واکسیناسیون نوبت سوم و چهارم در اصفهان مطلوب نیست

پژمان عقدک افزود: میزان پوشش واکسن کرونا در نوبت سوم در استان اصفهان حدود ۳۹ درصد و نوبت چهارم حدود ۳.۸ درصد است در حالی که انتظار می‌رفت در یک ماه اخیر با افزایش روند شیوع بیماری کووید-۱۹ و موج هفتم کرونا، افراد بیشتری برای دریافت و تکمیل واکسن خود به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.

وی اظهار‌کرد: زمانی که مجوز تزریق نوبت یادآور و دُز چهارم واکسن کرونا صادر شد در ابتدا مردم اصفهان استقبال خوبی از آن کردند اما پس از مدتی، این روند کاهش یافت و اکنون رضایت‌بخش نیست.

مجوز تزریق دُز یادآور و چهارم واکسن کرونا در ۱۳ تیر امسال از سوی معاونت بهداشتی وزارت بهداشت صادر شد.

عقدک با تاکید بر اینکه میزان پوشش واکسیناسیون نوبت اول و دوم در یک ماه اخیر در استان تغییر محسوسی نکرده و به ترتیب ۸۶ و ۷۷ درصد است، اضافه کرد: تکمیل واکسیناسیون کرونا و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در کنار یکدیگر، احتمال ابتلا به بیماری کووید-۱۹ را کاهش می‌دهد.

وی در باره آخرین رنگ‌بندی همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ در استان نیز توضیح داد: هفته گذشته تعداد شهرستان‌های قرمز(بسیار پُرخطر) کاهش یافت و به چهار شهرستان رسید اما این هفته بطور مجدد افزایش یافت و طبق آخرین نقشه رنگ‌بندی، ۱۱ شهرستان استان از امروز در وضعیت قرمز قرار گرفت.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه رنگ‌بندی کرونا بر اساس شاخص‌هایی مانند روند بستری بیماران و مرگ و میر صورت می‌گیرد، افزود: هفته گذشته با یک وضعیت استثنایی بدلیل کاهش چشمگیر شهرهای قرمز مواجه شدیم که دلایل آن نیاز به بررسی جامع دارد اما این هفته وضعیت رنگ‌بندی مانند ۲ هفته گذشته شد و شرایط خوبی ندارد.

وی ادامه داد: برخی از عواملی که ممکن است در رنگ‌بندی هفته آینده تاثیر داشته باشد، میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در سطح جامعه، تکمیل واکسیناسیون دُز سوم و چهارم و چگونگی رعایت موازین بهداشتی در برگشت زائران از عتبات است.

عقدک با بیان‌اینکه هنوز پوشش بالایی در نوبت‌های سوم و چهارم واکسن کرونا نداریم، تصریح کرد: مردم باید از حضور در اماکن شلوغ پرهیز و از ماسک بدرستی استفاده کنند و افراد علامت‌دار نیز در اماکن عمومی حضور نیابند و در منزل قرنطینه بمانند.

وی با بیان اینکه میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در اصفهان هنوز قابل توجه است و امروز چهار فوتی داشتیم، افزود: میزان بستری بیماران بدحال و تحت مراقبت در بخش «آی سی یو» بیمارستان‌ها هنوز بالای ۸۰ نفر است که در بین آنها از رده‌های سنی مختلف و افراد مُبتلا به بیماری‌های خاص، سرطان و دیابت نیز دیده می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه میزان بستری بیماران کرونایی در استان تقریبا ثابت است، خاطرنشان کرد: نسبت جواب‌ مثبت آزمایش‌های کرونا به کل نمونه‌های گرفته شده در استان همچنان روند کاهشی دارد و به ۳۰ تا ۴۰ درصد رسیده است.