«پاول والس»، «آلیسا اودنمهایمر» و همکارانشان در گزارش ۲۶ آوریل برای بلومبرگ نوشتند، «شرکت سرمایه‌گذاری مبادله» در ابوظبی- صندوقی با ۲۳۲ میلیارد دلار دارایی- تفاهم‌نامه خرید ۲۲‌درصد از سهام Delek Drilling LP در حوزه دریایی «تامار» (Tamar) را امضا کرده است. به گفته یک فرد آشنا با این موضوع، «مبادله» در حال انجام ارزیابی صلاحیت است. شرکت «‌Delek‌» در بیانیه‌ای گفت: «در صورت نهایی شدن، این بزرگ‌ترین توافق تجاری» از زمان امضای «توافق عادی‌سازی» خواهد بود. سهام این شرکت روز دوشنبه بیش از ۱/ ۹ درصد در تل‌آویو افزایش یافت قبل از اینکه سود آن به ۷/ ۲ درصد برسد. به گفته همان فرد، شرکت ‌Delek از بیشتر درآمد خود برای پرداخت بدهی استفاده خواهد کرد.

معامله اسرائیل و امارات در ماه آگوست یک موفقیت تاریخی بود که مورد تحسین رهبران از جمله رئیس‌جمهور سابق آمریکا (دونالد ترامپ) قرار گرفت. ترامپ آن را گامی اساسی در جهت تحقق صلح در خاورمیانه ‌دانست. امارات اولین کشور عربی پس از اردن و مصر بود که اسرائیل را به رسمیت شناخت. بنیامین نتانیاهو وعده داد که این اقدام منجر به میلیارد‌ها دلار سرمایه‌گذاری در این رژیم خواهد شد. بحرین، مراکش، سودان هم از آن زمان و پس از یک دیپلماسی فشرده از سوی ترامپ- نتانیاهو، روابط با اسرائیل را عادی کرده‌اند. امارات و اسرائیل توافق کردند که با گسترش روابط دوجانبه، فعالیت و همکاری مشترک در زمینه سیستم‌های ضدپهپادی، هوش‌مصنوعی و تحلیل داده‌های کلان را هم توسعه دهند. همچنین مذاکراتی میان دو طرف در زمینه طیف گسترده‌ای از موضوعات از خطوط لوله تا باشگاه‌های فوتبال و تا پرداخت‌های مالی انجام گرفته است.  به نوشته «والس-‌اودنمهایمر» و همکارانشان این اعلامیه در زمانی منتشر شد که سرمایه‌گذاری در زمینه گاز در شرق مدیترانه افزایش یافته است و کشورهای ترکیه، مصر، قبرس و اسرائیل در تلاش برای توسعه این میادین هستند.  «یوسی ابو»، مدیر اجرایی Delek، می‌گوید: گاز می‌تواند «منبع همکاری در منطقه باشد.» او افزود: «این توسعه نه‌تنها تایید چشمگیری برای کیفیت ذخایر تامار و حوزه شامات است بلکه تاییدی بزرگ برای بخش گاز طبیعی مدیترانه‌شرقی هم هست.»  صندوق ابوظبی این خرید را از طریق بازوی انرژی خود «MubadalaPetroleum» انجام داده است. «مبادله پترولیوم» در بیانیه‌ای گفت این معامله «سبد گازی ما را متناسب با اهداف انتقال انرژی‌مان تقویت می‌کند.» «تامار» بزرگ‌ترین میدان اسرائیل بعد از «لویاتان» است که در حدود ۹۰کیلومتری شهر ساحلی حیفا واقع شده است. این میدان، گاز اسرائیل، اردن و مصر را تامین می‌کند.

سهام شورون

اسرائیل در حال مذاکره برای ساخت یک خط لوله زیر دریایی جدید به مصر است که هدف آن تبدیل‌کردن این رژیم به یک صادر‌کننده مهم گاز طبیعی مایع به اروپا است. شرکت «شِورون» اداره تامار را در دست دارد و ۲۵ درصد از سهام آن را نیز داراست. مالکان دیگر شامل شرکت «ایسرامکو» در هوستون و «تامار پترولیوم» مستقر در تل‌آویو هستند. « Delek » در توسعه بسیاری از میادین گازی اسرائیل همراه با Noble Energy Inc که سال گذشته «شورون» آن را خریداری کرد نقش مهمی داشته است. این شرکت‌ها به دنبال این بودند که رد‌ پایی از خود به جا گذاشته و در اصل، این رد‌ پا را توسعه هم دهند و همچنین بلوک ۷۲، یکی از امتیازات دریایی در منتهی‌الیه شمال اسرائیل‌ را کشف کنند. اما این پیشنهاد از سوی برخی مراجع اسرائیلی مسدود شد. آنها می‌خواستند سهم قابل‌توجه Delek  در بخش گاز را محدود کنند. کابینه اسرائیل Delek ‌را موظف کرد تا پایان سال ۲۰۲۱ تمام دارایی‌های خود در تامار را بفروشد. در هر حال، به نظر می‌رسد ورود امارات به عنوان یک کشور عربی در حوزه‌های گازی اسرائیل می‌تواند چراغ‌سبزی برای هم‌قطاران دیگر عرب باشد. این تعاملات نه‌تنها موجب افزایش سرمایه‌گذاری دو طرف خواهد شد بلکه زمینه را برای ورود اسرائیل به مسائل نفتی- گازی اعراب فراهم خواهد کرد.