نگاهی بر کارنامه بانک ایران‌زمین در عمل به مسؤولیت‌های اجتماعی

الف- فعالیت‌های زیست‌محیطی

مدیران ارشد این نهاد مالی با علم به اینکه وظیفه ذاتی یک بانک در جامعه، کمک به حفظ محیط‌زیست و جلب مشارکت عمومی است، در گام نخست تلاش کردند چندان به فضاسازی‌های متعارف در این حوزه ورود نکنند و تمام تمرکز خود را به شکلی خلاقانه، بر حفظ و حراست از محیط‌زیست و حمایت از سازمان‌های حامی اقشار آسیب‌دیده، معطوف سازند. حفظ منابع آب، کاهش مصرف انرژی، همکاری با سازمان محیط‌زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع، حمایت از سازمان‌های مردم‌نهادی چون کمیته امداد و سازمان بهزیستی؛ همچنین حفظ مشارکت در ساخت مدرسه در مناطق محروم و آسیب‌دیده از سیل و زلزله و راه‌اندازی پویش‌های متعدد اجتماعی، تنها بخشی از اقداماتی است که از سوی بانک ایران‌زمین در دستور کار قرارگرفته است. در ادامه به‌تفصیل مصادیق این دو دسته از نظر می‌گذرد.

کمپین محیط‌زیستی« همین یک زمین»

در سال ۱۳۹۵ پویش محیط‌زیستی #برایزندگیهمین-یک-زمین-را-داریم با هدف پاکسازی محیط‌زیست از انواع آلودگی اعلام شد.

کمپین محیط‌زیستی « یک قطره کمتر»

این کمپین در شهریور ۱۳۹۷ در بانک ایران ‌زمین کلید خورد و هدف آن فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف صحیح آب بود.

پویش محیط‌زیستی بلوط ایران‌زمین

این پویش بسیار مهم اواخر سال ۱۳۹۷ با هدف از برگزاری این پویش، آگاه کردن جامعه از اتفاق تلخی بود که در شرف وقوع بود و می‌رفت تا با از بین بردن درختان زیبای بلوط، مناطق پراهمیت زاگرس را برای همیشه از این‌ گونه گیاهی منحصربه‌فرد محروم سازد. این پویش همه‌ساله و هم‌زمان با آغاز هفته منابع طبیعی از سوی بانک ایران‌زمین برگزار می‌شود.

پویش محیط‌زیستی آلرژی به مصرف انرژی

بانک ایران‌زمین با هدف مصرف بهینه انرژی و اصلاح الگوی مصرف در محیط کار و خانه، با اقدامی خلاقانه و جذاب، هم‌وطنان و همکاران خود را به پیوستن به پویش محیط‌زیستی #آلرژی- به-مصرف-انرژی دعوت کرد.

حمایت از پویش من هم یک جنگلبانم

نهاد مالی و مردمی ایران‌زمین در گستره فعالیت‌های زیست‌محیطی خود، نگاه ویژه‌ای به جنگل‌ها و مراتع کشور دارد و مهم‌تر از آن، حمایت از قهرمانان ارزشمند طلای سبز را بر خود فرض می‌داند. حمایت صادقانه بانک ایران‌زمین از پویش #من- هم-یک-جنگلبانم، به دریافت تندیس از دبیر دومین جشنواره روز جنگلبان منتهی شد. روز جهانی جنگلبان برای نخستین بار در ۳۱ جولای ۲۰۰۷ از سوی اتحادیه بین‌المللی جنگلبانان نام‌گذاری شده است و به‌منظور اهمیت به مقام این قهرمانان بزرگ، هرساله در جهان گرامی داشته می‌شود.

