فروشگاه های زنجیره ای «مادیران» با فروش اقساطی و بدون واسطه محصولات لوازم خانگی و فناورانه همراه مردم است

در حال حاضر «مادیران» را به عنوان یک شرکت بزرگ تولید کننده و ارائه خدمات پس از فروش می شناسند، شرکت فروشگاه های زنجیره ای «مادیران» با چه هدفی ایجاد شده است؟

در گروه «مادیران» از گذشته تا به حال دپارتمان های مختلفی وجود داشته و دارد که یکی از آنها دپارتمان فروش مستقیم و اعتباری بود و از این طریق کالاها به صورت مستقیم و اقساطی در اختیار مردم قرار می گرفت. پس از بررسی های صورت گرفته شده و در راستای گسترش شرکت و حضور متمرکز در بازار ، جهت بالا بردن کیفیت سرویس دهی به مردم عزیزمان برای عرضه مستقیم و بدون واسطه محصولات تولیدی «مادیران» و همچنین افزایش تعداد این فروشگاه ها در سراسر کشور در نهایت تصمیم بر این شد که دپارتمان فروش اعتباری به شرکت فروشگاه های زنجیره ای «مادیران» تبدیل شود و در سال ۱۳۹۸ این امر تحقق یافت.

تعداد شعبات فروشگاه های زنجیره ای «مادیران» چقدار است و چه برنامه ای برای افزایش شعبات  دارید؟

در حال حاضر تعداد فروشگاه های ما به  ۳۰ شعبه در شهرهای اصلی و بزرگ رسیده است و در آینده در سایر شهرستان ها شعبه جدید راه اندازی خواهیم کرد. با توجه به طرح توسعه شرکت، برنامه افزایش و گسترش تعداد فروشگاه های «مادیران» را در دستور کارمان داریم و در حال حاضر در هر استان کشور فروشگاه «مادیران» ایجاد شده است که محصولات را با قیمت مصوب در اختیار مصرف کننده نهایی قرار می دهند.

مزیت فروشگاه های زنجیره ای «مادیران» چیست؟

مزیت این فروشگاه ها عرضه مستقیم و بدون واسطه محصولات با قیمت مصوب و شرایط فروش اقساطی است، ضمنا در فروشگاه ها و همچنین بخش فروش آنلاین، کالا رایگان و با گرانتی بروز درب منزل مشتریان ارسال می شود. یکی دیگر از مزیت های فروشگاه های زنجیره ای «مادیران» این است که تنوع کالا بالا است و در بخش های مختلف، از جمله لوازم خانگی بزرگ و کوچک و همچنین کالاهای فناوری اطلاعات (مانند موبایل و لپ تاپ)  فعالیت دارد و تمامی این محصولات و کالاها را به صورت  فروش اقساطی با استفاده از منابع ریالی درون سازمان، در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد. ( مشتری ما به راحتی در کمتر از ۳۰ دقیقه خرید اقساطی کالا را در درون فروشگاه ها انجام می دهد و اگر کالا از نظر حجمی کوچک باشد مانند گوشی موبایل، همان لحظه کالای خود ر ا دریافت می کند ولی کالاهای حجیم مانند ماشین لباسشویی یا یخچال رایگان از انبار مرکزی به آدرس مشتری حمل می گردد) همین امر موجب شده است که همواره سهم بسزایی از بازار به نام «مادیران» باشد و این در حالی است که رقبای ما  به مانند ما عمل نمی کنند وآنها از طریق منابع بانک فروش خود را انجام می دهند که خود یک پروسه طولانی و بوروکراسی های زیادی در پی دارد. همچنین یکی دیگر از مزیت های فروشگاه های زنجیره ای «مادیران» این است که در خصوص قیمت محصولات عرضه شده، یکسان سازی صورت گرفته است، یعنی قیمت کالایی که در تهران عرضه می شود با قیمت همان کالا در استانی دیگر کاملا برابر است.

در بحث مشتری مداری و خدمات پس از فروش چه برنامه هایی دارید؟

گروه «مادیران» قدمتی بیش از  ۵۰ سال دارد. در واقع در این مدت طولانی در جذب مشتری و اعتمادسازی و عرضه کالای با کیفیت و ارائه خدمات به روز به مشتریان و مصرف کنندگان خود گام برداشته است. در این سال ها همواره محصولات با کیفیت را که قیمت گذاری آن براساس قدرت خرید مردم انجام شده است با خدمات پس از فروش منحصر به فرد عرضه کرده است و خدمات پس از فروش و اعتمادسازی ما به گونه ای بوده است که، بیش از ۵۰ سال در خدمت مردم هستیم و این سرلوحه ادامه مسیر ما است که تنوع محصول و تولید بر اساس نیاز مشتری و دانش به روز در جهان همواره ما را در مسیر موفقیت نگه داشته و بدین منظور سهم بزرگی از بازار خرید مردم به مجموعه «مادیران» اختصاص دارد.

