در محاصره لوازم خانگی باهوش

گرچه ممکن بود روزی با شنیدن نام وسایل آشپزخانه‌ای که با تلفن همراه کنترل می‌شوند چشم بگردانیم و از خود بپرسیم چه فایده‌ای دارد که دستگاهی را به جای فشردن دکمه آن با لمس تلفن همراه روشن کنیم؟ اما باید اعتراف کنیم که آخرین نسخه‌های لوازم خانگی واقعاً کاربردی و هوشمند هستند و زندگی را برایمان آسان می‌کنند.

تکامل لوازم خانگی هوشمند

حتماً قبول دارید که آشپزخانه قلب خانه است. زمانی مجبور بودیم همه کارهای آشپزخانه را به صورت دستی انجام دهیم و قسمت عمده‌ای از روز خود را در آشپزخانه سپری می‌کردیم. اما آن روزها با پدیدار شدن لوازم نوآورانه تغییر کرده است. این اتفاق یک‌روزه امکان‌پذیر نشد؛ درست مثل سایر ابزارهای فناوری، لوازم آشپزخانه هوشمند نیز روند تکاملی قابل توجهی را پشت سر گذاشته‌اند.

مفهوم لوازم آشپزخانه هوشمند طی چند سال گذشته در سراسر جهان چرخیده و بسیاری از لوازم خانگی به سوی آن حرکت کرده‌اند. استفاده از این لوازم نه‌تنها دردسرهایمان را کاهش می‌دهد بلکه باعث صرفه‌جویی در وقت نیز شده است. تا به حال فکر کرده‌اید که این لوازم‌آشپزخانه چگونه اختراع شده‌اند؟ خب، ما می‌خواهیم کمی در مورد آن صحبت کنیم.

یکی از ابتکارات ابتدایی در انقلاب لوازم آشپزخانه، زودپز بود. اکثر خانواده‌ها در خانه خود یا زودپز برقی یا زودپز اجاقی دارند. زودپز می‌تواند غذاها را به طرز شگفت‌انگیزی سریع بپزد و به همین دلیل، به عنوان یکی از پیشگامان لوازم آشپزخانه مدرن محسوب می‌شود. در قرن بیستم، لوازم برقی آشپزخانه به آرامی به بازارها راه یافتند و در کمترین زمان در آشپزخانه هر خانه جای گرفتند. مخلوط‌کن‌ها، غذاسازها و کتری‌های برقی، نقشی اساسی در ساده‌تر شدن زندگی ما داشتند. این را می‌توان آغاز دوره فناوری‌های مدرن آشپزخانه دانست.

لوازم آشپزخانه در راستای تکامل مراحل مختلفی را پشت سر گذاشتند تا بالاخره بتوانند به کارآمدی صد درصد برسند. برای مثال، لوازم آشپزخانه قدیمی به اندازه لوازم امروز کارآمد نبودند. لوازم خانگی ما امروزه قدرتمندتر شده‌اند، بنابراین می‌توانند کارها را راحت‌تر، سریع‌تر و بی‌نقص‌تر به انجام برسانند. همراه با جریان تکنولوژی مدرن، لوازم خانه نیز با ویژگی‌های نوآورانه و فناوری‌های هوشمند ارتباط برقرار کردند. تلفیق فناوری هوشمند با لوازم آشپزخانه با تغییرات اندکی در آنها شروع شد، مثلاً تنظیم پلوپز پس از پختن برنج، به طور خودکار به حالت گرم نگه‌داشتن تغییر پیدا می‌کرد. به همین شکل، به آرام‌پزها گزینه‌های تایمردار برای پخت‌وپز دقیق‌تر اضافه شد. مفهوم لوازم هوشمند آشپزخانه اما، از لحظه‌ای آغاز شد که برندها شروع به ترکیب مکانیسم‌ها و ویژگی‌های دیجیتالی در لوازم آشپزخانه خود کردند.

