تولید دانش‌بنیان، تنها مسیر هوشمندانه پیش‌روی بنگاه‌های تولیدی است

مجتمع فولاد خراسان به عنوان یکی از بزرگترین مجموعه‌ها در حوزه صنعت فولاد چه چشم‌انداز و ماموریتی در دستور کار خود دارد؟

مجتمع فولاد خراسان مانند هر شرکتی، خلق ارزش پایدار برای سهامداران و انتفاع ذی‌نفعان و جامعه را در چشم‌انداز و ماموریت خود دارد و در این راستا افزایش ظرفیت تولید، تکمیل زنجیره ارزش، پایداری تولید و گسترش بازارهای فروش و صادرات از مهم‌ترین چشم‌اندازهای فولاد خراسان است.  

مجتمع فولاد خراسان، به عنوان بزرگ‌ترین قطب تولید فولاد در شرق کشور، با ظرفیت تولید سالانه بیش از ۲/ ۱ میلیون تن فولاد خام، از آغاز روند تولید، تکمیل حلقه‌های زنجیره تولید فولاد را، از سنگ آهن تا محصول نهایی در دستور کار داشته و هم اکنون با تحرک امیدبخشی که در پروژه تولید کنسانتره شرکت در معادن سنگان خواف ایجاد شده است، امید می‌رود که به زودی مجتمع فولاد خراسان تنها شرکت فولادی باشد که همه اجزای زنجیره تولید را در استان محل استقرار خود ایجاد کرده است.

برجسته‌ترین دستاوردهای مجتمع فولاد خراسان در سال ۱۴۰۰ چه بوده است؟

شرکت مجتمع فولاد خراسان مانند همه شرکت‌های فولادی در سال گذشته با بحران کمبود و قطعی برق و گاز مواجه بود به طوری که در قریب به نیمی از زمان تولید شرکت در سال گذشته از دست رفت. با این وجود با همت کارکنان، حمایت اعضای هیات مدیره و انسجام سازمانی بالایی که در شرکت وجود دارد، در سال ۱۴۰۰ و در ایامی که با مشکل قطعی انرژی مواجه نبودیم، توانستیم

۱۴ رکورد تولیدی مختلف را به ثبت برسانیم. در این سال همچنین موفق شدیم بیش‌ترین میزان رشد صادرات را به ثبت رسانده و رقم فروش محصولات شرکت نیز از ابتدای ورود محصولات فولاد خراسان به بازار تا کنون بی‌نظیر بوده است. شرکت در سال گذشته همچنین موفق شد که همه ملزومات تولید و مواد اولیه خود را مطابق ظرفیت خود فراهم نماید. این‌ها در حالی است که علی رغم همه محدودیت‌ها، در سال ۱۴۰۰ مجتمع فولاد خراسان، پیش‌روترین شرکت استان در زمینه ایفای مسوولیت‌های اجتماعی خود بود. به ویژه این نکته شایان یادآوری است که در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری عام‌المنفعه شرکت، یعنی پروژه «احداث تصفیه خانه پساب شهری و تکمیل شبکه جمع‌آوری نیشابور» با حضور وزیر «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» کلنگ خورد که گام مهمی برای تامین پایدار آب صنایع، کاهش برداشت از آب‌های زیرزمینی و بازچرخانی پساب شهری با ظرفیت روزانه بیش از ۴۰هزار متر مکعب خواهد بود.  

مهم‌ترین پروژه‌های پیش‌روی مجتمع فولاد خراسان در سال ۱۴۰۱ چه مواردی هستند؟

تکمیل زنجیره تولید، با راه‌اندازی پروژه کارخانه احداث سنگ آهن در خواف مهم‌ترین طرح توسعه‌ای شرکت است که فولاد خراسان را به ذخایر و منابع معدنی غنی استان متصل خواهد ساخت. در حوزه انرژی و محیط زیست نیز با ورود مسوولانه سهامداران بزرگ شرکت، به موضوع احداث پروژه تصفیه‌خانه پساب شهری نیشابور، یکی از اقدامات کلان این مجتمع با تاثیرگذاری کم‌نظیر بر پایداری تولید رقم خواهد خورد. در کنار این‌ها، پروژه‌هایی مانند احداث سیستم جدید حمل مواد اولیه و ساخت استکر و ریکلایمر در ناحیه آهن‌سازی شرکت و نیز احداث یک کارخانه آهک، از مهم‌ترین برنامه‌های توسعه‌ای جاری در شرکت است.

