پیشاهنگ توسعه

حضور در جنگ اقتصادی

صنعت قطعه‌ به عنوان پیشاهنگ توسعه صنعت و خط مقدم جبهه جنگ اقتصادی شناخته می‌شود و توسعه این صنعت ضامن توسعه اقتصادی کشور است. اعتماد به این صنعت در گرو کیفیت است؛ کیفیت بالای قطعات در نهایت باعث ارتقای محصولات نهایی خواهد شد و البته این مهم اتفاق نخواهد افتاد جز با تعامل و همکاری همه ارکان صنعت!

برای اینکه بتوانیم قطعات و محصول باکیفیت داشته باشیم باید چهار مولفه را هر دو گروه تولیدکنندگان قطعات و محصول نهایی به کار گیرند و با تعامل از ظرفیت تولیدی یکدیگر استفاده کنند، که در نهایت به تولید کالای باکیفیت در هر دو گروه منجر خواهد شد.

 آموزش نیروی انسانی مجرب

 استفاده از متخصصان کنترل کیفیت و پیاده‌سازی سیستم کنترل کیفیت پویا

 احداث آزمایشگاه کاملاً مجهز به دستگاه پیشرفته امروزی

 داشتن نشان ملی استاندارد یا تلاش برای احیای عملکرد نشان ملی استاندارد کالا

اگر به جایگاهی رسیدیم که برای یکدیگر تلاش و به همدیگر اعتماد کردیم، قطعاً روزی فرا خواهد رسید که تلویزیون، یخچال و تمامی لوازم خانگی، و خودرو،... خانه همه ثروتمندان نیز محصول وطن باشد. و در غیر این صورت با شرایط سیاسی کنونی و تحریم، باید راه حیات خود و گلوی خود را در اختیار بیگانگان بگذاریم و چند صباح دیگر نیز جایش را به رقبای پرتوان خارجی خواهد داد و چیزی عاید صنعت و کشورمان نخواهد شد.

تیر خلاص بر پیکر تولید داخل

واردات کالا در صورت وجود نمونه مشابه داخلی، همچون تیر خلاصی است بر پیکره بی‌جان تولیدکننده داخلی. کالاهایی که در بسیاری موارد با کیفیتی خیلی نازل‌تر از نمونه‌های مشابه داخلی وارد کشور می‌شوند و به دلیل نبود سازوکار موثر در حوزه استاندارد کالا، بر روی محصول نهایی مونتاژ و روانه بازار می‌شود که خسارت جبران‌ناپذیری بر بدنه اقتصاد و جامعه وارد می‌کنند. اما استفاده از محصولات تولید داخل باکیفیت، باعث رونق کسب‌وکار داخلی خواهد شد که علاوه بر تاثیر بر اقتصاد، بر جامعه تاثیرات فراوانی دارد. همچنین از دیدگاه جامعه‌شناسی استفاده از محصولات تولید داخل باکیفیت باعث حفظ کیان خانواده‌ها و پیشگیری از بزهکاری و فساد فراوانی خواهد شد. پس توسعه و پیشرفت نیازمند استفاده از حداکثر توان تولیدات داخلی باکیفیت بوده، ضمن اینکه تعهد و اخلاق هم لازمه این تعامل است.

یکی از نکاتی که همواره باید مورد نظر داشته باشیم، بازار منطقه است. در حال حاضر ما دارای بازار ۴۰۰میلیونی بالقوه در منطقه هستیم که با تلاش و همت تمامی ارکان صنعت می‌توانیم جهش واقعی تولید را به نمایش بگذاریم. این بازار تا حدود بسیاری بکر است و قابل دستیابی. اما برای تسخیر بازارهای منطقه، همت بلند می‌طلبد و تلاش مستمر! شرکت تکبان طی سالیان اخیر تلاش بسیاری کرده که بتواند این تعامل و تعادل را مابین تولیدکنندگان محصول نهایی در صنوف مختلف برقرار کند و به عنوان یک الگو در صنعت قطعه معرف حضور خواهد بود.

