22هزار میلیارد ریال آورده سهامداران برای فاز دوم فولاد بافت

در اوایل مطرح کردن این ۸ طرح یک طرح به نام فولاد بافق یزد به بخش خصوصی واگذار شد که ۷ طرح دیگر به صورت طرح‌های دولتی باقی ماندند. پس از تغییر دولت در سال ۱۳۹۲ و با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، به دلیل متوقف شدن این طرح‌ها به دلیل مشکلاتی چون نبود نقدینگی و تحریم‌ها، براساس مصوبه هیات وزیران مقرر شد که غالب سرمایه دولت در هر یک از این طرح‌ها به بخش خصوصی واگذار شود و با مشارکت بخش خصوصی و دولتی این ۷ طرح فولادی راه‌اندازی شود. 

از 7 طرح فولادی تا مسیر خصوصی شدن

فولاد بافت نیز همان مسیری را در پیش گرفت که قرار بود 7 طرح فولادی طی کنند. در این‌باره مدیرعامل احیاء استیل فولاد بافت کرمان در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» عنوان کرد: 9/ 59درصد سهام احیاء استیل فولاد بافت به بخش خصوصی واگذار شد، 20 درصد سهام آن متعلق به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، 20 درصد دیگر متعلق به بانک صنعت و معدن و مابقی سهام خرد آن نیز متعلق به دو شرکت کوچک‌تر شدند. 

سورنا زمانیان درباره سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی فولاد بافت عنوان کرد: نخستین سرمایه‌گذار بخش خصوصی این واحد، «گروه انتخاب» بود که براساس قرارداد واگذاری در سال 1394، شرکتی به نام «احیاء استیل فولاد بافت کرمان» ایجاد شد. تا اوایل سال 1395 طرح فولاد بافت با وجود اینکه به بخش خصوصی واگذار شده بود، اما در عمل خوابیده بود. در 29 فروردین سال 1395 با توافق سهامداران، هلدینگ ماهان جایگزین گروه انتخاب شد و این گروه قراردادش را واگذار کرد.  

وی در ادامه خاطرنشان کرد: از شهریور سال 1395 تیم جدید مدیریتی کار خود را آغاز کرد و طرحی که قرار بود سه ساله ساخته و در سال 1379 افتتاح شود، پس از 10 سال شروع به احیاء و فعال شدن  کرد. در آن زمان کار کردن امر سختی بود؛ پیمانکارها مدت‌ها بود که کار نمی‌کردند و چندین مجری طرح جابه‌جا شده بودند.  

سال نخست تولید، به سوددهی رسیدیم

مدیرعامل احیاء استیل فولاد بافت کرمان در ادامه با اشاره به این موضوع که در آن زمان پیشرفت کار حدود 77درصد، بود، البته به صورت واقعی از این میزان نیز کمتر بود، تصریح کرد: زمانی که ما کار را آغاز کردیم، زیرساختی وجود نداشت، نه آب داشتیم و نه پست‌های برق آن اجرا شده بود، جاده‌ای در کار نبود و گازکشی آن نیز کامل نشده بود. فقط برخی کوره‌ها نصب شده بود و تجهیزات اصلی مانند پمپ‌ها، ابزار دقیق و آجرهای نسوز و... که باعث راه‌اندازی کارخانه می‌شدند، هیچ‌یک موجود نبودند.

زمانیان با تاکید بر این موضوع که با همت سهامداران مجموعه تمامی امور به پیش رفت، عنوان کرد: در 18 فروردین سال 1398 خروجی نخستین محصول فولاد بافت وارد چرخه تولید شد و تا به امروز نیز کارخانه روپا و سرحال مشغول به تولید است که امیدواریم امسال به رکورد تولید بالای 700 هزار تن دست پیدا کنیم، البته ظرفیت اسمی ما 800 هزار تن است.  

وی ادامه داد: براساس استانداردهای میدرکس در سال 1398ما باید 60 درصد ظرفیت یعنی 480 هزار تن تولید می‌داشتیم، ولی بیش از 500 هزار تن تولید کردیم، بدون اینکه یک ریال از تسهیلات بانکی استفاده کنیم. از محل فروش محصول، قطعات یدکی خود را تامین کرده‌ایم و در سال نخست تولید، کارخانه را به سوددهی رسانده و رکودهای قابل‌توجهی را در زمینه تولید به ثبت رساندیم. متال تولیدی کارخانه ما همیشه بالای 91 و بیشتر مواقع بین 92 و 93 بوده است که این متال در تولید آهن اسفنجی یک متال مطلوب به‌شمار می‌رود. 

