جهش تولید کم سابقه در صنعت پتروشیمی

تولید بیش از ۳/ ۵ میلیون تن محصولات در پتروشیمی بندر امام

پتروشیمی بندرامام دارای چهار مدیریت فنی و تولید فرآورش ۱ ، فرآورش ۲ ، بسپاران و کیمیا است که وظیفه تولید انواع محصولات در سه زنجیره آروماتیک ، پلی الفینی ، کلر و PVC را به عهده دارند و این در حالیست که این شرکت از ابتدای سال تا پایان آذرماه در واحدهای تولیدی خود موفق به تولید بیش از ۳/ ۵ میلیون تن محصولات در این سه زنجیره تولیدی شده است. شایان ذکر است علی رغم اینکه پتروشیمی بندرامام و پنج شرکت زیرمجموعه آن در لیست اولیه تحریم‌های ظالمانه آمریکا قرار گرفتند اما با همت و تلاش کارکنان و مدیریت خود توانست ضمن اهتمام در امر تولید و صیانت از برنامه تولید، در بخش داخلی سازی قطعات، کاتالیست‌ها و مواد شیمیایی نقش بی بدیلی را ایفا کند و قطعات و مواد بسیار حساسی که به ویژه در صنعت پتروشیمی کاربرد زیادی داشتند را بومی سازی کند. ۵۳ درصد کاتالیست‌های مورد نیاز داخلی سازی شد

با ابلاغ حمیدرضا رستمی، مدیرعامل شرکت در سال ۱۳۹۷،کمیته ساخت داخل با ساختاری جدید و استراتژی نوین همسو با اهداف کلان سازمان شکل گرفت. کمیته ساخت داخل پتروشیمی بندرامام، با استراتژی و نقشه راه مشخص و تدوین شده همچون توسعه روابط با شرکت‌های دانش بنیان، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های معتبر داخلی، توسعه سیستم‌های ایجاد رقابت سالم، توسعه حق مالکیت معنوی، توسعه روابط با شرکت‌های منطقه به‌منظور دستیابی به اهداف مشترک، توسعه روابط بلندمدت و سودآور با سازندگان معتبر داخل کشور، تقویت و توسعه زیرساخت‌های مرتبط با فرآیند ساخت داخل در محیط داخلی شرکت، توسعه روابط با صنایع بزرگ داخلی با هدف تقویت ایده‌های نوآورانه در بخش‌های ساخت قطعات یدکی، کاتالیست‌ها و کمیکال‌ها فعالیت می‌کند.

فعالیت کمیته ساخت داخل سبب شناسایی ۴۱ هزار و ۲۶۳ قطعه در پتروشیمی بندرامام شد که پتانسیل ساخت داخل را دارند و کمیته ساخت داخل این شرکت بیش از ۱۰ هزار قطعه را داخلی‌سازی کرده است.

گفتنی است در فرآیند واحدهای تولیدی پتروشیمی بندرامام ۱۸۷ کاتالیست کاربرد و استفاده دارند که کمیته ساخت داخل شرکت با فعالیت گسترده در بخش بومی سازی کاتالیست‌های پلیمری و غیر پلیمری، توانسته تاکنون با مشارکت و همکاری شرکت‌های دانش بنیان داخل کشور نود و نه کاتالیست و کمیکال واحدهای تولیدی شرکت را داخلی سازی کند.

با این اقدامات، نزدیک به ۵۳ درصد از کاتالیست‌های مورد استفاده واحدهای تولیدی پتروشیمی بندرامام تاکنون به دست کارشناسان و متخصصان شرکت بومی سازی شده است. شایان‌ذکر است با استراتژی ابلاغی از سوی مدیرعامل پتروشیمی بندرامام به کمیته ساخت داخل ، چشم‌انداز این کمیته تأمین و بومی سازی ۷۰ درصد از مواد شیمیایی و کاتالیست‌ها  و همچنین داخلی سازی ۴۰ درصد از قطعات یدکی مورد نیاز شرکت تا سال ۱۴۰۳ است.

تحقق افزایش ۵ درصدی تولید و ۱۰ درصدی صادرات بسپاران پتروشیمی بندرامام در سه ماهه سوم سال جاری

مدیریت فنی و تولید بسپاران در سه ماهه سوم سال جاری تولید محصولات خود را نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵ درصد و نسبت به سه ماه دوم امسال ۷ درصد افزایش داد که در پی آن؛ میزان صادرات محصولات این مدیریت در سه ماهه سوم سال نسبت به برنامه ۱۳ درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد افزایش داشته است. بسپاران پتروشیمی بندرامام ؛ دارای واحدهای تولیدی پلی اتیلن سنگین، پلی اتیلن سبک، پلی وینیل کلراید، پلی پروپیلن، بوتادین و لاستیک مصنوعی است که وظیفه تولید محصولات در زنجیره پلی الفینی را به عهده دارد و در سه ماهه سوم سال جاری موفق به کسب دستاوردهایی در بخش‌های مختلف شده است. شرکت پتروشیمی بندرامام با تدوین استراتژی‌های وظیفه‌ای و نتایج حاصل آن در واحدهای عملیاتی و ستادی، به دستاوردهای مهمی دست یافته است.

 از مهم‌ترین این دستاوردها در بسپاران پتروشیمی بندرامام می‌توان به تولید بیش از ظرفیت واحدهای پلی پروپیلن و پلی اتیلن سبک و همچنین راه اندازی راکتورهای واحد پلی اتیلن سنگین با استفاده از نرم افزار هوشمند MAPS اشاره کرد.

از دیگر اقدامات مهم و تاثیرگذار در توسعه زنجیره تأمین قطعات و مواد شیمیایی می‌توان به داخلی سازی کاتالیست K۲، ماده شیمیایی سدیم آلکیلاریل نفتالین (TAMOL- N) و ساخت قطعات خارجی حساس مکانیکی توسط صنایع داخل کشور، جهت جلوگیری از خروج ارز در سال جهش تولید اشاره کرد.

همچنین این مدیریت با استفاده بهینه از پتانسیل‌های داخلی و همچنین با همت و تلاش کارشناسان ابزار دقیق خود توانست سیستم کنترلی بخش‌های ۶۰۰، ۷۰۰، ۹۰۰ واحد PVC را طراحی و تغییر دهد که این اقدام از هزینه‌های قابل توجهی جلوگیری کرده است.

شایان ذکر است پتروشیمی بندرامام موفق شد تا پایان آذرماه امسال در مدیریت فنی و تولید بسپاران خود، شاخص ضریب تکرار حوادث فرآیندی (PSIR) را نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل بهبود ببخشد.