حمایت از جایزه یحیی

جایزه یحیی جایزه‌ای سالانه ویژه قدردانی از محیط‌بانان سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران است که به ابتکار و همت دو هنرمند عضو انجمن، مجتبی رمزی و پریدخت مشگ‌زاد در دل انجمن یوزپلنگ ایرانی شکل‌گرفته است. پس از برگزاری نخستین دوره جایزه یحیی در سال ۱۳۹۳ در دانشگاه محیط‌زیست کرج؛ همچنین برگزاری دومین دوره این جایزه در سال ۱۳۹۴ با مشارکت انجمن یوزپلنگ ایرانی، دانشگاه محیط‌زیست، دیده‌بان محیط‌زیست و حیات‌وحش ایران و...؛ سومین دوره این جایزه در ۱۴ آذر سال ۱۳۹۵ با حمایت بانک ایران‌زمین و به‌منظور تجلیل از خانواده محیط‌بانان شهید استان‌های فارس و هرمزگان برگزار شد و توانست به سهم خود نقش بسیار مؤثری در ارتقای فرهنگ عمومی در این زمینه داشته باشد. جایزه یحیی به یمن زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره محیط‌بانِ شهید، یحیی شاه‌کوه محلی به این عنوان مزیّن شده است.

پویش محیط‌زیستی پیک زمین

بانک ایران‌زمین در ماه اسفند ۱۳۹۹ به‌منظور ادای دین به طبیعت در هفته منابع طبیعی، ضمن حضور در منطقه تلو و کاشت نهال، کمپین محیط‌زیستی بسیار مهم خود به نام #پیک -زمین را آغاز کرد.

حمایت از پویش سهم من برای تالاب

پویش سهم من برای تالاب، جدیدترین اقدام حمایتی بانک ایران‌زمین از محیط‌زیست است. این نهاد مالی با حمایت از پویش #سهم- من- برای- تالاب، از مخاطبان خود در بسترهای مختلف خواسته است با پیوستن به این پویش و حمایت همه‌جانبه از آن، دین خود را در احیای دوباره تالاب‌های در معرض نابودی؛ همچنین تالاب‌های زنده نیازمند به کمک بیشتر، ادا کنند. استقبال از این پویش نیز بسیار قابل‌توجه بوده است.

ب- مشارکت‌های عمومی

حمایت از ۱۰۰۰ کودک کمیته امداد

بانک ایران‌زمین با هدف عمل به مسؤولیت اجتماعی خود در حمایت از اقشار آسیب‌پذیر، طی تفاهم‌نامه‌ای با کمیته امداد امام خمینی (ره)، از سال ۱۳۹۸ حمایت از ۱۰۰۰ کودک تحت پوشش این کمیته را به عهده گرفته است؛ از اقدامات دیگر این بانک در این زمینه، می‌توان به برگزاری ضیافت افطاری، تهیه اقلام ورزشی، تهیه لوازم آموزشی برای کودکان و مشارکت در طرح «تا مهر با همدلی» تحت پوشش کمیته امداد، اشاره کرد.

ساخت دو باب مدرسه در استان خوزستان

ساخت یک باب خانه بهداشت در استان خوزستان

خرید دستگاه لیفتراک حمل بیمار

خرید اقلام بهداشتی کرونا برای بیمارستان‌ها

کمک به زلزله غرب کشور

اهدا یک دستگاه هماتولوژی و چند دستگاه تهیه آب مقطر به بیمارستان سرپل ذهاب

کمک هزینه خرید کانکس برای زلزله میانه

کمک هزینه خرید لوازم برای مدرسه مفید خراسان جنوبی

ج- حمایت از تولید  

می‌توان گفت از سال ۹۷ به این‌سو، یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های بانک ایران ‌زمین حمایت همه ‌جانبه از تولید داخلی به‌ ویژه کسب ‌وکارهای نیمه تعطیل یا زودبازده بوده است. سفر مدیران ارشد استانی این بانک به اقصی نقاط کشور و بازدید از بسیاری از واحدهای تولیدی و عقد تفاهم‌نامه همکاری با مدیران آن مجموعه‌ها؛ همچنین اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت و صدور ضمانت‌نامه و...؛ تنها بخش کوچکی از اقدامات بانک ایران‌زمین در این زمینه بوده است.  بانک ایران‌زمین برای هم‌میهنان عزیز، سلامتی و توفیق آرزو می‌کند و آماده است خدمات خود را به بهترین شیوه در اختیار آن‌ها قرار دهد؛ زیرا از صمیم قلب معتقد است: بانک ایران‌زمین، خانه تمام ایرانیان سرافراز است.

ایران زمین خانه ماست

Untitled-1