فاز دوم احیاء استیل فولاد بافت 

مدیرعامل احیاء استیل فولاد بافت کرمان با اشاره به فاز دوم این مجموعه، عنوان کرد: هم‌اکنون ما فاز نخست فولاد بافت را تحویل موقت و سپس تحویل قطعی داده‌ایم و با قرارگاه خاتم‌الانبیاء، شرکت ام‌ام‌ای و شرکت فولاد پایا در حال تسویه حساب نهایی هستیم. از سوی دیگر فاز دوم را آغاز کرده‌ایم، هرچند که فاز دوم تمام طرح‌های استانی فولادی، فولادسازی بود، اما در این میان، فولاد بافت تنها واحدی است که در دی 1395 فاز دوم خود را از فولادسازی به یک واحد گندله‌سازی‌ با ظرفیت 5/ 2 میلیون تن و یک واحد کنسانتره‌سازی با ظرفیت 5/ 2 میلیون تن تغییر داد.

زمانیان درباره این تغییر در ساخت فاز دوم عنوان کرد: ما برای فولادسازی به برق 400 و آب نیاز داشتیم، در حالی که منطقه بافت ظرفیت تامین این برق و آب را ندارد. میزان مصرف آبی که با سازمان آب منطقه قرارداد داشتیم، برای فولادسازی مناسب نبود، اما با تغییر محصولی که برای فاز دوم انجام داده‌ایم، آب به اندازه کافی موجود خواهد بود و مشکلی برای تامین آن نخواهیم داشت. 

سرمایه‌گذاری فاز دوم احیاء استیل فولاد بافت کرمان

مدیرعامل احیاء استیل فولاد بافت کرمان با اشاره به سرمایه‌گذاری برای فاز دوم این مجموعه عنوان کرد: منبع مالی فاز دوم فولاد بافت مانند سایر طرح‌های فولادی قرار بود از طریق فاینانس چین تامین شود. البته در سال 1398 برای فاز دوم فولاد بافت، یک اصلاحیه دیگری مدنظر قرار گرفت و به جای کنسانتره‌سازی یک واحد احیای مستقیم دیگر با ظرفیت تولید 800 هزار تن آهن اسفنجی مد نظر قرار گرفت. این تغییر باید به طرف چینی‌ اعلام می‌شد که باید این امر از طریق بانک صنعت و معدن و سپس بانک مرکزی انجام می‌گرفت تا پس از  6 تا 7 ماه مطالعه کار را تایید کنند. ما در پیچ و خم بروکراسی بانکی باقی ماندیم. هر یک از مقررات دست و پاگیر که به انتها می‌رساند، یک مقررات دیگری آغاز می‌شد.

وی با توضیح این موضوع که تا پایان سال 1399 ال‌سی ما اعتبار دارد، خاطرنشان کرد: البته اگر ال‌سی ما تمدید شود، دو ساله خواهد بود که در هر صورت ما باید از خرداد سال 1400 بازپرداخت اقساط این فاینانس را آغاز کنیم و این در حالی است که کارخانه گندله‌سازی و احیای مستقیم فاز دوم هنوز ساخته نشده است. از این‌رو با مشورتی که در مهر ماه سال‌جاری با سهامداران صورت گرفت، مقرر شد واحد آهن اسفنجی شماره2 را با ظرفیت 800 هزار تن آهن اسفنجی به روش سرد از محل افزایش سرمایه آغاز کنیم و کار راه‌اندازی این واحد را به خاطر فاینانس به تعویق نیندازیم تا زمانی که فاینانس چین برقرار شود. البته اگر فاینانس چین نیز برقرار شود، آن را برای گندله‌سازی و تکمیل زیرساخت‌ها و احیانا برای احیای مستقیم شماره3 اختصاص خواهیم دارد.

85درصد تجهیزات واحد احیای مستقیم در داخل قابل ساخت است 

مدیرعامل احیاء استیل فولاد بافت کرمان در پاسخ به این پرسش که چرا برنامه‌های توسعه‌ای خود را به سمت تولید آهن اسفنجی پیش برده‌اید، عنوان کرد: امروزه بین 80 تا 85 درصد تجهیزات یک کارخانه احیای مستقیم در داخل کشور قابل ساخت است. در فاز نخست فولاد بافت 70 درصد تجهیزات ما ایرانی است. فولاد پایا و سایر واحدهای داخلی، این تجهیزات را در کشور می‌سازند. 

زمانیان ادامه داد: یک کارخانه احیای مستقیم بین 54 تا 55 میلیون یورو قیمت تجهیزات آن و بین 95 تا 105میلیون یورو قیمت کل کارخانه بدون احتساب زیرساخت‌هاست. ایران به دلیل وجود گاز و تامین مواد اولیه، کارخانه‌های احیای مستقیم بسیاری را ساخته است، از همین‌رو این ظرفیت وجود دارد که بین 80 تا 85 درصد تجهیزات آن در داخل ساخته ‌شود و تنها ابزار دقیق و بخشی از آجر نسوز از خارج تامین می‌‌شود. به تازگی نیز یک نهضتی در جهت ساخت کمپرسورهای فرآیندی در داخل کشور آغاز شده است. برخی شرکت‌های داخلی مدعی هستند که قادر به ساخت کمپرسورها ظرف 15 ماه هستند، اگر این اتفاق نیز روی دهد به آن 85 درصد ساخت این تجهیزات نیز اضافه می‌شود. 

