تعمیر جاده تجارت تهران - بیشکک

محصولات ایرانی مورد اقبال قرقیز‌ها

رایزن بازرگانی سفارت قرقیزستان در این وبینار گفت: قرقیزستان و ایران دارای پیشینه فرهنگی، مذهبی مشترک هستند و در دیگر زمینه‌ها نیز اشتراکات فراوانی دارند که این مهم در جهت توسعه همکاری‌های میان دو کشور، امکانات و پتانسیل بی‌بدیلی ایجاد کرده است.

«ساگین بیک کوچکوربایف» اظهار کرد: محصولات ایرانی در بازار قرقیزستان با اقبال مناسبی رو به روست و برگزاری نمایشگاه ایران در قرقیزستان با هم‌افزایی سفارت ایران، فرصت منحصر به فردی برای توسعه همکاری‌های دو کشور در زمینه های متنوع ایجاد می کند.

وی اظهار امیدواری کرد: با تسریع در برداشته شدن برخی موانع موجود و همچنین اعطای تسهیلات بانکی و صدور ویزای فرودگاهی برای شهروندان ایرانی، همکاری های اقتصادی دو جانبه بیش از پیش افزایش یابد.

کوچکوربایف با اشاره به تلاش سفارتخانه‌های دو کشور برای ارتقای روابط دوستانه، برگزاری نمایشگاه ایران در قرقیزستان را فرصت مناسبی برای آشنایی تجار دو طرف با یکدیگر و در نتیجه توسعه روابط فی‌مابینی دانست.

نقص بزرگ: عدم برقراری خطوط پروازی

سفیر جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان هم با اشاره به اینکه ایران از نخستین کشورهایی بود که استقلال قرقیزستان را پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به رسمیت شناخت و از همان دوره بین دو کشور روابطی صمیمانه برقرار و مراودات زیادی در سطوح مختلف انجام شد گفت: این روابط نشان دهنده قرار گرفتن اراده سیاسی دو کشور در مسیر گسترش هر چه بیشتر روابط دو جانبه است.

سعید خرازی گفت: طی دو دهه گذشته حضور تجار ایرانی به ویژه از مشهد در قرقیزستان همواره پر تعداد بوده، اما متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد کمرنگ‌ شدن حضور آنها بودیم.

وی پیش نیاز افزایش سطح تجارت دوجانبه را انجام اقداماتی برای تسهیل حضور مجدد شرکت ها و فعالان اقتصادی ایران در قرقیزستان دانست و افزود: برگزاری نمایشگاه اختصاصی، یقینا موثرترین گام برای آشنایی تجار دو کشور با یکدیگر، اطلاع از ظرفیت ها و آغاز همکاری است.

خرازی با بیان اینکه که قرقیزستان می‌تواند بسیاری از کالاهای خود را از ایران تامین کند، عنوان کرد: متاسفانه عدم برقراری خطوط پروازی بین دو کشور و همچنین برخی مشکلات دیگر، در سال های اخیر موجب خلا شناخت فی‌مابینی فعالان اقتصادی دو کشور شده است.

سفیر ایران در قرقیزستان اعلام کرد که مبادلات تجاری ما با قرقیزستان در سال‌های گذشته روند صعودی داشته و طبق آمار گمرک ایران تا پایان سال ۱۴۰۰، حجم مبادلات مشترک ۸۰ میلیون دلار بوده که بالاترین رقم طی سال‌های اخیر است. همچنین در کوتاه مدت امکان افزایش حجم مبادلات به ۲۰۰ میلیون دلار مهیاست که نیازمند عزم جدی و تلاش فعالان اقتصادی دو کشور است.

خرازی افزود: با امضای بیش از ۱۲۰ سند همکاری، یادداشت تفاهم و توافق‌نامه مشترک در زمینه های سرمایه گذاری، گمرکی و ... به عنوان اسناد پایه میان دو کشور، هم اکنون بیش از هر زمان دیگر بسترهای گسترش همکاری موجود است.  

وی عنوان کرد: دولت سیزدهم نگاه ویژه‌ای به گسترش روابط با همسایگان و کشورهای پیرامونی دارد، چنان که عمده سفرهای خارجی رئیس‌جمهور تاکنون به این کشور ها بوده که نشان دهنده عزم دولت و پشتوانه مهمی برای همه بخش های اقتصادی خواهد بود.

خرازی تحولات منطقه، مناقشه اوکراین و تحریم‌هایی که علیه روسیه اعمال شده را نقطه عطفی در مبادلات تجاری کشورهای هم‌پیمان روسیه با ایران دانست و ادامه داد که اکنون ایران می‌تواند بهترین امکانات را برای صادرات و واردات کالا در اختیار کشورهای همسایه خود قرار دهد و کشورهای آسیای مرکزی نیز بیش از هر زمان دیگر می توانند نیازهایشان، اعم از مواد خوراکی، نوشیدنی، لوازم پلاستیکی، پوشاک، اقلام بهداشتی درمانی و ... را با قیمت و کیفیت مناسب از تولیدات ایرانی تامین کنند.