بنیانگذار ترموستات

شرکت تکبان ‌کنترل ‌انرژی فعالیت خود را از سال ۱۳۵۸ به‌عنوان بنیانگذار و تنها تولیدکننده ترموستات در ایران آغاز کرد. بیش از چهار دهه فعالیت همراه با نوآوری و پیشرفت همه‌جانبه در تولید ترموستات، تکبان را به‌سوی گسترش دامنه محصولات در زمینه بهینه‌سازی مصرف سوخت و انرژی رهنمون ساخته است. شرکت تکبان کنترل انرژی با داشتن تنها آزمایشگاه مجهز اکرودیته در زمینه تخصصی ابزارهای کنترل، گام مهمی جهت توسعه مدیریت بهینه‌سازی مصرف انرژی برداشته است. این شرکت با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین فناوری و تکنولوژی روز دنیا و تأسی از تجهیزات گرانبهای خود در زمینه طراحی و ساخت ترموستات، اکنون موفق شده است تنوع محصولاتش را به بیش از ۴۵ مدل ترموستات سرمایشی، گرمایشی، الکتریکی، مکانیکی و هیدروالکتریکی از منفی ۳۵ درجه تا ۳۰۰ درجه سانتی‌گراد و پنج مدل اختراع کنترل حرارتی با صرفه‌جویی در بخش‌های صنعتی، خانگی و ساختمان و همچنین تولید شیر ترموستاتیک رادیاتور و انواع حسگرها (سنسینگ المنت شیر گازی) برساند.

ترموستات، محصول حساس مورد مصرف حدود ۵۰۰ تولیدکننده لوازم خانگی از جمله یخچال، لباسشویی، ظرفشویی، آبگرمکن برقی و گازی، سماور برقی و گازی، اتو، پلوپز، فر یا آون‌های صنعتی، دستگاه استریل و دیگر وسایل پزشکی و آشپزخانه‌های صنعتی، آرامپز، گلخانه‌ها، مرغداری‌ها، تاسیسات سرمایش و گرمایش و... است و همه محصولات شرکت تکبان دارای نشان ملی استاندارد ایران و دارای دو سال گارانتی نیز هست.

اختراع در صرفه‌جویی

 شرکت تکبان، آزمایشگاه اکرودیته خود را بر اساس استاندارد ۵۰۳۹ تاسیس و تجهیز کرده است و همچنین یک آزمایشگاه فوق‌مجهز، طبق استاندارد EN۲۱۵ برای شیر ترموستاتیک رادیاتور تجهیز و بهره‌برداری کرد که در نوع خود تنها آزمایشگاه آزمون ترموستات در کشور محسوب می‌شود. شرکت تکبان به عنوان یکی از ارکان تاثیرگذار تدوین استاندارد ترموستات محسوب می‌شود و سازمان ملی استاندارد با استفاده از تخصص و توانایی شرکت تکبان به تدوین استاندارد ترموستات به عنوان محصولی «های‌تکنیک» مبادرت ورزید.

به لطف خداوند و کار و تلاش نیروی متخصص در شرکت تکبان توانسته‌ایم اعتماد عموم تولیدکنندگان و مردم را به خود جلب کنیم. در عین حال در این مجموعه اختراعات ارزنده‌ای داشته‌ایم. یکی از این اختراعات در زمینه صرفه‌جویی مصرف گاز بوده است. آن‌گونه که پژوهش‌ها و تحقیقات پژوهشگاه شرکت گاز ملی ایران نشان می‌دهد اکنون ۹ میلیون دلار سالانه برای دولت سودآوری ایجاد شده است. البته به‌‌رغم تمام تلاش و پیگیری‌های مستمر، متاسفانه تاکنون متولی برای اجرایی کردن طرح پیدا نشده است. همچنین در سال ۱۴۰۱ طی تفاهم‌نامه‌ای که میان انجمن صنایع لوازم خانگی ایران و شرکت بازرسی و کنترل کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) صورت پذیرفت شرکت‌های قطعه‌ساز را مورد بررسی و ممیزی و کنترل کیفیت قرار دادند که شرکت تکبان در این ارزیابی موفق به دریافت لوح تقدیر و نشان کیفیت شد.

قلب و مغز سیستم‌های انرژی‌بر

ترموستات محصولی است که در کشورهای پیشرفته به عنوان «قلب و مغز» سیستم‌های انرژی‌بر محسوب می‌شوند. ترموستات در دستگاه‌های تولیدکننده سرمایش و گرمایش در ساختمان‌ها و برج‌ها، بیمارستان‌ها یا هتل‌ها و لوازم خانگی به کار برده می‌شود و هزینه‌های هنگفتی هم به دنبال دارد. اما این نقش ترموستات است که بر عملکرد و راندمان این دستگاه‌ها تاثیر می‌گذارد که می‌توان با استفاده از ترموستات مناسب، رفاه کامل، آسایش و امنیت را برای مصرف‌کننده به ارمغان آورد. در روزگاران گذشته شرکت‌های بزرگ داخلی ارج، آبسال، آزمایش نهایت لطف و کمک را به صنعت ترموستات تکبان کردند و با تعامل به جایگاهی رسیدیم که دو طرف از این بابت خرسند و شادکام هستند و علت آن نیز همان چهار مولفه بود که ذکر شد و تنها راه موفقیت و پیروزی و نقشه راهبردی و گرفتن سهم بیشتر از بازار نیز همان است. تیم تحقیق و توسعه (R&D) و تیم کنترل کیفیت (QC) در شرکت تکبان با تلاش‌های شبانه‌روزی و مستمر طی سالیان متمادی باعث شد که کیفیت محصول در شرکت تکبان نهادینه شود. ما برنامه کنترل کیفیت را از ۱۵ سال قبل به‌طور جد مدنظر قرار دادیم. برنامه ما این بود که زمینه‌های لازم فراهم شود تا بازار را جولانگاه آزمون صحیح و خطای محصول خودمان نکنیم. تاسیس و تجهیز آزمایشگاه با سرمایه‌گذاری بسیار زیاد و البته هزینه نهفته گزاف، مهم‌ترین رخداد در کنترل کیفیت ترموستات در کشور بود که توانستیم با متدهای روز دنیا آشنا شویم و آزمایشگاه را تجهیز کنیم و ترموستات را آزمون کرده و به کیفیتی که اکنون شاهدش هستیم برسانیم. البته در کنار خودآزمایی روزانه، به عنوان آزمایشگاه همکار سازمان ملی استاندارد نیز کمک شایان ذکری به صنعت کشور در آزمون ترموستات‌های وارداتی باکیفیت توسط تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان از مبادی قانونی کردیم.‌

