نقش بنگاه‏های اقتصادی در ایفای مسوولیت اجتماعی

بدیهی است این تکلیف در ابعاد بزرگ‌تر آن بر دوش دستگاه‌ها، نهادها، واحدهای خدماتی و تولیدی و صنعتی که به نوعی از منابع عامه بهره می‌گیرند سنگین تر است. درواقع،مسوولیت اجتماعی تنها مختص سازمان‌های بزرگ و سودآور نیست، بلکه همه افراد جامعه را به نسبت برخورداری آنها از منافع عمومی در برمی‌گیرد. «مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها» تکلیفی است که آنها را مجاب می‌سازد در فضای کسب و کار خود به آن عمل کنند تا پاسخگوی انتظارات جامعه باشند، از طرفی نباید فراموش کرد شرکت‌ها مسوولیت‌های بزرگی نیز در قبال کارکنان، سهامداران، مشتریان، تامین‌کنندگان و تمامی‌ ذی‌نفعان بر عهده دارند و باید نسبت به هر دو بخش به تعهدات  خود عمل کنند.

 در ساده‌ترین تقسیم‌بندی، سازمان‌ها در قبال جامعه و در چارچوب مسوولیت اجتماعی  مکلف به رعایت ۳ اصل (پاسخگویی، کمک و مشارکت و عمل به تعهدات)  هستند.

پاسخ‌گویی:

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (سهامی‌عام) که سرمایه آن  متعلق به  جمع کثیری از اشخاص حقیقی و حقوقی جامعه  به‌عنوان سهامدار است...

به اذعان عموم فعالان بازار سرمایه و ناظران قانونی بورس، یکی از شفاف‌ترین شرکت‌ها است که به‌طور مستمر اقدام به انتشار گزارش‌های عملکرد خود می‌کند تا در این فرآیند، سهامداران  بر مبنای حقوق خود از رفتار مالی شرکت آگاهی یابند.

کمک و مشارکت

هر  سازمانی ملزم است تا در جهت حل مشکلات، مسائل و بهبود کیفیت زندگی کارکنان و به سهم خود، رفع برخی نیازهای اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی جامعه متاثر از فعالیتش  همت گمارد. در این خصوص نیز شرکت چادرملو تلاش کرده علاوه بر انجام تعهدات خود در چارچوب قوانین کار نسبت به کارکنان، اعم از کارگران و کارشناسان و مدیران، بخشی از نیازهای رفاهی و اجتماعی و فرهنگی آنها را تامین کند. از طرفی این شرکت طی سال‌ها فعالیت در شهرستان اردکان با تمام توان خود با مشارکت سازمان‌ها و نهادهای اجتماعی و فرهنگی در جهت رفع نیازها و ارتقای کیفیت زندگی ساکنین و با رعایت الزامات قانونی عمل کرده  و سالانه میلیاردها ریال صرف بهبود اوضاع اجتماعی این منطقه در زمینه های علمی ‌آموزشی- بهداشتی- فرهنگی- مذهبی - ورزشی- محرومیت زدایی، خدمات و فعالیت های اجتماعی کمک‌های بلاعوض به مراکز  فرهنگی – هیات‌های ورزشی – صندوق‌های قرض‌الحسنه - مساجد - مدارس – انجمن‌های خیریه - مراکز علمی ‌و آموزشی - کمیته امدام امام خمینی و سازمان منابع طبیعی می‌کند.

در  استراتژی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو ناشی از نگرش مدیریت جدید این شرکت و تاکیدات مکرر مدیرعامل محترم، اقدامات گسترده‌ای برای ارتقای سطح زندگی ساکنین حوزه فعالیت چادرملو در استان یزد صورت پذیرفته که می‌توان به ایجاد یک مرکز فرهنگی ورزشی بزرگ در شهرستان اردکان و ساخت مرکز بهداشتی و درمانی در شهرستان بهاباد ( دی کلینیک) اشاره کرد.

در بحران اخیر ناشی از شیوع بیماری کرونا نیز شرکت معدنی و صنعتی چادرملو از اواخر سال ۱۳۹۸ همزمان، اقدامات آموزشی برای پیشگیری از فراگیر شدن این بیماری‌ها در واحدهای HSE مجتمع‌های معدنی و صنعتی چادرملو را آغاز کرد و در سریع‌ترین زمان با نظارت مدیران هر بخش با تشکیل ستاد مقابله با بحران، اقدام به آموزش و پیاده‌سازی تدابیر ایمنی و بهداشتی برای مقابله با این بیماری به‌صورت گسترده ادامه یافت. در کنار این اقدامات کارگران و کارکنان چادرملو در چند مرحله کمک هزینه  معیشتی دریافت کرده‌اند تا در این شرایط اقتصادی کشور دچار کمترین آسیب‌ها شوند.