هنگام صحبت از لوازم هوشمند آشپزخانه، اولین چیزی که به ذهنمان خطور می‌کند یک پلوپز هوشمند است. پلوپزها با ارائه یک نتیجه ثابت در هر پخت، باعث آرامش خیال بسیاری از خانواده‌ها شدند. اکنون لازم نیست برای پختن برنج خود دائماً هوشیار باشید، بلکه هر بار برنج شما عالی خواهد بود. ویژگی‌های هوشمند مانند گزینه‌های متعدد پخت‌وپز یا گزینه‌های تایمر نه‌تنها به شما کمک می‌کند تا به ته‌دیگ ایده‌آل و برنج خوش‌پخت برسید بلکه لازم نیست دائماً حواستان به قابلمه باشد. برخی از پلوپزها حتی از اتصال Wi-Fi برخوردارند که به راحتی می‌تواند به الکسا یا تلفن هوشمند شما متصل شود. به این ترتیب به راحتی می‌توانید به آرام‌پز خود دستور دهید تا پخت را شروع کند.

ابداع قهوه‌سازهای قابل برنامه‌ریزی همانند یک زودپز هوشمند، با نوآوری و کارایی چشم‌نواز خود جهان را شگفت‌زده کرد. با یک قهوه‌ساز قابل برنامه‌ریزی هوشمند، می‌توانید فنجان قهوه تازه خود را درست به موقع آماده کنید. حتی این امکان را دارید که از طریق تلفن همراهتان به قهوه‌سازتان دستور بدهید تا برای شما قهوه درست کند، به این صورت می‌توانید به خانه بروید در حالی که یک فنجان قهوه داغ و تازه‌دم‌شده منتظر شماست.

با گذر زمان، لوازم خانه دارای صفحه نمایش دیجیتالی شدند. این صفحات دیجیتالی تبدیل به منابعی عالی برای سرگرمی و فعالیت‌های نوآورانه شدند. چه کسی فکر می‌کرد یخچالتان بتواند آخرین اخبار هواشناسی را هنگام صرف صبحانه به شما نشان دهد؟

مفهوم لوازم آشپزخانه هوشمند پس از آنکه یک برند لوازم خانگی به نام  appliance GE، یک واحد لوازم آشپزخانه به نام Kitchen Hub را راه‌اندازی کرد، شاهد پیشرفتی اساسی بود. عمدتاً یک هود یا دودکش آشپزخانه است که دارای یک صفحه دیجیتال برای نمایش ویدئو و سایر چیزهاست. به دنبال این ایده، برندهای مختلفی نیز نسخه‌های مخصوص خود را با استفاده از این فناوری ساختند تا عنوان بهترین قطب تولید لوازم آشپزخانه را به دست آورند. بنابراین می‌توان گفت این دسته از لوازم آشپزخانه، آینده فناوری مدرن آشپزخانه است. در واقع اگر یک‌جا در خانه هوشمند وجود داشته باشد که از حمله مداوم فناوری‌های جدید بهره‌مند شود، آشپزخانه است. نه فقط به این دلیل که مردم زمان زیادی را در آشپزخانه خود می‌گذرانند، بلکه به این دلیل که زوایای مختلفی برای هوشمندسازی آن وجود دارد. قابلیت تشخیص غذا؟ حتماً. کنترل صوتی؟ چراکه نه. سفارش خودکار یا کلاس‌های آشپزی آنلاین، همراه با برترین سرآشپزهای جهان؟ مشکلی نیست! با وجود همه اینها، تولیدکنندگان و توسعه‌دهندگان برای بهبود آشپزخانه‌های هوشمند شلوغ سال ۲۰۲۱ چه کاری می‌توانند انجام دهند؟ صبر کنید، ایده‌های زیادی وجود دارد.

لوازمی که غذا را می‌شناسند!

آشپزخانه هوشمند تکیه بر لوازم خانگی‌ای دارد که یاد گرفته‌اند خودشان فکر کنند و این شامل شناسایی غذایی است که داخل آنها می‌گذاریم. ما این فناوری تشخیص غذا را در اجاق June و اخیراً در فر هوشمند WLabs Whirlpool’s دیده‌ایم. با این فناوری ترس شما از پخت‌وپز، سوزاندن غذا و حتی کم‌آب شدن آن می‌ریزد، اما اگر درست کار نکند شما می‌مانید و بیسکویت‌های سوخته و فریاد یک آژیر تشخیص دود.

اجاق‌های هوشمند Amazon و Tovela، هر دو می‌توانند غذاهای بسته‌بندی‌شده را که در فروشگاه‌های مواد غذایی به فروش می‌رسند، اسکن کنند. البته ممکن است هنوز مجبور باشید غذا را هم بزنید -و تمرکز مدل آمازون روی whole foods  [غذاهای ارگانیکی که در فروشگاه‌های خاص به فروش می‌رسد] است- اما این دستگاه‌ها از الگوریتم‌های دقیق تنظیم‌شده‌ای برای استفاده از سطوح مختلف قدرت اجاق و حالت‌های دیگری استفاده می‌کنند که اگر خودتان تنظیمات را انجام می‌دادید احتمالاً از آنها بهره نمی‌بردید.