با توجه به نام‌گذاری سال جاری به نام دانش‌بنیان برنامه مجتمع فولاد خراسان برای به کارگیری فناوری‌های دانش‌بنیان و بومی‌سازی‌شده چیست؟

تولید دانش‌بنیان، تنها مسیر هوشمندانه پیش‌روی بنگاه‌های تولیدی ماست؛ ما در مجتمع فولاد خراسان با این باور و در پی نام‌گذاری سال توسط مقام معظم رهبری، ساز و کاری راهبردی را برای تحقق شعار سال، به ویژه تقویت تولید «دانش بنیان» شکل داده‌ایم و هدف ما این است که این موضوع را در اندیشه، ساختار و فرهنگ سازمانی نهادینه کنیم.

این موضوع در سیاست‌گذاری و تعریف اهداف راهبردی شرکت مورد توجه جدی خواهد بود و اهداف و برنامه‌های قابل تحقق با استفاده از حوزه‌های درون‌سازمانی و نیز تعاملات برون‌سازمانی با دانشگاه‌ها و موسسات علمی و پژوهشی تعریف خواهد شد.

کارگروه ویژه تولید دانش‌بنیان در مجتمع فولاد خراسان در سال جاری چه اقداماتی در دستور کار دارد؟

پس از بحث و تبادل نظر در خصوص مهم‌ترین اولویت‌های قابل اقدام در کارگروه تحقق شعار سال، معاونت برنامه‌ریزی و فناوری مجتمع فولاد خراسان، مامور پیگیری، جمع‌بندی و ارایه پیشنهادها و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز در جهت تحقق حداکثری شعار سال به ویژه در زمینه تولید دانش‌بنیان شده است. توسعه ارتباطات با مراکز دانش‌بنیان و به ویژه سطوح علمی، آموزشی و دانشگاهی، تبادل تجربیات و تعریف پروژه‌هایی برای برآورده شدن نیازهای فولادسازان در تکنولوژی‌های کلیدی و کاربردی به عنوان نمونه در تولید الکترود گرافیتی از مهم‌ترین حوزه‌های کانونی و مورد توجه ماست. در این زمینه در سال گذشته نیز فولاد خراسان به کنسرسیوم‌هایی پیوست که حمایت از برنامه‌های تحقیقاتی برای ساخت این نیازمندی‌ها را در داخل آغاز کرده‌اند. حمایت از خلاقیت و نوآوری و ظرفیت‌های تخصصی و عامی کارکنان در قالب نوآوری‌های فنی و علمی از دیگر برنامه‌هایی است که در شرکت اجرا شده و در سال جاری با قوت بیش‌تری پیگیری خواهد شد.

شرکت مجتمع فولاد خراسان با چه راهبردی توانسته است سه رکورد در نخستین ماه سال ثبت کند؟

این توفیق بیش از هر چیز مرهون انسجام سازمانی و تعهد بالای کارکنان است که با تقویت تعلق خاطر پرسنل و ارتقای فرهنگ سازمانی اتفاق افتاده و از سویی همه سطوح مدیریتی شرکت از عالی‌ترین سطح، هیات مدیره و سهامداران عمده تا مدیران صف و ستاد در داخل شرکت در یک پلتفرم روانی انسجام یافته و مبتنی بر کرامت منابع انسانی، منافع عمومی و ایفای رسالت و ماموریت اجتماعی خود در منظومه اقتصادی کشور، مقوم این انسجام و تعهد هستند.