استراتژی فروشگاه های زنجیره ای «مادیران» چیست؟

«مادیران» فروشگاه های زنجیره ای لوازم خانگی و محصولات فناورانه را راه اندازی کرده و به دنبال افزایش تنوع محصولات و دسترسی آسان مصرف کنندگان به کالاهای بزرگ و کوچک خانگی و تسهیل شرایط خرید مردم است که این مهم هم در قالب تخفیف ویژه و هم در قالب فروش اقساطی برای مشتریان فراهم شده است. در شرایط کنونی محصولات را با اقساط ۱۲ ماهه با بهره بسیار کم در اختیار مصرف کنندگان و مردم قرار می دهیم.

332A3802 copy

در حال حاضر چه محصولاتی در فروشگاه های زنجیره ای «مادیران» عرضه می شود و آیا در شکل عرضه محصولات، شرکت های خارجی را الگو قرار داده اید یا خیر؟

در حال حاضر محصولاتی که در فروشگاه «مادیران» عرضه می شوند شامل برندهای تولید داخل لوازم خانگی است. تلویزیون، یخچال، ماشین لباس شویی وکولر گازی با 2 برند ایکس ویژن و تی سی ال ارائه می شود و لوازم خانگی کوچک با برند مولینکس و گوشی و لوازم جانبی موبایل های ال جی، هوآوی و شیائومی و لپ تاپ های لنوو، ایسوس و هوآوی هم اکنون در حال عرضه هستند. اصول ما در عرضه محصولات، تکیه بر تولیدات داخلی بوده است و از هیچ الگو و مدل خارجی برای فروش در فروشگاه های زنجیره ای «مادیران» استفاده نکرده ایم و بیش از 50 سال در تلاش بوده ایم تا راهکارها و زیرساخت هایی درجهت به دست آوردن سهم بیشتر بازار فروش محصولات خود به دست آوریم.

آیا احتمال این وجود دارد که بعد از رفع تحریم ها و حذف واردات محصولات لوازم خانگی، برندهای خارجی به فروشگاه زنجیره ای شما راه پیدا کنند؟

ما اصولا محصولاتی را در فروشگاه های زنجیره ای «مادیران» به فروش می رسانیم که تولید داخل کشور باشد. بنابراین بعد از تحریم ها اگر با برندهای خارجی مذاکره کنیم و قرار باشد که محصولات با برند خارجی در داخل کشور تولید شوند، آن زمان می توانیم این برندها را در فروشگاه زنجیره ای «مادیران» عرضه کنیم، در غیر این صورت همچنان روی محصولات «مادیران» و تولید داخل متمرکز خواهیم ماند.

آیا رفع تحریم ها روی نوع و مدل موبایل هایی که در فروشگاه زنجیره ای مادیران عرضه می شود، تاثیر می گذارد؟

خیر، تحریم ها تاثیری روی نوع و برند موبایل های موجود در کشور نداشته و ندارد و همین برندها بعد از رفع تحریم ها نیز عرضه می شود. البته با برداشتن تحریم ها و کاهش قیمت ارز، قیمت این کالای خاص کاهش چشم گیری خواهد داشت و البته اگر موفق به تولید گوشی تلفن همراه در کشور شویم در آن زمان نیز بیشتر روی فروش تولیدات داخلی تمرکز خواهیم داشت.

آیا در دو سال گذشته که بازار لوازم خانگی با مشکلات مواجه شد، شما نیز از نظر تامین کالا و ... با چالش روبه رو شده اید؟

خیر، با توجه به کارخانه بزرگی که در شهرک پیام کرج داریم توانسته ایم محصولات مورد نیاز بازار را تامین کنیم و در شرایط کنونی نیز محصولات با کیفیت بالا تولید می کنیم که قابلیت صادرات دارند و از آنجایی که در فروشگاه های زنجیره ای مردم می توانند محصولات را ملاحظه کنند و خدمات پشتیبانی «مادیران» بسیار قوی است به همین دلیل فروشگاه های زنجیره ای این فرصت را فراهم می کنند که مردم با کیفیت و خدمات پس از فروش آنها آشنا شوند. در دنیا تجربه ثابت کرده که فروشگاه های زنجیره ای در یک دفتر مرکزی کنترل می شوند و قیمت یکسانی دارند و قیمت ها در تمام استان ها یکسان شده و برای نمونه فردی که کالایی را در تبریز دریافت می کند، آن کالا را با همان قیمت در تهران درب منزل دریافت می کند.

