معرفی شرکت:

شرکت مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های فعال در صنعت آلومینیوم شناخته شده و با تولید صادرات محور، به یکی از تولیدکنندگان اصلی در منطقه تبدیل شده است.

احداث پروژه مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو) در دی ماه ۱۳۹۴ و در راستای تحقق اهداف توسعه صنایع انرژی‌بر و با هدف صادرات، افزایش درآمد پایدار، ایجاد اشتغال و استفاده بهینه از منابع عظیم گازی کشور از طریق ساخت یک کارخانه تولید آلومینیوم با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن در سال آغاز شد و در آذرماه ۱۳۹۸ با تولید اولین شمش آلومینیوم، وارد فاز بهره‌برداری گردیده و در دی ماه ۱۴۰۰ به ظرفیت کامل تولید ۳۰۰،۰۰۰ تن در سال رسید.

چشم‌انداز این مجتمع تبدیل شدن به بزرگترین تولید‌کننده آلــومینیوم در کشور و قــرار گـرفتن در بین تولیدکنندگان برتر آلومینیوم در خاورمیانه از طریق توسعه ظرفیت تولید آلومینیوم به منظور ایجاد ارزش افزوده در بخش انرژی و ورود به بازارهای صادراتی است.

لازم به ذکر است ظرفیت ایجاد شده برای تولید آلومینیوم در کشور تا قبل از تکمیل ظرفیت مجتمع آلومینیوم جنوب برابر با ۴۷۵ هزارتن در سال بوده (هرچند میزان تولید واقعی سالیانه به مراتب کمتر و درحدود ۳۵۰-۴۰۰ هزار تن است) که با بهره‌برداری از فاز اول آلومینیوم جنوب با ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن در سال، این مقدار به میزان ۶۳% افزایش یافته است. لازم به ذکر است با احتساب تولید واقعی آلومینیوم در کشور، پیش‌بینی می‌شود میزان تولید در طی سال آینده بالغ بر ۷۵ درصد افزایش یابد.

کل سرمایه‌گذاری صورت گرفته در پروژه درحدود ۲/ ۱ میلیارد دلار است که ۸۵% از طریق منابع مالی خارجی (فاینانس) و ۱۵% آورده سهامداران، تأمین شده است.

سهامداران این شرکت عبارتند از :

۱. شرکت سرمایه‌گذاری غدیر به میزان ۵۱%

۲. سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به میزان ۴۹%

مشخصات کلی شرکت مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب:

شرکت مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب از دو بخش کارخانه تولید آلومینیوم اولیه مستقر در منطقه ویژه اقتصادی لامرد و اسکله اختصاصی و تاسیسات تخلیه و بارگیری و انبارش مواد اولیه مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان، تشکیل شده است.

کارخانه تولید آلومینیوم در زمینی به مساحت ۲۰۰ هکتار در کیلومتر ۸ جاده لامرد – خنج و در منطقه اقتصادی لامرد، احداث شده است.

چهار واحد اصلی کارخانه عبارتنداز: واحد انرژی، واحد احیاء، واحد آند‌سازی و واحد ریخته‌گری

 عمده مواد مصرفی کارخانه عبارتند از: پودر آلومینا، کک نفتی کلسینه شده و قیر قطران ذغال‌سنگ

محصولات :

محصولات شرکت مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب عبارتند از: شمش‌های ۱۰۰۰ و ۵۰ پوندی آلومینیوم خالص و اسلب و بیلت آلومینیوم خالص و آلیاژی.

ظرفیت تولید شمش‌های ۵۰ و ۱۰۰۰ پوندی برابر با ۱۴۴،۰۰۰ تن در سال بوده که این ظرفیت تا ۳۰۳،۰۰۰ تن در سال قابل افزایش است.

ظرفیت تولید اسلب و بیلت نیز معادل ۷۰،۰۰۰ تن و ۸۶،۰۰۰ تن در سال است.

تولید محصول:

13 copy

عملیات تولید محصول (شمش‌های 1000 و 50 پوندی) با راه‌اندازی سلول‌های احیاء از آذرماه 1398 آغاز شد.

درحال حاضر تولید آزمایشی اسلب و بیلت نیز انجام شده است و تولید تجاری این محصولات در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.

میزان تولید ماهانه محصول از مهرماه 1399 تا دی ماه 1400 به شرح نمودار زیر است:

تکمیل پروژه احداث مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب:

فعالیت‌های احداث مجتمع از دی ماه 1394 توسط شرکت NFC چین آغاز شد.

پیشرفت پروژه در سال‌های مختلف، مطابق نمودار زیر است:

14 copy

خصوصیات منحصربه‌فرد شرکت مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب:

• وجود کارخانه تولید آند با ظرفیت 164 هزارتن در سال جهت مرتفع کردن نیاز آند سالن احیاء.

• پیش‌بینی سالن ریخته‌گری جهت تولید شمش‌های 50 و 1000 پوندی با درجه خلوص بالا و سالن ریخته‌گری اسلب و بیلت با استفاده از تجهیزات به روز و تکنولوژی مدرن.

• وجود سیلوهای ذخیره مواد اولیه تولیدآلومینیوم شامل: آلومینا، کک نفتی کلسینه شده و قیر قطران زغال سنگ مایع و جامد در لامرد و پارسیان.

• استفاده از تکنولوژی روز دنیا در تولید آلومینیوم (تکنولوژی 430 کیلو آمپر که از بالاترین تکنولوژی‌های تولید آلومینیوم است، علاوه بر تسهیل در بهره‌برداری، باعث کاهش مصرف برق به ازای هر تن آلومینیوم تولیدی و افزایش میزان تولید روزانه آلومینیوم در سلول‌های احیاء می‌شود)

• استفاده از آخرین تکنولوژی جمع‌آوری و تصفیه غبارات متصاعد شده در فرایند تولید، همچنین بکارگیری تجهیزات و تأسیسات بازیافت و فراوری مواد معدنی برگشتی و نیز بازیافت پساب صنعتی حاصل از تولید در واحد تصفیه آب.

چشم‌انداز توسعه:

در طرح جامع توسعه شرکت مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب، افزایش ظرفیت تولید با هدف دست‌یابی به تولید یک میلیون تن در سال، پیش‌بینی شده است.

همچنین احداث مجتمع زمینه مناسب جهت سرمایه‌گذاری در کارخانجات بالا‌دستی صنعت آلومینیوم از جمله پودر آلومینا و کک کلسینه شده نفتی را فراهم نموده است.

به منظور افزایش ارزش افزوده در زنجیره تولید آلومینیوم و با توجه به جذابیت‌های سرمایه‌گذاری در صنایع پایین دستی از جمله نورد آلومینیوم جهت تولید ورق، اکستروژن، تولید فویل، تولید سیم و مفتول، متالوژی پودر، محصولات بسته بندی، آلیاژ‌سازی، ریخته‌گری و ریخته‌گری تحت فشار و....، شهرک صنایع پایین‌دستی (آلوم‌شهر) در مجاورت مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب، احداث خواهد شد.

با انتقال بخشی از آلومینیوم تولیدی مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب به صورت مذاب و یا محصولات ساخته شده به عنوان مواد اولیه به صنایع مستقر در آلوم‌شهر، علاوه بر صرفه‌جویی قابل ملاحظه در مصرف انرژی، ارزش‌افزوده محصولات تولیدی به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

در طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی لامرد، احداث خطوط ریلی و مسیر بزرگراهی میان لامرد و پارسیان جهت تسهیل انتقال مواد اولیه و محصولات صادراتی، پیش‌بینی شده است.