تعهد اجتماعی سازمان‌ها

سازمان‌های  مسوولیت‌پذیر و متعهد پیش از بروز معضلات و مشکلات و پیش از آنکه درخواستی از آنها شود باید بر مبنای اصول تبیین شده در دورنمای توسعه خود، در برابر بحران‌های آتی که ممکن است جوامع را به مخاطره بیاندازد پیش‌بینی‌های لازم و اقدامات عملی انجام دهند.

شرکت چادرملو با اعتقاد راسخ در تحقق این امر از جمله ارتقای شاخص‌های زیست محیطی نه تنها با رعایت الزامات مصرح در قانون  برای کاهش آلاینده‌های ناشی از فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی خود اقدام کرده، بلکه تدابیری فراتر از وظایف برای پیشگیری از بحران‌های آتی را نیز اتخاذ نموده است.

ازجمله این اقدامات حیاتی، پیش بینی بحران آینده کشور به ویژه مناطق کویری در تامین آب بوده است. این شرکت همراه با دو شرکت گل‌گهر و مس سرچشمه  با تدبیری دوراندیشانه از چند سال پیش اقدام به عملی ساختن طرح شیرین‌سازی آب خلیج‌فارس و انتقال به مناطق مرکزی ایران از جمله استان یزد و شهرستان اردکان کرده است.

یکی دیگر از اقدامات چادرملو ساخت نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی سیکل ترکیبی در شهرستان اردکان با هدف تامین نیاز برق مصرفی واحد‌های صنعتی مستقر در این منطقه و سایر مصرف‌کنندگان کشور بوده که در مدار شبکه سراسری برق قرار گرفته است و در حال حاضر نیز ساخت نیروگاه ۱۰ مگاواتی خورشیدی  در این مجتمع را پایان و به بهره‌برداری رسانده است.

همچنین یکی از طرح‌های بزگ و زیربنایی توسعه بخش چادرملو پروژه احداث تصفیه خانه فاضلاب شهر اردکان و انتقال بخشی از آن به مجتمع صنعتی چادرملو است. این طرح  تاثیر قابل توجهی در ارتقای سطح بهداشت ساکنین شهر و نیز جلوگیری ازهدر رفت آب دارد،

بخشی از اقدامات زیست محیطی شرکت:

- آغاز عملیات درختگاری درمسیر شهر های عقدا تا اردکان به طول ۳۰ کیلومتر

- ایجاد بیش از۳۰۰  هکتار باغ میوه مجتمع صنعتی چادرملو در اردکان یزد  - درختکاری گونه‌های غیرمثمر و مقاوم در شرایط کویری در مجتمع صنعتی چادرملو در اردکان یزد -  استفاده از تجهیزات غبارگیر و فیلترهای کیسه‌ای در کارخانه گندله‌سازی اردکان به‌منظور کاهش میزان ذرات آلاینده محیط زیست - ایجاد ۸۵ هکتار فضای سبز با گونه مختلف درخت و گیاهان مقاوم در کویر در مجتمع معدنی چادرملو  

- ایجاد آبشخور برای حیوانات و حیات وحش در کویر

 - ساخت ابنیه برای محیط بانان پناهگاه حیات وحش دره انجیر – نی باز  -  بهره‌برداری از آب شور چاله ساغند و تصفیه آن و جایگزین با آب شیرین بهاباد  - همکاری در تامین نیروی محیط‌بانان منطقه  - خرید و نصب ایستگاه کامل سنجش آلودگی هوا در شهر اردکان  -  اجرای برنامه جداسازی زباله‌های خانگی شامل پسماندهای آلی، شیشه و کاغذ (ازمبدا تولید) - ارائه پروژه‌های مرتبط با حفاظت از محیط‌زیست  در بخش تحقیق و توسعه (R&D) - استفاده از سیستم ‌تر در کارخانه‌های فرآوری سنگ‌آهن جهت کاهش ورود ذرات گرد و غبار به محیط بیرون.