«بانکداری هوشمند» یک گام جدی به سوی تحقق اقتصاد هوشمند است

با توجه به تأکید وزیر اقتصاد درباره نهادینه شدن اقتصاد هوشمند، برنامه‌ها و اقدامات بانک ملی ایران به عنوان بزرگترین بانک کشور در این حوزه چه بوده است؟

آنچه که از آن به عنوان «اقتصاد هوشمند» یاد می‌شود را می‌توان تحولی شگرف دانست که در همه عرصه‌های زندگی عموم مردم اثرگذار خواهد بود. با پیاده‌سازی نهایی این پروژه، بسیاری از امور روزمره اداری، بانکی و حتی خریدهای روزانه شکل تازه‌ای به خود می‌گیرند. شهروندی که در جامعه دارای «اقتصاد هوشمند» زندگی می‌کند نه تنها خود را در منطقه‌ای توسعه یافته می‌یابد، بلکه تلاش می‌کند خود بخشی از این پروسه توسعه محور باشد و به آن کمک کند. افزایش سطح سلامتی، کاهش آسیب‌های اجتماعی، حفظ محیط زیست، کاهش هزینه‌های اداری، از بین رفتن دیوانسالاری و افزایش چشمگیر سرعت فعالیت‌ها تنها بخشی از دستاوردهای این پروژه است. در بعد کلان نیز کاهش فساد با از بین رفتن روابط پشت پرده، شفاف‌سازی فرآیندها و نیز تعریف شدن روندهای یکسان را می‌توان از نتایج اقتصاد هوشمند» دانست. البته «اقتصاد هوشمند» یک بعدی نیست و اجزای متعددی دارد که بخشی از آن به حوزه بانکی مربوط است. لذا بانک ملی ایران به عنوان بزرگترین بانک کشور تلاش دارد در این زمینه نیز پیشتاز باشد و اطلاعات و آمار موجود همین را ثابت می‌کند. چنانکه مشاهده می‌توان کرد امروز بسیاری از خدمات بانک ملی ایران به صورت الکترونیکی یا دیجیتالی انجام می‌شود و در برخی موارد مشتری تنها با چند کلیک می‌تواند فعالیت‌های اقتصادی و مالی خود را مدیریت کند. سامانه‌های بام، بله، ایوا، سککوک، نشان اعتباری و دستگاه‌های خودگردان، هر کدام به تنهایی سوپر محصولاتی هستند که حجم قابل توجهی از تراکنش‌های بانکی را به خود اختصاص می‌دهند. در سامانه «نشان اعتباری» نیز که اخیراً در وزارت اقتصاد از آن رونمایی شد فرآیند احراز هویت، ثبت درخواست، درج امضاء و پرداخت تسهیلات از طریق تلفن همراه و به صورت تمام دیجیتال انجام می‌شود. همچنین سامانه سککوک نیز که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم به همین منظور تهیه شده که اعتبارات به صورت هوشمند و هدفمند به پروژه‌های تولیدی تخصیص یابد. اقداماتی که به آن اشاره شد می‌تواند گام مؤثری برای تحقق اهداف «اقتصاد هوشمند» که مورد تأکید وزیر محترم اقتصاد و دولت است، باشد.

یکی از اقدامات بانک ملی ایران در راستای تحول دیجیتال اعطای تسهیلات ویژه کرونا به صورت دیجیتال بوده؛ چه زیرساخت‌هایی را برای این کار آماده کرده‌اید و برای پرداخت سایر تسهیلات به صورت دیجیتال چه برنامه‌ای دارید؟

همان طور که اشاره کردید یکی از اقدامات بانک ملی ایران در راستای تحول دیجیتال و پیاده‌سازی اقتصاد هوشمند، اعطای تسهیلات ویژه کرونا به صورت دیجیتال است. به همین منظور پس از مدت‌ها مطالعه، پژوهش و کار عملیاتی سامانه «نشان اعتباری» در مرداد ماه سال جاری در وزارت‌امور اقتصادی و دارایی با حضور وزیر محترم اقتصاد و برخی از مقامات کشور رونمایی شد. این پروژه ملی که با همکاری واحد فناوری اطلاعات بانک ملی ایران و شرکت داده ورزی سداد تهیه و اجرا شد، مورد تقدیر همه ارکان اقتصادی کشور قرار گرفته است و می‌تواند بسیاری از مشکلات حوزه اعتبارات و تسهیلات مردم شریف کشورمان را برطرف کرده و ضمنا از حضور فیزیکی آنها در واحدها نیز جلوگیری به عمل آورد. زیرساخت‌های تهیه شده و اقدامات انجام شده در این حوزه بسیار خوب است، اما ما معتقدیم که نباید به همین میزان اکتفا کرد و باید با الگو گرفتن از شرکت‌های بزرگ دنیا، پیشروی و خلاقیت در کار را سرلوحه قرار داده و با تجهیز امکانات و گسترش زیرساخت‌ها این توانایی را به همه بخش‌های اعتباری بسط دهیم. البته این خواسته بزرگی است که برای نائل شدن به آن باید وقت بسیاری صرف کرد، اما دور نیست آن روزی که تمام خدمات بانکی من جمله اعطای تسهیلات به صورت تمام دیجیتال به مشتریان عزیز ارائه شود و این موضوع، از اهداف بانک ملی ایران است.

