توصیه های انتخاباتی سیدمحمد خاتمی به اصلاح طلبان

سیدمحمد خاتمی ضمن تشکر از اعضاء محترم و خشنودی از شکل گرفتن جمع اجماع ساز و هماهنگ کننده گفت: راجع به اصل نهاد مطالبی دارم که اگر خداوند توفیق داد بعداً عرض می کنم.

اینک می کوشم چند مطلب کلی راجع به کشور و اصلاحات و نیز بعضی امور فوری که به اقتضاء شرایط و فرصت ها وجود دارد بیان کنم:

اصلاحات و اصلاح طلبی بنظر من آئینه ای است که وجدان قوام یافته ملت در کوران حوادث دو قرن اخیر را بازمی تاباند و روح انقلاب اسلامی آن سان که صاحبان انقلاب یعنی مردم، از همه گرایش ها، طبقه ها و بخش ها می خواستند، چیزی نیست جز اصلاحات بنیادین واقعی.

پدیده مبارک اصلاحات دیرپا که از بیست سال پیش در این مرز و بوم نماد و نمود بیشتری پیدا کرده است عبارتست از حرکت مدبرانه به سوی استقرار مردم سالاری سازگار با دین، در صورت ”جمهوری اسلامی“ و ”جمهوری اسلامی“ گران سنگ ترین حاصل انقلاب است.

تردیدی در وجود اشکال های ساختاری، رویکردی و رفتاری در جمهوری اسلامی به خصوص با تعریف رایج و رسمی از آن وجود ندارد و از قضا مهمترین رسالت اصلاحات واقعی شناخت و ارائه راه حل های مناسب اصلاح طلبانه برای اصلاح امور و دفع و رفع آن اشکالات و مشکلات است و ضامن دستیابی به اصلاحات واقعی رشد فکری و سیاسی ملت بزرگوار است.

اما به‌نظر من امر فوری و مهم، پای بندی به اصل جمهوری اسلامی هم به لحاظ نظری و هم عملی است. همواره باید به خود تذکر دهیم و بر هوشیاری خود و مردم بیفزائیم که آن سوی جمهوری اسلامی بسی سیاه و ناگوار است. وعده های موهوم گذر از جمهوری اسلامی با توجه به واقعیت ها، شرایط تاریخی اجتماعی و فرهنگی و ساخت و بافت جامعه ما، وعده به سرابی است که هیچگاه ملت به آن نخواهد رسید و مشقت حرکت به سوی آن سراب موهوم بر دردها و رنج ها خواهد افزود.

در موقعیت کنونی آنچه برای مجموعه های معروف به اصلاحات و اصل اصلاح طلبی مهم است این‌که:

یکم: پراکندگی و از هم گسیختگی میان جمع های اصلاح طلب سم مهلک است. هرچند اختلاف نظر و رویکردها و سلیقه ها و رفتارهای متفاوت و متنوع وجود دارد و بجای خود مفید هم هست ولی با توجه به وحدت هدف می توان و باید در عمل با تدبیر راه هم گرائی و ائتلاف را پیمود.

دوم: کشور و ملت با مشکلات بزرگ دست بگریبان است از جمله دشمن کامی ها و اقدام های خصمانه علیه ملت ایران از بیرون که بصورت تحریم ها، فشارهای اقتصادی و سیاسی و حتی توسل به خبیثانه ترین شیوه ها یعنی ترور علیه مردم و دانشمندان و خدمتگزاران که خواستار اقتدار و پیشرفت و سربلندی کشورند و انقلابند رخ می دهد. هوشیاری نسبت به توطئه ها و آمادگی برای مقابله با آنها در عین اصلاح سیاستها و رویکردهائی که به دشمن در عملی کردن توطئه هایش کمک می کند و پرهیز از عکس العملها و اقدامهائی که عملاً به نفع دشمن و به زیان ملت تمام می شود لازم است.

سوم: فساد در داخل (که منحصر به فساد اقتصادی نیست) که هم حاصل شکاف میان بخش های مختلف جامعه و کندی یا توقیف امر توسعه همه جانبه و افزایش رکود و تورم و به نوبه ی خود تشدید کننده این دردها و افت ها است واقعیتی است تلخ. و نتیجه، فشار هرچه بیشتر بر مردم بخصوص طبقات کم امکانات تر است که متاسفانه روز بروز بر تعدادشان افزوده می شود و بدتر از همه آسیب دیدن سرمایه اجتماعی و افزایش بی اعتمادی و کاهش امید به آینده بهتر است.

بخش مهمی از این آسیب ها و مشکل ها ناشی از فشار بیرونی است و بخش دیگر ناشی از سیاستها، رویکردها و عملکردهائی است که می توانست بهتر از آن باشد که هست.

چهارم: بپذیریم که هرچه از مبداء انقلاب دورتر شده ایم "جمهوریت" نظام که حاصل مبارک انقلاب است کم رنگ تر و اهتمام به آن کمتر شده است هچنانکه از اسلامیت سازگار با جمهوریت و مردم سالاری (در عرصه حیات اجتماعی) دورتر شده ایم. اصلاح طلبی باید همّ خود را به شناخت درست جمهوریت و پای بندی به لوازم آن و ترویج آن در جامعه معطوف کند و نیز در معرفی اسلامیتی که در انقلاب اسلامی بود و جانشین رژیم استبدادی وابسته را "جمهوری اسلامی" پیشنهاد کرد و دفاع از آن کوشا باشیم.