فناوری شناخت غذا نیاز به بهبود دارد و در پی آن باید به اجاق‌ها و یخچال‌های بزرگ‌تر نیز تعمیم یابد. ما برخی از این ایده‌ها را در نمایشگاه‌های تجاری مشاهده کرده‌ایم، مانند یخچال بوش (Bosch) که مواد غذایی را برچسب‌گذاری و ردیابی می‌کند یا نسل جدید  GE’s Kitchen Hub که صفحه اجاق گاز شما را رصد می‌کند تا هنگامی که غذا پخته شد شما را مطلع سازد. اینها گام‌هایی در مسیر درست‌اند، اما سایر وسایل خانگی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، هنوز هم جای پیشرفت دارند.

این پیشرفت ممکن است سریع‌تر از آنچه انتظار دارید اتفاق بیفتد. ال‌جی به تازگی تراشه هوش مصنوعی جدیدی را معرفی کرده که تمرکز آن روی شناسایی و تشخیص اشیاست. آمازون نیز موفق به دریافت حق ثبت اختراع یخچالی شده است که غذای فاسد را حس می‌کند. اما تاکنون هیچ یک از آنها موفق به عرضه این محصولات به بازار نشده‌اند.

البته هنوز مسائل حل‌نشده‌ای هم در زمینه‌های مختلف وجود دارد؛ مثل ارائه دستورهای پخت غذا فقط با مواد اولیه‌ای که در دسترس دارید، دوباره سفارش دادن یا تهیه فهرست مواد غذایی رو‌به‌اتمام یا ارسال دستورات هم‌راستا با سایر لوازم آشپزخانه. مطمئناً به آنجا خواهیم رسید، اما هیچ یک از محصولات موجود در بازار امروز نمی‌توانند ما را متقاعد کنند که می‌توانند مدیریت آشپزخانه‌مان را بهتر از ما انجام دهند.

لوازم هوشمند کوچک

شرکت‌ها سخت تلاش کرده‌اند تا لوازم خانگی بزرگ را به هوشمندسازی‌هایی مانند کنترل صوتی تجهیز کنند، این در حالی است که وسایل کوچک از این قافله عقب مانده‌اند. شاید چند مدل دستگاه قهوه‌ساز هوشمند وجود داشته باشد و شما با اتصال به Wi-Fi بتوانید یک قوری فوری قهوه تهیه کنید، اما به طور کلی، اکثر لوازم خانگی کوچک فقط با یک پلاگین آن هم برای کنترل ساده خاموش و روشن کردنشان، هوشمند می‌شوند.

تنها لوازم خانگی کوچک هوشمندی که نویدبخش هستند، اجاق‌های رومیزی هوشمندند. گرچه این یک شروع خوب است، اما برای داشتن یک آشپزخانه باهوش‌تر، این هوشمندسازی باید شامل لوازم مختلف در همه اندازه‌ها شود، حتی مخلوط‌کن‌ها، دستگاه‌های قهوه‌ساز یا توسترها.

یک آشپزخانه هوشمند ایده‌آل جایی است که وقتی برای تهیه دستور غذایی که به اجاق خود ارسال کرده‌اید، به یک پیاز خردشده نیاز دارید، خردکن هوشمند شما دقیقاً بداند چه مدت باید کار کند تا پیاز به اندازه مورد نظر شما برسد. این دنیایی است که در آن نیازی نیست شما تایمر تنظیم کنید، زیرا مخلوط‌کن شما می‌داند که باید برای بهترین نتیجه خمیر را به مدت هشت دقیقه ورز دهد و سپس متوقف شود.

همه ما دوست داریم وسایل آشپزخانه بیشتری به Wi-Fi متصل شوند. با توجه به تعداد قفل‌ها و لامپ‌های هوشمندی که از این فناوری استفاده می‌کنند، به نظر می‌رسد که این خواسته منطقی باشد و از این طریق، مصرف‌کنندگان را از نیاز به هرگونه سخت‌افزار اضافی رهایی بخشند.