بانک ملی ایران با راه ‌اندازی سامانه «سککوک» اعطای تسهیلات به صورت هدفمند و در قالب زنجیره تأمین را در دستور کار قرار داده؛ مزایای این روش چیست و چه آینده‌ای را برای سامانه سککوک متصور هستید؟

سامانه کشوری کسب و کار به کسب و کار موسوم به «سککوک» اولین سامانه مبادلات اعتباری در ایران است که به منظور حمایت از تولید و تسهیل تعاملات تجاری داخلی و بین المللی طراحی شده است. سککوک، خدمت نوینی از بانک ملی ایران است که هدف آن ایجاد یک اکوسیستم جامع کسب و کار در زنجیره تأمین از تولید تا مصرف برای کسب و کارهای کشور است. این سامانه با ویژگی‌های منحصر به فردی شامل سادگی عمل و هزینه کم در راستای اجرای سیاست‌های توسعه اقتصادی کشور و همچنین پیاده‌سازی اقتصاد هوشمند طراحی شده است. خوب است مخاطبان گرامی بدانند که بانک ملی ایران سه سال بر روی این پروژه منحصر به فرد کار مطالعاتی و تحقیقاتی انجام داده و عالی‌ترین سطوح مدیریتی کشور به خصوص وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی و معاونین محترم و دستگاه‌های زیرمجموعه ایشان مساعدت‌های فراوانی با آن داشته‌اند. این پروژه در راستای کمک به بنگاه‌ها و اشخاص حقوقی برای دریافت ارزانترین نوع ممکن تسهیلات طراحی و به مرحله اجرا در آمده است. بانک ملی ایران با همکاری بخش خصوصی توانسته است هدف عالیه مهاجرت از خام فروشی تسهیلات به ارزش افزوده مالی هم برای بانک و هم برای ساختار تولید ملی کشور را دنبال کند. تأمین مالی غیر تورمی در مسیر جهش تولید مبتنی بر زنجیره تأمین در جهت حفظ تولید ملی و اشتغال از طریق تأمین سرمایه در گردش و جلوگیری از حملات سوداگرانه از طریق کنترل نشت منابع بانکی از اهداف دیگر این پروژه ملی است روش تأمین مالی در سککوک امکان کاهش گردش پول به عنوان سیال‌ترین ابزار مالی برای جلوگیری از اثر تورمی آن را برای نظام پولی کشور فراهم می‌کند و مدیریت تأمین مالی زنجیره تأمین برای شفاف‌سازی مبادلات و مدیریت پذیری زنجیره ارزش و کاهش فزونه‌های (Markups) بالای نظام بازرگانی سنتی را برای مبادله کنندگان در داخل پلتفرم سککوک به ارمغان می‌آورد. در سوی دیگر احتمال نکول تسهیلات اعتباری به شدت در آن کاهش می‌یابد. ما اکو سیستم کسب و کار را برای تقویت بنگاه‌های کشور و با کمترین هزینه در اختیار این بنگاه‌ها قرار داده‌ایم و بانک ملی ایران با رونمایی از این گونه پروژه‌ها نظیر سککوک به سمت یک بانک تمام دیجیتال در حرکت است. سککوک نشانه حرکت بانک ملی ایران به رعایت اقتضائات تأمین مالی توسعه یافته جهانی است و امیدواریم با استفاده از این اکوسیستم اغلب مشکلات داده ای نظام پولی کشور مرتفع شود. در پایان یادآوری می‌کنم از طریق پروژه سککوک، ارتباط زنجیره‌های تولید از مواد اولیه تا سفره مصرف کنندگان برقرار خواهد شد و هزینه تأمین مالی برای کسب و کارها کاهش یافته و نیاز بنگاه‌ها به وجه نقد به حداقل ممکن نزدیک خواهد شد.