پنجم: عدالت از جمله جان مایه های انقلاب اسلامی بود، عدالتی که در نگاه اصلاح طلبانه دامنه اش گسترده تر از عدالت اقتصادی است (هر چند بی عدالتی اقتصادی محسوس تر و چهره آن از دیگر جنبه ها زشت تر است). باید فراتر از شعار و شعارزدگی این اصل مهم مورد اهتمام باشد توصیه ام به اصلاح طلبان اینکه بیش از پیش منادی این فضیلت و نیز جستجوگر و ارائه دهنده ی راه کارهائی باشند که ما را به ساحل امن عدالت می رساند. عدالت آموزشی، عدالت حقوقی و سیاسی، عدالت برای امکان دستیابی همگان به اطلاعات، ثروت و قدرت و منزلت و آزادی و بالمال تامین زندگی مطلوب برای همه بخصوص طبقه های محروم باید سرلوحه دعوت و برنامه های اصلاح طلبان باشد.

ششم: در کنار این اولویت لازم می دانم به یک امر فوری و دارای اوّلیت نیز تذکر دهم.

بنظر می رسد که فرصتی فراهم آمده است که اگر درست از آن بهره برداری شود می تواند منشآ تحول مثبت و بهبود زندگی جامعه باشد. بهره برداری از این فرصت برای نجات ”برجام“ و رفع تحریم های ظالمانه ای که بخصوص حکومت نامطلوب پیشین آمریکا تحمیل کرد لازم است. برجام دست آورد مهم دولت و ملت بود که امید به بهبود زندگی و امنیت و پیشرفت را در جامعه افزایش داد. و در دولت اول جناب روحانی آثار مطلوبی را بجای گذاشت ولی برخورد بسیار بد و زشت دولت پیشین آمریکا ورق را برگرداند. بهره گیری از این فرصت و بطور کلی اتخاذ رویکرد تعاملی با جهان در عین پای بندی به عزّت و استقلال و رعایت مصالح ملی، راهی است که اگر پیموده شود هم نظام مستحکم تر خواهد شد و هم ملتی که با مشکلات بزرگی روبرو است برخوردارتر خواهد بود. کمک به دولت محترم برای بهره گیری از این فرصت و نیز اهتمام به آن به عنوان یک معیار برای انتخابات پیش رو برای همه بخصوص اصلاح طلبان یک اصل محکم به حساب می آید.

هفتم: اینک که به لطف خداوند دوستان عزیز هرچند دیر ولی بالاخره به تصمیم مهم برای انسجام بیشتر و استقرار نهاد اجماع ساز و هماهنگ کننده رسیده اند، ضمن تایید آنچه جمع به آن رسیده است در مورد انتخابات پیش رو آنچه به نظر من اهمیت دارد اینکه شرایطی فراهم آید که مردم با گرایش های مختلفی که دارند همگان احساس کنند که نامزد مطلوبشان در صحنه حضور دارد و رای آنان واقعاً در بهبود اوضاع موثر است و امیدوار باشند که نامزد منتخب هم جداً به وعده هایی که می دهد باور دارد و در عمل نیز همه تلاش خود را برای تحقق آنها بکار می گیرد.

انتخابات پرشور با حضور حداکثری مردم می تواند بزرگترین عامل رفع مشکلات مردم و دفع خطرات از کشور باشد و این حاکمیت است که باید شرایط آنرا فراهم آورد.

و آنچه به شما مربوط می شود اینکه با بهره گیری از نظر کارشناسان مجرب و مسئولان ذی ربط بخصوص فکرهای جوان اولویت ها را بشناسید و بررسی کنید که چه کارهائی باید کرد و از میان بایدها چه امور را می توان انجام داد بعبارت دیگر خط مشی های کلی و رویکردهای اساسی را مشخص کنید در سه عرصه سیاست داخلی معطوف به تامین حقوق ملت و دموکراسی و مصالح ملی، سیاست خارجی معطوف به تنش زدائی و تعالی با رعایت سه اصل مهم حکمت، عزت و مصلحت و عرصه اقتصادی رویکرد توسعه همه جانبه ی عدالت محور و دانش مدار و ... آنگاه ببینید آیا در صحنه چهره های مقبول و توانا و مومن مورد قبول شما حضور دارند یا نه؟ اگر بودند می توان برنامه هائی را که علی القاعده دارند بررسی کرد. آنکه برنامه هایش با معیارهای مورد قبول شما سازگارتر و در عمل کردن به آن توانا تر و دارای وجاهت بیشتر است. با احترام به همه نامزدها گزینش و معرفی شود و اگر به هر دلیل توفیق معرفی نامزد مشخص را نداشتید لااقل رویکرد و برنامه خود و آنچه را به خیر ملت و مردم و کشور می دانید ارائه داده اید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.