دنیای منظم‌تری از اپلیکیشن‌های آشپزخانه

ده‌ها برنامه برای آشپزخانه وجود دارد که بیشتر آنها برنامه‌هایی برای پیدا کردن دستورهای پخت یا کنترل لوازم آشپزخانه بزرگ هوشمند هستند. بسیاری از این برنامه‌ها راهی برای ارتباط با الکسا یا دستیار گوگل پیدا می‌کنند. برنامه‌هایی برای سفارش مواد غذایی از طریق چندین سرویس مختلف تحویل کالا وجود دارد، که این شامل گزینه سفارش مستقیم از صفحه نمایش در یخچال Family Hub شما هم می‌شود.

همه این برنامه‌ها کنار یکدیگر، سرگیجه‌آور است. شرط می‌بندم افرادی وجود دارند که از توانایی کامل آشپزخانه هوشمند خود بهره نمی‌برند زیرا یادگیری، سازماندهی، پیوند دادن و استفاده از همه این برنامه‌ها و ویژگی‌ها در یک سمفونی کارآمد بسیار طاقت‌فرساست. البته این افراد را نباید سرزنش کرد. یک آشپزخانه هوشمند به یک برنامه واحد نیاز دارد که بتواند همه این کارها را انجام دهد. این انتظار، با وجود تولیدکنندگان و ارائه‌دهندگان بسیار خدمات که هر یک برنامه‌های مخصوصی تنها برای محصولات خود ارائه می‌دهند، انتظاری بزرگ است.

در حال حاضر شرایط کمی شبیه آغازِ دوران خانه هوشمند است، زمانی که برخی از دستگاه‌ها با الکسا کار می‌کردند، برخی با SmartThings و برخی دیگر با دستیار گوگل(Google Assistant). در خانه هوشمند سال ۲۰۱۵، تعداد زیادی دستگاه وجود داشت که به صورت جداگانه عملکرد خوبی داشتند، اما با یکدیگر ارتباط و تعامل نداشتند. آشپزخانه هوشمند اکنون چنین حسی دارد.

آشپزخانه هوشمند فقط در چند سال اخیر، مسیری بسیار طولانی را پیموده است. همین امروز یخچال‌هایی وجود دارند که محتوای درونشان را می‌دانند و مایکروویوهایی که خود، ذرت بوداده سفارش می‌دهند. به زودی، خرید یک لوازم برقی بزرگ که Wi-Fi داخلی برایش تعریف نشده باشد، کار سختی خواهد بود.

آنچه هنوز به آن نیازمندیم ادغام و ارتباط بهتر بین لوازم خانگی (و مارک‌های لوازم خانگی) و ایجاد یک بستر بزرگ‌تر و ساده‌تر برای مدیریت همه آنهاست. فقط دراین صورت است که آشپزخانه‌های آینده به جای نیاز به نظارت و بررسی دائم انسان، خود به صورت یک سیستم کارآمد عمل می‌کنند. تا زمانی که این اتفاق بیفتد، به مدیریت فهرست‌های مواد غذایی و دستورهای پخت به روش قدیمی یعنی در تلفن هوشمندمان ادامه خواهیم داد.

اینها لوازم آینده هستند!

کارشناسان صنعت لوازم خانگی می‌گویند که آینده اکنون هم اینجاست، فقط نیاز به یکپارچه‌سازی برای عملکرد بهینه دارد. به عنوان مثال، وسایل آشپزخانه در آینده از طریق اینترنت اشیا به هم متصل می‌شوند- قهوه‌سازهایی که شروع به تهیه قهوه، با خواندن فهرست فعالیت‌های امروز شما می‌کنند، یا مایکروویوی که می‌تواند دستور روی جعبه را بخواند و زمان و دمای مناسب را خود تنظیم کند. در اینجا چند وسیله وجود دارد که به شما طعم و مزه آشپزخانه آینده را می‌چشاند.

- لوازم بی‌سیم. لوازم آشپزخانه بی‌سیم در آینده تفاوت زیادی در فضای روی کابینت‌های آپارتمان‌های همیشه در حال کوچک‌تر شدن، ایجاد خواهد کرد. تولیدکنندگان آرام‌پزها و مخلوط‌کن‌ها در حال آزمایش روش‌هایی برای تبدیل ابزارهای سیم‌دار به بی‌سیم هستند. کنسرسیوم برق بی‌سیم، سازمانی است که بر شارژ بی‌سیم تلفن‌های هوشمند نظارت می‌کند.

