اصفهان میزبان رویدادی برای تجارت الکترونیک

کمبود سرمایه‌گذار، کمبود سرمایه در گردش این صنعت در اصفهان، کمبود ایده‌های عملیاتی و نیروهای متخصص و ضعف در اکوسیستم کارآفرینی مشکلاتی است که این فعالان با آن مواجه‌اند. در همین اوضاع که اوصاف آن گفته شد اما هفته تجارت الکترونیک اصفهان ازاول تا هشتم مردادماه در اصفهان برگزار می‌شود و می‌توان امیدوار بود تا از رهگذر بیان گسترده موضوع تجارت الکترونیک  در قالب‌های مختلف، رشد زیست‌بوم مبتنی فناوری  در استان اصفهان شتاب لازم را به خود بگیرد، از همین رو روزنامه دنیای اقتصاد بنا به رسالت خود در بسط و نشر آگاهی پیرامون زیست‌بوم‌های کارآفرینی گفتگویی دارد با محمد آکوچکیان، مدیر کمیته کسب‌وکار هفته تجارت الکترونیک اصفهان که مشروح آن را  در ادامه می‌خوانید:

این ایده که هفته‌ای تحت نام تجارت الکترونیک نام‌گذاری و رویدادهایی حول محور آن برگزار شود  از کجا به وجود آمد؟

پیشنهاد برگزاری یک اجلاس چندروزه با موضوع آموزش الکترونیک مطرح شد و این پیشنهاد در کمیسیون تجارت الکترونیک استان بررسی شد و قرار بر آن شد که باهدف کارآمدتر شدن، به‌جای این اجلاس چندروزه، هفته‌ای تحت عنوان هفته تجارت الکترونیک استان اصفهان برگزار شود.

در طول این هفته  چه برنامه‌ها و رویدادهایی برگزار می‌شود؟

این هفته در سه بخش برگزار می‌شود. بخش اول رویداد سرمایه‌گذاری مهرگان است که استارتاپ ها، صاحبان ایده، محصول و کسب‌وکار در آن شرکت می‌کنند و مقابل سرمایه‌گذارها، شتاب‌دهنده‌ها و مراکز کارآفرینی و مراکز رشد و نوآفرینی ایده‌های خود را مطرح می‌کنند و برای جذب سرمایه‌گذار تلاش می‌کنند. بخش دوم، یک هفته آموزش برای کسب‌وکارهای خانگی، اصناف فعال در حوزه تجارت الکترونیک و اصنافی که می‌توانند در این حوزه فعال شوند، افرادی که فروشگاه آنلاین دارند و همچنین برای تولیدکنندگان آموزش‌هایی ارائه خواهد شد.این آموزش‌ها از شنبه تا ۵ شنبه یک تا ۶ مردادماه ۱۴۰۱ به‌صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌شود.

۲۰ مدرس برجسته در حوزه‌های مختلف محتوایی را در اختیار شرکت‌کنندگان قرار خواهند داد.

بخش سوم رویداد اجلاس ملی تجارت الکترونیک است که به‌عنوان اختتامیه روز شنبه، ۸ مردادماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود که مقامات سازمان‌های بخش خصوصی و دولتی به تبادل‌نظر خواهند پرداخت و نتایج سرمایه‌گذاری مهرگان ارائه خواهد شد و از برگزیدگان تقدیر خواهد شد و از برگزیدگان تقدیر خواهد شد و رویداد به پایان می‌رسد اما از روز بعد سرمایه‌گذاری‌ها پیگیری خواهد شد و کسانی که در آموزش شرکت کرده‌اند این فرصت را خواهند داشت که با پلتفرم‌های ملی برای توسعه کسب‌وکار خود مشارکت داشته باشند و نتایج رویداد در روزهای پس‌ازآن پیگیری خواهد شد.

ذی‌نفعان این رویداد چه کسانی هستند؟

این رویداد از کسب‌وکارهای خانگی در مناطق کمتر برخوردار شهر، تا اصناف و فعالان و تولیدکنندگان تحت پوشش آموزش‌ها و سرمایه‌گذاری‌های این رویداد قرار خواهند گرفت.

ما تلاش می‌کنیم هم فرهنگ‌سازی کنیم و هم در بعد فردی و تیمی مهارت افراد را ارتقا دهیم و اقشار مختلف جامعه را با نیازهای جدید در حوزه کسب‌وکارهای تجارت الکترونیک آشنا کنیم.

اعداد و ارقام دقیق و مشخصی از جایگاه اصفهان در خوزه تجارت الکترونیک وجود ندارد اما با همین شاخص‌های موجود و با در نظر گرفتن میزان جمعیت در استان، میزان ثروت موجود، وجود کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، جایگاه اقتصادی و سیاسی استان، در هیچ‌یک از شاخص‌های ارزیابی، استان متناسب با داشته‌های خود نیست.

 تجارت الکترونیک، در اصفهان چه چالش‌هایی دارد؟

قبل از هر چیز، زیرساخت مدنظر است. زیرساخت‌هایی همچون اینترنت، هاست های مناسب و ... کمبودهای اصلی این خوزه هستند.  چالش بعدی در حوزه منابع انسانی متخصص در بخش‌های مختلف ازجمله زیرساخت، لجستیک، تبلیغات و تولید محتوا است.

چالش بعدی در خوزه ارائه خدمات و محصولاتی است که توانایی عرضه شدن در بعد ملی را داشته باشد. عرضه محصول صرفا ارائه یک خدمت یا کالا در یک وب‌سایت نیست بلکه شما باید کل زنجیره تامین، تولید، تولید و پشتیبانی را باید بتوانید مدیریت کنید.

سرمایه‌گذاری‌هایی که توسط بخش خصوصی و دولتی انجام می‌شود چالشی دارد و آن ناتوانی کسب‌وکارها در بستر تجارت الکترونیک در صادرات محصول بر بستر تجارت الکترونیک به پلتفرم‌های خارج از بازار است.

محوری پایین