چرا معدنکاری دیجیتال اهمیت دارد؟

بنا به گزارش‌ها نرخ رشد مرکب سالانه معدنکاری دیجیتال حد فاصل سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۱، رقمی بین ۲/ ۱۰ تا ۱۴ درصد خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود ارزش کل این بازار که در سال ۲۰۲۰ کمی بالاتر از ۱۰ میلیارد دلار بود تا پایان سال ۲۰۳۱ به بالاتر از ۲۹ میلیارد دلار برسد.  بر اساس داده‌های گزارش‌های معتبر بین‌المللی آمریکای شمالی پیشران این بخش در جهان است و از پی آن کشورهای آمریکای لاتین و برخی کشورهای آسیایی می‌آیند. مجموع این آمار از اهمیت روزافزون معدنکاری دیجیتال از منظر اقتصادی حکایت دارد.  یک نظرسنجی که در خاورمیانه، آسیا و اقیانوسیه و کشورهای بریکس انجام شده است نشان می‌دهد ۸۸ درصد پاسخ‌دهندگان موافق به کارگیری معدنکاری دیجیتال هم در سطح و هم در عمق بوده‌اند.

 در پیشرفت معدنکاری هوشمند و شکوفایی روزافزون فناوری‌های دیجیتال، ظهور نسل پنجم اینترنت و استفاده از اینترنت اشیا مهم‌ترین عامل  بود. به واسطه چنین پیشرفتی، در سطح جهان امکاناتی فراهم شد که کار در معدن را نیز تحت تاثیر قرار داد و مهم‌ترین تاثیر آن در بخش معدن ظهور معدنکاری هوشمند یا دیجیتال بود. ماحصل گسترش این مدل از کار در معدن به طور کلی افزایش چشمگیر تولید، کاهش قابل‌توجه خطای انسانی و هزینه‌های عملیاتی و نیز صدمات جانی کار در معدن است. برای نمونه در معدنکاری هوشمند به واسطه استفاده از ماشین‌های خودران که با یکدیگر شبکه شده‌اند، بهترین مسیر در معدن به شکل خودکار تشخیص داده می‌شود. این کار علاوه بر صرفه‌جویی قابل‌توجه در هزینه‌های کار در معدن، میزان خطا را به صفر نزدیک می‌کند. این مسیر با شبکه شدن کل فعالیت‌های معدنی با یکدیگر - که با در نظر گرفتن رشد پیشرفت فعلی، زمان چندانی تا دسترسی به آن باقی نمانده - مستحکم‌تر خواهد شد.

ایران که دارای ذخایر معدنی قابل توجه و متنوع است هنوز در این مسیر قدم نگذاشته است یا تلاش های آن در مراحل بسیار ابتدایی قرار دارد. از همین‌رو «دنیای اقتصاد» با برگزاری اولین رویداد در این زمینه در نظر دارد با برجسته کردن اهمیت این بخش مهم، اولین گام را در این مسیر بردارد. دنیای اقتصاد تلاش دارد با محورهای زیر به این هدف دست یابد:

- برگزاری سخنرانی در زمینه روندهای برتر تحولات معدنکاری با بهره‌گیری از متخصصان خبره --- بین‌المللی و داخلی

- ایجاد بستر نمایشگاهی برای عرضه توانمندی شرکت‌های فعال در عرصه معدنکاری دیجیتال

- برگزاری نشست‌های تخصصی بین مدیران عالی رتبه معادن و متخصصان حوزه فناوری نوین برای --- تسریع نفوذ  معدنکاری دیجیتال در معادن کشور

- برگزاری کارگاه‌های آموزشی در حوزه معدنکاری دیجیتال با بهره‌گیری از مدرسین خبره

- معرفی استارت‌آپ‌های فعال در حوزه معدنکاری دیجیتال و تلاش برای جذب سرمایه و ارتقای آن‌ها

مجموعه دنیای اقتصاد امیدوار است با برگزاری این رویداد منشا تحولات موثر در توسعه معدنکاری فناورانه و تسهیل ورود صنعت معدنکاری کشور به عرصه دیجیتال شود و با این کار علاوه بر حرکت در راستای اقتصادی کردن کار معدنی در ایران، موجب رشد فن‌آوری‌های دیجیتال شود. همچنین بتواند به تربیت نیروی انسانی ماهر که یکی از ملزومات رشد این بخش است کمک کند و از این راه به ارتقای کل صنعت ایران خدمتی اساسی کرده باشد.