وسایل بی‌سیم منظره نامنظم و زشت سیم‌ها را از روی پیشخوان‌ها حذف می‌کنند و نیاز به انواع رابط را برطرف می‌سازند. مردم می‌توانند فضای زیادی را صرفه‌جویی کرده و وسایل خود را با توجه به زیبایی و نه طول سیم وسایل، بر روی کابینت قرار دهند!

- پیشخوان نانوتکنولوژی. هر آشپز عاشق پیشخوانی است که بلافاصله خودش را تمیز کند. یکی از وسایل آشپزخانه در آینده می‌تواند یک رویه کابینتی باشد که از مواد خاصی برای دفع آب و همچنین مواد دیگر ساخته شده است. سطح «نانوساختار»، کثیفی را از روی پیشخوان، به یک محفظه خاص هدایت می‌کند. این پیشخوان کمی زاویه‌دار خواهد بود تا نیروی گرانش نیز برای تمیز کردن، پیشخوان را همراهی کند.

- یخچال‌هایی با فناوری نانو. یکی دیگر از لوازم آشپزخانه آینده یخچال با فناوری نانو است. این فناوری کثیفی و آلودگی داخل یخچال را به سمت ظرف مشخصی هدایت و در آن ذخیره می‌کند. گاهی غذاهای درون یخچال فاسد می‌شوند زیرا ما آنها را فراموش می‌کنیم؛ این یخچال‌ها غذاهای با طول عمر کوتاه‌تر را به جلوی قفسه‌ها «هل می‌دهند» تا شما آنها را به موقع مصرف کنید، در نتیجه ضایعات و اسراف کاهش می‌یابد. برخی از این یخچال‌ها به کمک حسگرهای ویژه به شما اعلام می‌کنند که کدام یک از مواد غذایی در معرض پوسیدگی یا فاسد شدن هستند.

تولید مواد غذایی با چاپگر سه‌بعدی-فودینی. فودینی، تحقق آشپزخانه علمی-تخیلی شماست. این ابزار توسط «ماشین‌های طبیعی» تولید شده است و در اصل یک چاپگر سه‌بعدی است که مواد غذایی را چاپ می‌کند! تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که مواد اولیه لازم را در چاپگر قرار دهید، سپس چاپ آن در طیف وسیعی از اندازه‌ها و اشکال انجام می‌شود. اگر در ساخت ماکارونی خانگی تسلط ندارید، دیگر لازم نیست در مورد آن ناراحت باشید. فقط خمیر ماکارونی را داخل دستگاه بریزید و آن را چاپ کنید. فودینی، یکی از لوازم آشپزخانه هوشمند آینده است که سازندگانش امید دارند به شما کمک کند غذای سالم‌تری در خانه داشته باشید و تنقلات خوشمزه‌ای مانند کراکر، چیپس، ماکارونی و... را با ترکیبات مورد نظر خود، بدون هیچ‌گونه نگهدارنده و مواد افزودنی تهیه کنید.

ماشین و سینک ظرفشویی سبز. لوازم آشپزخانه آینده باید علاوه بر«هوشمند» بودن، سازگار با محیط زیست هم باشند. مردم نسبت به محیط زیست بسیار هوشیارند و با اینکه چند دلار بیشتر خرج کنند تا آسیب کمتری به کره زمین وارد شود و ضایعات کمتری به محیط برگردد، مشکلی ندارند.

در همین راستا ماشین ظرفشویی و سینک ظرفشویی‌ای وجود دارد که به‌طور خودکار آب را به آب سالم و ناسالم تقسیم می‌کند که بعداً این آب ناسالم برای آبیاری گیاهان استفاده خواهد شد. این جداسازی به صرفه‌جویی زیادی در آب شرب کمک می‌کند. ضایعات مواد غذایی فشرده می‌شوند و انتظار می‌رود این دستگاه‌ها در ابعاد کوچک‌تر عملکرد بهتری نیز داشته باشند.

 فودینی در واقع یک چاپگر سه بعدی غذاست که با مواد غذایی اولیه، برایتان پاستا و کوکی و کراکر چاپ می کند!
 پیشخوان‌های هوشمند، برنامه‌ریزی می شوند، و می توانند خود را بشویند و تمیز کنند!