فولاد پاکیزه ذوب‌آهن در خدمت توسعه کشور

او افزود: ایران از نظر مصرف فولاد خام به‌‌‌عنوان یکی از ‌شاخص‌های توسعه‌‌‌یافتگی، رتبه هشتم را دارد. ذوب‌‌‌آهن ۶۴‌درصد تیرآهن کشور را تامین می‌کند. جایگاه شرکت ذوب‌‌‌آهن در کشور رتبه سوم تولید فولاد خام با ۲میلیون و ۴۸۹هزار تن فولاد خام است. مدیرعامل شرکت ذوب‌‌‌آهن اصفهان گفت: شرکت ذوب‌‌‌آهن تنها شرکتی است که در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹، به‌رغم کاهش مصرف ظاهری فولاد در کشور، توانسته تولید فولاد خود را ۵‌درصد افزایش دهد. رخصتی افزود: صادرات شمش به حوزه خلیج‌‌‌فارس برای شرکت‌های ایرانی بهتر است؛ زیرا عوارضی به محصولات نهایی بسته‌‌‌ شده که برای ایران مقرون‌‌‌به‌‌‌صرفه نیست.

ذوب‌‌‌آهن مشکل تامین برق ندارد

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان اظهار کرد: وضعیت تولید طی سه‌سال اخیر نشان می‌دهد که همه محصولات با رشد تولید مواجه بوده‌‌‌اند. طی سه‌سال اخیر تیرآهن، میلگرد، کلاف و شمش در سال ۱۴۰۰ نسبت به دوسال گذشته رکورد جدیدی را در صادرات به ثبت رسانده است. این شرکت در سال گذشته یک‌‌‌میلیون و ۱۱۷‌هزار تن محصولات فولادی صادر کرده است. وی گفت: در فضای کسب‌وکار تهدیدها و فرصت‌‌‌های مختلفی پیش روی خود داریم که از میان فرصت‌‌‌ها باید به وعده دولت برای ساخت ۴میلیون واحد مسکونی طی چهار سال اشاره کرد که فرصت خوبی برای ذوب‌‌‌آهن در زمینه تامین مصالح ساختمانی موردنیاز فراهم می‌کند. مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان ادامه داد: امروز اگر در شرکت ذوب‌‌‌آهن مشکل تامین برق نداریم، به دلیل وجود زیرساخت تولید ۲۴۰مگاواتی برق در این شرکت است.

زنجیره کامل فولاد در ذوب‌‌‌آهن اصفهان

رخصتی افزود: ذوب‌‌‌آهن اصفهان یکی از شرکت‌هایی است که زنجیره کامل تولید فولاد را در اختیار دارد و از سوی دیگر، تولید فولاد خام پاکیزه کاملا با استراتژی ذوب‌‌‌آهن سازگار است. تقریبا ۷۰‌درصد فولادهای تمیز در دنیا به روش کوره بلند تولید می‌شود که شرکت ذوب‌‌‌آهن نیز از همین موقعیت برخوردار است. مدیرعامل شرکت ذوب‌‌‌آهن اصفهان افزود: این شرکت در سال گذشته موفق به فروش یک‌‌‌میلیون و ۳۱۸‌هزار تن محصول فولادی در داخل کشور به ارزش ۱۸۷‌هزار میلیارد ریال شده است. همچنین فروش داخلی ۱۵‌هزار میلیارد ریال در محصولات فرعی داشته است.

ذوب‌‌‌آهن آماده سرمایه‌گذاری در حوزه معدن است

مدیرعامل شرکت ذوب‌‌‌آهن اصفهان خاطرنشان کرد: این شرکت از کمیته‌‌‌های تخصصی به‌‌‌منظور رصد بازار و کسب‌وکار استفاده می‌کند. ذوب‌‌‌آهن تنها یک شرکت نیست؛ بلکه صنعتی است که در تاریخ ریشه دارد، به همین دلیل ظرفیت آن در حوزه منابع انسانی قابل‌‌‌توجه است. رخصتی افزود: از دهه ۵۰ خورشیدی به بعد، پروژه‌‌‌های سنگینی در این شرکت اجرا شده است؛ اما هر حرکتی که در این شرکت انجام می‌شود، با مجوزهای محیط‌زیستی انجام می‌شود. وی ادامه داد: یکی از حرکت‌‌‌هایی که امروز باید مورد توجه قرار گیرد، فروش مویرگی است. بنابراین استراتژی این شرکت فروش محصولات از طریق مراکز فروش خدماتی است. ما محصولات خاصی را تولید می‌‌‌کنیم که طبیعتا مشتریان خاصی هم دارند.

مدیرعامل شرکت ذوب‌‌‌آهن اصفهان با بیان اینکه این شرکت اعتبار خوبی نزد شبکه بانکی دارد، اظهار کرد: اگرچه ما مشکلات نقدینگی داریم؛ اما گردش مالی ما منطق مهندسی دارد. رخصتی خاطرنشان کرد: آماده سرمایه‌گذاری در حوزه معدن هستیم. مدیرعامل شرکت ذوب‌‌‌آهن گفت: ایران به ۷‌هزار سوزن ریل نیاز دارد. با توجه به اینکه هر سوزن ریل ۶۰۰ میلیون تومان سودآوری دارد، به دنبال کامل کردن تولید خود در این حوزه هستیم. اکنون بخش اصلی این قطعه در شرکت ذوب‌‌‌آهن تولید می‌شود.

رخصتی خاطرنشان کرد: سود ناخالص شرکت در سال ۱۴۰۰ به میزان ۳۹‌هزار و ۴۹۰میلیارد ریال بوده که افزایش ۱۲درصدی نسبت به سال قبل دارد. سود عملیاتی شرکت در سال ۱۴۰۰ به میزان ۲۲‌هزار و ۷۷۱میلیارد ریال بوده که نسبت به سال قبل افزایش ۱۰ درصدی داشته است. وی ادامه داد: همچنین سود خالص شرکت در سال ۱۴۰۰ به میزان ۲۰‌هزار و ۱۹۰میلیارد ریال بوده که افزایش ۲۸ درصدی نسبت به سال قبل دارد. در ادامه نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به پتانسیل سامانه سجام به دریافت سود سهام‌‌‌داران از این طریق اشاره کرد. همچنین باید اضافه کرد که مبلغ ۱۱۰میلیارد تومان برای باشگاه فرهنگی ورزشی ذوب‌‌‌آهن و تا سقف ۴۰میلیارد تومان برای مسوولیت‌های اجتماعی در نظر گرفته شد و هزینه‌‌‌های درمان بازنشستگان و هزینه‌‌‌های مربوط به بن ۸۰میلیارد تومانی به تصویب مجمع رسید. از جمله مصوبات مجمع عمومی عادی ذوب‌آهن اصفهان می‌توان به انتخاب موسسه حسابرسی هوشیار ممیز به‌‌‌عنوان بازرس قانونی مجمع و روزنامه‌‌‌ «دنیای‌اقتصاد» به‌‌‌عنوان روزنامه رسمی این شرکت اشاره کرد،  در پایان پس از تاکید مجمع بر افزایش سرمایه و پیگیری آن، به ازای هر سهم ذوب‌آهن اصفهان مبلغ ۶۰ریال تقسیم سود انجام شد.