افزایش 15 درصدی راندمان نیروگاه طرشت

از همین رو«دنیای‌اقتصاد» در گفت‌وگو با معاون تولید شرکت بهره‌برداری نیروگاه طرشت، روند جایگزینی واحدهای این نیروگاه توسط این مولدها را بررسی کرده است.

گوهری داراب خانی به از مدار خارج شدن دو واحد بخار نیروگاه طرشت اشاره کرده و می‌گوید: با خروج این دو واحد بخار برای همیشه، فقط با نگهداری از ۲ واحد بخار و نیز ۶ واحد پایه گاز سوز این نیروگاه، می‌توان تا ۵۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی کرد.

او همچنین معتقد است در صورت خروج هر ۴ واحد بخار نیروگاه طرشت حتی می‌توان میزان صرفه جویی آب مصرفی نیروگاه را تا ۹۵ درصد نیز ارتقاء داد.

گوهری داراب خانی ادامه داد: البته باید به این نکته نیز توجه کرد که راندمان بسیار بالای مولد‌های گاز سوز، باعث صرفه جویی بسیاری در مصرف سوخت گاز نیز خواهند شد. او در پاسخ به این پرسش که افزایش راندمان نیروگاه‌های قدیمی چه میزان صرفه‌جویی در هزینه‌های تامین برق را به همراه خواهند داشت، گفت :راندمان پایین در نیروگاه‌های مسن، با توجه به تکنولوژی‌های قدیمی، انکارناپذیر است. این در حالی است که راندمان نیروگاه‌ها رابطه مستقیمی با مصرف سوخت داشته و همه این مسائل باعث می‌شود برق تولید شده از نیروگاه‌های قدیمی که راندمان‌های پایینی دارند با قیمت تمام‌شده بالاتری تولید شود. اما با نوسازی نیروگاه‌های فرسوده و با افزایش راندمان آنها طبیعتا میزان سوختی که در این واحدها مصرف می‌شود کاهش یافته و از افزایش قیمت تمام شده جلوگیری می‌کند. در نهایت به همان میزان که مصرف سوخت کاهش پیدا کند، بحث کاهش آلاینده‌ها و قاعدتا بحث سازگاری آن با محیط‌زیست نیز بیشتر نمایان شده و با صرفه‌جویی در سوخت نیروگاه‌ها می‌توان این سوخت را به سایر بخش‌ها تزریق کرد.

 معاون تولید شرکت بهره‌برداری نیروگاه طرشت در پاسخ به این سوال که چرا در سالهای گذشته این جایگزینی مولدها اتفاق نیفتاده است، گفت: در سال‌های گذشته افزایش راندمان واحدهای نیروگاه طرشت به اشکال مختلف(با این قید که واحدهای بخار در مدار تولید باقی بمانند) در دستور کار قرارگرفته و در حد قابل قبولی نیز انجام شده است و موضوع مهم این است که این پروژه با توجه به خروج واحدهای قدیمی و نصب و بهره‌برداری از واحدهای جدید به صورت چشمگیری راندمان را نیز افزایش خواهند داد.

به گفته این کارشناس صنعت برق، نکته‌ای که نباید از آن غافل شد این است که که به صورت کلی تغییر تکنولوژی تولید برق پر هزینه و زمان بر بوده و نیازمند برنامه ریزی‌های دقیق و اصولی بوده و انجام این پروژه نیز از سالهای قبل برنامه ریزی شده که در سال ۱۴۰۰ با خروج همیشگی دو واحد بخار به صورت عملی آغاز شده است .

معاون تولید شرکت بهره‌برداری نیروگاه طرشت به زمان بهره‌برداری این پروژه اشاره کرد و افزود: طبق برنامه زمانبندی، خروج دو واحد بخار انجام شده و تا پیک ۱۴۰۱ دو مولد پایه گاز سوز راندمان بالا نصب و به بهره‌برداری خواهد رسید که در ادامه ۴ واحد دیگر از این مولدها نیزنصب و بهره‌برداری خواهند شد.

گوهری داراب خانی به موضوع جایگزینی واحد‌های دیگر نیروگاه طرشت در سال‌های آتی اشاره کرد و گفت: اینکه آیا این جایگزینی برای واحدهای دیگر نیروگاه طرشت در سال‌های آتی رخ می‌دهد یا خیر، مسئله ایست که به تصمیم مسوولان شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی بر می‌گردد. اما نیروگاه طرشت از هر گونه تغییر در راستای افزایش تولید و راندمان، کاهش مصرف و استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا استقبال می‌کند .

وی در پایان تاکید کرد: با انجام کامل این پروژه مجموع راندمان نیروگاه طرشت به حدود ۴۰ درصد خواهد رسید که این به معنای افزایش۱۵ درصدی راندمان نیروگاه است.

7582758d-f49b-4159-91a5-a9b7b749555c copy