ارائه بسته راهکار مقابله با فرونشست زمین در اصفهان به هیات دولت

منصور شیشه‌فروش  درباره بازدید روز گذشته تیم کشوری از مناطق مختلف اصفهان، اظهار کرد: افت درازمدت و سالانه سطح آب‌های زیرزمینی در استان اصفهان حدود یک متر در سال است و سطح آبخوان ما کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه به دلیل شرایط خشکسالی بیش از ۹۵ درصد استان درگیر خشکسالی است، گفت: متأسفانه میزان بارش‌های اصفهان در بهار امسال صفر  بود و افزایش دما، وزش باد و ... موجب شد تا شرایط خشکسالی و بیابان‌زایی در استان تشدید شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تاکید بر اینکه عدم جریان زاینده‌رود و خشکی ۹۸ درصد تالاب بین‌المللی گاوخونی دست‌به‌هم داده تا اثرات کم‌آبی و خشکسالی در استان تشدید شود، تصریح کرد: ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از مساحت اصفهان بیابان و حدود ۱۵ کانون فرسایش بادی در استان شناسایی شده که به دلیل گردوغبار در سطح استان از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۷۵ روز ناسالم گزارش شده است.

عدم کشت ۱۰۰ هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی اصفهان

وی با اشاره به اینکه یکی از اثرات خشکسالی، خسارت به بخش کشاورزی است، افزود: به دلیل خشکسالی ۱۰۰ هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی، زیر کشت نرفته که همین اراضی تبدیل به کانون‌های نقطه‌ای گردوغبار و افزایش روزهای ناسالم ما شده است. شیشه فروش به تاثیر منفی خشکسالی بر فضای سبز اشاره کرد و گفت: تابستان امسال شاهد خزان در شهر اصفهان به خصوص در محور زاینده‌رود بودیم و با توجه به تنش آبی این درختان با تانکر آبرسانی می‌شوند. وی با بیان اینکه ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از مراتع استان اصفهان تحت تأثیر بی‌آبی قرار گرفتند، اظهار کرد: برداشت‌های بی‌رویه در بالادست امروز بر آب‌های سطحی اثر گذاشته و اکنون رودخانه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی خشک شده و همچنین بسیاری از چشمه‌ها و چاه‌ها خشک و کیفیت آب آنها کاهش یافته است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه ۱۶ هزار هکتار از باغات استان در معرض تنش آبی قرار دارند، گفت: یکی دیگر از اثرات بی‌آبی و خشکی زاینده‌رود، تشدید و پیشروی پدیده فرونشست زمین است، چراکه رودخانه جریان ندارد و بارش باران نداشتیم که این موجب فشار بر آب‌های زیرزمینی شده است.

تکالیف دستگاه‌های مختلف برای مقابله با فرونشست زمین

وی تصریح کرد: یکی از دلایل مهم حساسیت فرونشست زمین در اصفهان، پیشروی این پدیده در محدوده شهری است.

شیشه فروش با بیان اینکه از سنوات گذشته اقدامات متعددی برای مقابله با فرونشست زمین صورت گرفته است، گفت: در اطلس نقشه خطرپذیری فرونشست زمین، دشت‌های مختلف اصفهان، دامنه و داران، مهیار جنوبی و شمالی، اردستان، خالدآباد و گلپایگان، کاشان و ... پایش شده و بیشینه فرونشست زمین در اصفهان بین ۴ تا ۱۸ سانتیمتر در مناطق مختلف تعیین شده که بیشترین نرخ فرونشست مربوط به در دشت مهیار و اصفهان برخوار است.

وی به ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران کشور برای مقابله با فرونشست زمین اشاره کرد و توضیح داد: براین اساس این قانون، تکالیف دیگر بخش‌ها همچون مرکز تحقیقات راه و شهرسازی مشخص شده و براساس مصوبه هیات دولت در بهمن ۱۴۰۰، وزارت نیرو باید در کارگروه سازگاری با کم‌آبی برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اضافه کرد: در سفر اخیر رئیس‌جمهور به اصفهان تأکید لازم در خصوص به این مسئله انجام و قرار است هیات کارشناسی برای بررسی موضوع فرونشست از اصفهان بازدید کند که روز گذشته این هیات متشکل از کارشناسان سازمان زمین‌شناسی و نقشه‌برداری کشور، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، شرکت منابع آب ایران و ... از وضعیت فرونشست زمین و اثرات آن در محدوده‌ها و مناطق مختلف اصفهان ازجمله مدارس، مناطق مسکونی و برخی سایت‌ها بازدید کردند و جلسه ستاد بحران با حضور مسئولان کشوری برای تصمیمات ملی برگزار شد تا تصمیمات ملی برای موضوع فرونشست زمین اتخاذ شود.

وی گفت: دستگاه‌های ملی که پایش‌هایی را پیرامون فرونشست زمین انجام داده‌اند قرار است نتیجه پایش‌‍های خود را به ستاد مدیریت بحران اعلام کنند تا توسط مرکز راه، مسکن و شهرسازی کشور یک طرح تحقیقاتی برای پیشگیری و کنترل اثرات فرونشست زمین در اصفهان به‌صورت پایلوت اجرایی شود.

شیشه فروش گفت: روز گذشته قرار شد دستگاه‌های ملی و استانی و پیشنهادات خود را به این کارگروه ملی در هیات دولت ارائه دهند تا برای کنترل و پیشگیری فرونشست زمین در اصفهان باهدف تقویت آبخوان، جبران کسری آبخوان و اجرای طرح‌های تاب‌آوری اقداماتی انجام شود.

تامین منابع آبی، راه نجات اصفهان از فرونشست زمین

وی با تاکید بر اینکه راه نجات اصفهان از فرونشست زمین تامین منابع آبی، اجرای طرح‌های تأمین آب برای احیای زاینده‌رود است، تصریح کرد: همچنین بسته راهکارهای احیای زاینده‌رود تدوین شده که این بسته و راهکارهای آن در دستور کار قرار خواهد گرفت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه ۲۹ دشت از ۳۵ دشت استان تحت تأثیر فرونشست زمین قرار دارند، اظهار کرد: برداشت‌های دوره‌ای توسط سازمان زمین‌شناسی انجام شده و تاکنون برای بررسی و پایش، ۲۵ دستگاه جی‌پی‌اس نصب کرده‌اند.

وی با اشاره به ماحصل سفر روز گذشته این هیات کشوری به اصفهان، اظهار کرد: قرار است تا یک ماه آینده یک بسته راهکار مشخص طبق مطالعات مرکز راه مسکن و شهرسازی کشور برای مقابله با فرونشست زمین در اصفهان به هیات دولت پیشنهاد شود.

شیشه فروش تصریح کرد: راه نجات اصفهان از فرونشست زمین این است که وزارت نیرو به‌صورت ویژه برای جبران کسری آب منابع آب زیرزمینی اقدام کند و طرح‌های تأمین آب استان به حرکت درآمده و نقشه احیای زاینده‌رود اجرایی و عملیاتی شود