بزرگ‌ترین افتخار شرکت تکبان به لطف خداوند این است که توانسته از بابت کیفیت، قیمت و کمیت با بهره‌گیری از مولفه‌‌های توسعه صنعت که ذکر شد، بازار ایران را از آن خود کند. جالب است که بدانید اکنون ۱۳ برند معتبر اروپایی در بخش گرمایشی همچون IMIT, C.a.e.m,PROGETTI, Campini,OP, T&G S.I.T EGO آلمان، Tecasa و در بخش سرمایشی RANCO, ATA,Haneywell و DANFOSS  دیگر سهمی در بازار ایران ندارند! این مهم در گرو تلاش‌های شبانه‌روزی تیم تحقیق و توسعه تکبان و همچنین احداث دو آزمایشگاه مجهز آزمون ترموستات و شیر ترموستاتیک، صورت پذیرفته و باعث شده است اکثر این برندها طی ۲۰ سال گذشته در بازار ایران از ذهن جامعه ما پاک شود.

پرداخت دانگ ملی

برخی درباره پرداخت دانگ ملی سوال دارند. حال درباره ما نیز سوال اینجاست که آیا دانگ ملی‌مان را پرداخت کرده‌ایم؟ دانگ ملی به عنوان وظایف و حقی که بر گردن یک شهروند در قبال میهن هست، اطلاق می‌شود. یکی از مهم‌ترین وظایف ملی و میهنی، کمک به رشد و اعتلای فرهنگ مصرف کالای داخلی است که این مهم در سایه تعامل مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان حاصل خواهد شد. تولیدکننده با تولید محصولات باکیفیت و تلاش برای احقاق حقوق مصرف‌کننده باعث خواهد شد که مصرف‌کننده به استفاده از کالای داخلی ترغیب شود و اما در اینجا وظیفه مصرف‌کننده است که با حمایت از تولید داخل به رشد و شکوفایی صنعت در کشور کمک کند که این مقوله، اثرات اجتماعی مثبت بسیار زیادی به بار خواهد آورد. اما در غیر این صورت و با افزایش حجم واردات، بنگاه‌های تولیدی تعطیل خواهند شد و نتیجه این تعطیلی بیکاری قشر عظیمی از افراد جامعه است که هر کدام علاوه بر هزینه‌های سنگینی که بر دوش دولت می‌گذارد، باعث افزایش حجم واردات کالا به کشور و قاچاق ۲۷ میلیارددلاری کالا به کشور و خروج ارز خواهد شد و این موضوع، باعث بروز ناهنجاری‌های متعددی در اجتماع خواهد شد که طلاق، افزایش بزهکاری و جرم و جنایت، فرار مغزها و انرژی‌ها و استعدادهای بالقوه به خارج از کشور و افزایش حجم ۱۷ میلیون پروندهای قضایی از پیامدهای آن خواهد بود. بدین وسیله ما برای بیگانگان شغل ایجاد کرده و برایشان تولید ثروت می‌کنیم و در عوض، بیکاری و تولید فقر برای کشورمان به ارمغان می‌آوریم.

پس باید در ساخت و پرداخت این دومینوی جذاب سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و رفاهی شریک شد و کشور را برای رسیدن به روزهای درخشان همراهی کرد. حال دوستان و شهروندان ایرانی، خود را ارزیابی کنید که در حمایت از کشور خود و جلوگیری از جرائم و ناهنجاری‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی چه امتیازی به خود می‌دهید و دانگ ملی خود را تا چه حد پرداخت کرده‌اید؟