آهن نیازمند تزریق خون تازه در رگ‌ها بود که تامین این لکوموتیوها این نیاز را رفع کرد .

مدیر راه‌آهن و ترابری ذوب‌آهن اصفهان گفت : این لکوموتیوها برای شرایط آب‌وهوایی ایران طراحی شدند ، توانمندی مناسب جهت انجام مانورهای سنگین و نیمه سنگین دارند و به لحاظ فنی ، کارشناسان ذوب‌آهن آشنایی کافی با آن‌ها دارند و برای تعمیر و نگهداری آن‌ها نیز مشکلی نخواهند داشت .