سفیر ایران در قرقیزستان خاطرنشان کرد: یکی از دیگر موضوعات مورد توجه قرقیزستان، ایجاد و تقویت کریدور ریلی بندعباس - اوش است که در آینده با احداث راه آهن چین، قرقیزستان و ازبکستان، می‌توان کالا را از طریق بندر عباس به چین صادر و بالعکس وارد کرد؛ از این رو معتقدیم در حال حاضر قرقیزستان می تواند نقش پایلوت را در این حوزه اقتصادی - مبادلاتی ایفا کند.

تشویق به سرمایه گذاری در قرقیزستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی هم در این جلسه با اشاره به رویکرد فعال دولت سیزدهم در توسعه حداکثری ارتباطات با همسایگان و کشورهای منطقه، برگزاری نمایشگاه ایران در قرقیزستان را حائز اهمیت بالایی دانست و اظهار کرد: در سفر استاندار استان «اوش» قرقیزستان به خراسان رضوی نیز اشتراکات مورد بررسی قرار گرفت، از واحد های صنعتی و کشاورزی مورد توجه طرف قرقیزی بازدید و توانمندی های ایران و خراسان رضوی در این حوزه بازگو شد.

ابوالفضل چمندی گفت:۷۰ الی ۷۵ درصد مراودات تجاری ایران و قرقیزستان مربوط به خراسان رضوی است که این امر گویای اهمیت فعالیت تجار و فعالان اقتصادی استان، همچنین ضرورت برگزاری نمایشگاه قرقیزستان در ایجاد آشنایی بخش خصوصی و فعالان اقتصادی ما با فرصت های سرمایه گذاری در این کشور است تا متقاضیان را به سرمایه گذاری در این کشور تشویق نماییم.

صدور بدون محدودیت ویزای فرودگاهی برای اتباع قرقیزستان

سفیر و مدیرکل دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال و شرق کشور هم در این وبینار گفت: در نمایشگاه شهریور ماه در قرقیزستان، تنها گوشه ای از قابلیت های جمهوری اسلامی ایران نمایش گذاشته می‌شود.  

محمد بهشتی منفرد با تاکید بر لزوم تلاش همه نهادهای دولتی و بخش خصوصی برای توسعه بیش از پیش مراودات تجاری با قرقیزستان از طریق ایجاد یک ساختار منسجم و رسمی، اظهار امیدواری کرد: توافق های انجام شده بین اتاق های بازرگانی دو کشور در سال گذشته مبنی بر ایجاد کمیته مشترک اتاق های دوکشور هرچه زودتر عملیاتی و زمینه افزایش حجم مبادلات بازرگانی فراهم شود.

مشاور وزیر امور خارجه تصریح کرد: با توجه به حجم قابل توجه مبادلات با قرقیزستان از طریق خراسان رضوی، پیشنهاد می کنیم اتاق مشترک در مشهد مقدس  استقرار یابد، همچنین اکنون در فرودگاه شهید هاشمی نژاد و فرودگاه امام خمینی ویزای فرودگاهی برای اتباع قرقیزستان بدون هیچ محدودیتی صادر می‎شود و دفتر وزارت خارجه نیز برای حمایت همه جانبه از فعالان اقتصادی متقاضی اعلام آمادگی می کند.

قرقیزستان؛ تنها عضو تجارت جهانی در منطقه

رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به برگزاری جلسه کمیته هماهنگی تشکیل اتاق مشترک ایران و قرقیزستان در اتاق بازرگانی ایران، اعلام کرد: در خراسان رضوی هم اکنون دو اتاق مشترک با تاجیکستان و ترکمنستان مستقر است و امیدواریم بتوانیم با فعال کردن بازرگانان خراسانی اتاق مشترک ایران و قرقیزستان را هم در مشهد مستقر کنیم.

«محمدحسین روشنک»  با بیان اینکه قرقیزستان اکنون در مرکز توجهات تجاری ما قرار دارد و این تمایل دو جانبه است، تصریح کرد: قرقیزستان تنها کشور در منطقه و آسیای میانه است که عضو سازمان تجارت جهانی است که در نتیجه تجارت منطقه‌ای با این کشور مزایای ویژه‌ای به ارمغان خواهد آورد.

مدیرعامل نمایشگاه بین المللی مشهد هم در این جلسه حضور داشت و گفت: دومین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران ۲۰ الی۲۳ شهریورماه سال جاری در بیشکک قرقیزستان برگزار می شود.

سعید صیفی افزود: اقدامات عملیاتی برگزاری این نمایشگاه از بهار امسال با هماهنگی سفارت ایران، اتاق بازرگانی و بازدید از محل برگزاری آغاز شد و برنامه های جانبی همچون برگزاری همایش و نشست مشترک فعالان اقتصادی دو کشور، بازدید از واحد های تولیدی و صنعتی کشور قرقیزستان نیز پیش بینی شده است.

صیفی عنوان کرد: نمایشگاه بین‌المللی مشهد برای نخستین بار در سال ۱۳۸۵، نمایشگاه کالای ایرانی را در استادیوم ورزشی شهر بیشکک قرقیزستان با حضور ۳۳ شرکت در حوزه های مختلف بازرگانی، کشاورزی، ساختمانی، مواد آرایشی و بهداشتی، مبلمان و ادوات کشاورزی، برگزار و در سال ۸۶  نیز هیاتی تجاری، شامل ۱۴ نفر از تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور به قرقیزستان اعزام شدند.