سهامداران برای فاز دوم فولاد بافت پیشقدم شدند

مدیرعامل احیاء استیل فولاد بافت کرمان با بیان این موضوع که طی مجمع فوق‌العاده‌ای که برگزار شد و سهامداران مجموعه در عالی‌ترین سطوح آن در این مجمع شرکت کردند، گفت: در این مجمع قرار شد که سهامداران 22 هزار میلیارد ریال از محل آورده نقدی و درآمدهای خود کارخانه را طی سه سال برای فاز دوم تزریق کنند و از آنجا که زیرساخت‌های کارخانه احیای شماره2 مهیاست، این تزریق مالی می‌تواند کارها را به خوبی به پیش ببرد. پیمانکار ما در فاز دوم به‌صورت ای‌پی‌سی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء است. 

زمانیان با تاکید بر این موضوع که فاز دوم را باید 28 ماهه تحویل بدهیم، تصریح کرد: ما این توانایی را داریم که تا پایان سال 1401 فاز دوم را تحویل بدهیم. گروه پیمانکار و مشاور در فاز دوم، همان نیروهای فاز اول است که توانستند واحدی که سال‌ها راکد مانده بود را به پیش ببرند.  

محرومیت‌زدایی از منطقه کم‌برخوردار

مدیرعامل احیاء استیل فولاد بافت کرمان با اشاره به این موضوع که فولاد بافت در یک منطقه کمتر توسعه‌یافته در استان کرمان واقع شده است، عنوان کرد: تنها مجموع بزرگ صنعتی منطقه «ابر» بین سه شهر بافت، رابر و ارزوییه، فولاد بافت است که چشم امید همه منطقه به این واحد صنعتی است. این کارخانه از فرار نیروهای تحصیلکرده پیشگیری به عمل آورده است. نیروهای تخصصی تا پیش از این برای کار به بندرعباس، گل‌گهر یا کرمان می‌رفتند. این کارخانه جوانان بسیاری از منطقه را جذب خود کرده است. در فاز نخست 250 نیروی متخصص به صورت مستقیم مشغول به کار شده‌اند و حدود 100 نفر نیز نیروی پشتیبانی داریم. حدود 250 تا 300 نفر نیز نیروی پیمانکار برای فاز دوم مشغول به کار هستند که تعداد آنها به 800 نفر خواهد رسید. 95 تا 96 درصد فولاد بافت از نیروهای بومی منطقه هستند. از سوی دیگر کارخانه سبب تحولاتی در شهر بافت شده است. 

با همت جهادی، فولاد بافت را راه‌اندازی کردیم

زمانیان با اشاره به خاطراتی از راه‌اندازی این مجتمع فولادی در فاز نخست عنوان کرد: به یاد دارم چهارم بهمن سال 97 بود که پمپ‌هایی را که از آلمان خریداری کرده بودیم، وارد کارخانه کرده و با شرکت آلمانی مکاتباتی برای راه‌اندازی انجام دادیم، آنها به دلیل تحریم‌ها به ما اعلام کردند که برای راه‌اندازی و نصب نخواهند آمد. حتی عنوان کردند که حق مکاتبه با ما را ندارید. 

وی ادامه داد: اما ما با نیروهای جوان فولاد بافت که نیروهای بومی همین منطقه هستند کار را راه‌اندازی کردیم و هم‌اکنون نیز تمام این نیروها در مجموعه مشغول به کار هستند. به یاد دارم در 11 یا 12 اسفند ماه سال 97 با یک سیگنال مشعل کار را آغاز کردیم، از آن طرف نیز شارژ کوره را انجام می‌دادیم. 6 ماهه دوم سال 97 انقلابی در فولاد بافت روی داد و به صورت جهادی کارها انجام شد، به صورتی که به صورت 24 ساعته کار می‌کردیم، به‌گونه‌ای که برای نخستین بار بود که زمان تحویل سال 98 مدیرعاملان پیمان‌کاران جزء هم سر پروژه حضور داشتند. 400 نفر از کارگران، روز اول فروردین را در مجموعه مشغول به کار بودند. همین نیروها نیز فاز دوم را به پایان خواهند رساند. 

مواد اولیه ما قابل تامین است

مدیرعامل احیاء استیل فولاد بافت همچنین درباره تامین مواد اولیه این واحد عنوان کرد: در زمینه تامین مواد اولیه سهمیه از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت به ما اختصاص می‌یابد. در زمینه فروش آهن اسفنجی که محصول نهایی ما به‌شمار می‌رود نیز با هیچ مشکلی روبه‌رو نیستیم. 

222 copy