فروشگاه های زنجیره ای چه نقشی می توانند در اقتصاد کلان و خرد داشته باشند؟

فروشگاه های زنجیره ای می توانند در کنترل تورم موثر باشند، برای نمونه در دو سال گذشته در صنعت لوازم خانگی به دلیل خروج شرکت های خارجی با کمبود کالا مواجه بوده ایم و کالاها با قیمت صعودی عرضه می شدند اما «مادیران» در این چند سال با دریافت کارت شناسایی ملی، کالاها را با قیمت مصوب برای هر ایرانی عرضه  کرده است تا با رعایت عدالت کالا به دست همه مصرف کنندگان برسد و در زمانی که محصولات لوازم خانگی با کمبود در بازار مواجه شده بودند، «مادیران» کالاهایی را که مواد اولیه آنها را با ارز دولتی وارد کرده بود، براساس همان قیمت، کالا را عرضه می کرد.

در دو سال گذشته وضعیت موجودی کالاهای «مادیران» در بازار چگونه بوده است؟

در دو سال گذشته همواره تقاضا بیشتر از عرضه بوده است  و «مادیران» در این مدت افزایش تولید داشته است. در واقع به دلیل گرانی دلار و ارز افزایش تقاضا در بازار رخ داده بود و عده ای سودجو کالاها را دپو کرده بودند و عرضه نمی کردند تا پس از گران شدن، آنها را با قیمت گران بفروشند، به همین دلیل کمبود کالا در لوازم خانگی در بازار ایجاد شده بود اما، «مادیران» با تکیه به فروشگاه مرکزی و عرضه مستقیم خود، هیچ گاه اجازه نداده است  مصرف کنندگان کمبود عرضه را احساس کنند.

وضعیت گارانتی محصولات «مادیران» چگونه است؟

محصولات «مادیران» درگروه تلویزیون دارای 24 ماه گارانتی و در لوازم خانگی 36 ماه و در صنعت آی تی گارانتی 18 ماه است.

چرا خدمات پس از فروش نیز به نام شرکت «مادیران» است؟

به دلیل اینکه بیش از 700 نماینده رسمی خدمات پس از فروش «مادیران» در سراسر کشور فعال هستند که بیش از 92 هزار مشتری شخصی و سازمانی با این مجموعه کار می کنند و بیش از 100 مهندس و تکنسین متبحر در «مادیران» مشغول به کار هستند و بالغ بر 15 میلیون قطعه لوازم یدکی جهت 300 هزار سرویس دهی سالیانه موجود است. بنابراین تصمیم گرفته ایم در حوزه خدمات پس از فروش نیز مستقل عمل کرده و با توجه به گستردگی این حوزه برند خودمان را داشته باشیم.

آیا شیوع ویروس کرونا روی تقاضای محصولات فروشگاه های زنجیره ای «مادیران» تاثیر گذاشته است؟

بله، به عنوان مثال از 15 فروردین سال جاری که ایران در وضعیت قرمز قرار دارد، همه فروشگاه  های زنجیره ای «مادیران» تعطیل بوده اند و با وجود اینکه شرکت هزینه های بالایی برای حقوق و دستمزد و اجاره فروشگاه ها داشته است، لذا این وضعیت برای ما اصلا خوب و خوشایند نیست و به ادامه این روند لطمه خواهد زد اما، با تمام این مشکلات در سال گذشته و جاری نه تعدیل نیروی انسانی و نه کسر حقوق داشته ایم، بلکه افزایش نیروی انسانی و البته افزایش حقوق نیز امسال طبق قانون وزارت کار داشته ایم.

در حال حاضر فروش آنلاین در دنیا رو به افزایش است و شیوع ویروس کرونا هم تقاضا برای سرویس های آنلاین را بیشتر کرده است، آیا فروشگاه زنجیره ای «مادیران» فروش آنلاین خود را گسترش داده است؟

با توجه به اینکه در کشور به کرونا برخورد کرده ایم وب سایت فروش آنلاین را در سال گذشته گسترش داده ایم و در حال حاضر عرضه آنلاین محصولات را به کل کشور داریم که به صورت رایگان انجام می شود. در این زمینه هرچند استقبال مردم از فروشگاه اینترنتی ما خوب بوده است اما، به طور کلی مردم برای لوازم خانگی دوست دارند کالا را فیزیکی ببینند و تصویر تلویزیون را از نزدیک تماشا کنند و درب یخچال را بازکنند و ... به همین دلیل اولویت ما فروش حضوری و فیزیکی بوده است.

آیا «مادیران» برنامه تولید لوازم خانگی کوچک را هم در دستور کار دارد؟

«مادیران» در برنامه های آینده خود تولید لوازم خانگی کوچک را در دستور کار دارد اما، شرکت فروشگاه های زنجیره ای «مادیران» در شرایط کنونی برای تکمیل سبد کالایی خود با برخی تولیدکننده ها قرارداد دارد که بخشی از محصولات آنها را از طریق این فروشگاه ها عرضه می کند.

332A3854 copy