تمامی فعالیت‌هایی که در بستر اینترنت انجام می‌شود جزو اقتصاد دیجیتالی است و با توجه به گسترش استفاده از اینترنت، تردیدی وجود ندارد که در آینده بر حجم اقتصاد دیجیتالی افزوده خواهد شد. همه‌گیری کرونا سبب شده حرکت اقتصادها به سمت بهره‌گیری از فناوری دیجیتال سرعت بیشتری پیدا کند و دیدگاه کارشناسان این است که حتی پس از مهار شدن این همه‌گیری، روندهایی که در دوره بحران کنونی مشاهده شده معکوس نخواهند شد.

به این ترتیب دنیای آینده که خیلی هم دور نیست دنیایی بسیار متفاوت با دنیای کنونی خواهد بود. در سال‌های آینده بر تعداد نیرو‌های کار که همواره دورکار هستند افزوده خواهد شد، عملیات‌های بانکی عمدتا از طریق اینترنت انجام می‌شود، نیروی کار مجبور است همواره بر مهارت و دانش خود بیفزاید، کارفرماها می‌توانند از هر جای جهان که نیروی مورد نیاز خود را پیدا می‌کنند به استخدام بپردازند و تمامی این تحولات، محیطی متفاوت را برای خانوارها، شرکت‌ها، دولت‌ها و... به‌وجود خواهد آورد.

در مطالب حاضر به تاثیر همه‌گیری کرونا بر حرکت به سمت اقتصاد دیجیتالی، نیروی کار آینده، ویژگی‌های اقتصاد دیجیتالی و معایب و مزایای اقتصاد دیجیتالی اشاره شده است.