فعالیت برپایه عقلانیت

مطابق شاخص‌های تعریف شده سطح دو توانگری به این معناست که شرکت‌های بیمه توانایی ایفای تعهدات خود را دارند ولی باید برای رسیدن به شرایط مطلوب، وضعیت مالی خود را ترمیم و تقویت کنند. محمد رضا کشاورز از شهریور۹۷ از بدنه خود شرکت به سمت مدیرعاملی منصوب شد، او تجربه معاونت فنی و معاونت فروش و توسعه بازاراین شرکت را درکارنامه خودداشت و انتخابش توسط هیات مدیره، قدردانی مدیران وکارکنان بیمه دی را به دنبال داشت. او توانست با مدیریت ریسک و اصلاح پرتفوی و سرمایه‌گذاری‌های مناسب زیان انباشته شرکت را بعد از سال‌ها برطرف وکام سهامداران را با پرداخت سود تقسیمی شیرین نماید. کشاورزدرگفت و گو با دنیای اقتصاد، درباره برنامه‌های آتی شرکت می‌گوید: " پدیده محبوب مشتریان" و تبدیل شدن به «پر بازده‌ترین شرکت بیمه ای» به عنوان چشم انداز بیمه دی تعریف شده است. وی به نقش شبکه فروش در توسعه بازار باور دارد و مهم‌ترین کانال فروش هر شرکت بیمه‌ای را نمایندگان و کارگزاران می‌داند و به همین خاطربرنامه توسعه کمی و کیفی شبکه فروش در راس سیاست‌های جدید بیمه دی قراردارد.  مدیرعامل بیمه دی موفقیت در بازار رقابتی را «خستگی ناپذیری» شبکه فروش می‌داند ودرکنار توسعه این شبکه برجلب رضایت مشتریان تاکید دارد. این درحالی است که از اسفند ماه ۹۷ مرکز ارتباط با مشتریان بیمه دی به بهره‌برداری رسید و طبق آمارهای مستند این مرکز هم اکنون با میانگین پاسخگویی به بیش از ۱۰۰۰ تماس در روز توانسته گام ارزشمندی در جهت کسب رضایتمندی مشتریان بردارد و تصویری مطلوب از برند بیمه دی در ذهن مخاطبان ایجاد کند.

درمسیر سوددهی

مجمع عمومی صاحبان سهام، مهم‌ترین اتفاق شرکت‌ها در پایان سال مالی است، دراین روز صورت‌های مالی بررسی و مجمع برای سال آتی تصمیم گیری می‌کند. درمجمع عمومی امسال که صورت‌های مالی سال ۹۷ بررسی شد، شرکت بیمه دی بعد از ۵ سال از چاه زیان انباشته درآمد و درمسیر سوددهی قرار گرفت، آمارهای منتشره نشان می‌دهد این روند صعودی درسال ۹۸ هم ادامه دارد. محمدرضا کشاورزمدیرعامل بیمه دی دراین باره توضیح داد: شرکت از لحاظ بیمه گری توانست شرکت سوم بازار بیمه کشور و دومین شرکت در بین شرکت‌های بیمه‌ای خصوصی باشد. عملیات بیمه گری شرکت در دو حوزه شکل گرفت و بیمه دی مانند همه شرکت‌های بیمه بازرگانی که در کشور فعالیت می‌کنند یک عملکرد بودجه‌ای در سایر رشته‌های بیمه‌ای دارد که عملکرد خوبی را محقق کرده و یک عملکرد خاص هم در حوزه بیمه گری طرح جبران، قرارداد بنیاد شهید و امور ایثارگران کشوردارد. به گفته او تمام خسارت‌های شرکت که اعلام شده به صورت کامل ضبط و حجم زیادی از خسارت‌ها پرداخت شده است و ۹۰ درصد قرارداد درمان تکمیلی قرارداد بزرگ بنیاد شهید و امور ایثارگران با عنوان "طرح جبران یک " قرارداد اتکایی با بیمه مرکزی دارد.

تحقق بودجه

مدیرعامل بیمه دی با ابراز امیدواری از تحقق بودجه پیش‌بینی شده تا پایان سال جاری از برنامه ریزی برای تعدیل مثبت این بودجه خبرداد و گفت: تعداد زیادی از شعب بیش از بودجه پیش‌بینی شده خود فروش داشته‌اند که این نشان دهنده ظرفیت بالای شرکت برای کسب سود و سهم بیشتری از بازار است. کشاورزافزود: اقدامات زیر ساختی خوبی در شرکت انجام شده است، به طوری که در حال حاضر صورت‌های مالی شش ماهه نخست سال جاری حاکی از این است که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۳ برابر سود بیشتر در سبد پرتفوی شرکت قرار گرفته است که این موفقیت با همکاری همه اجزای شرکت به دست آمده است. وی بیان کرد: طبق آمار رسمی بیمه مرکزی کفایت ذخایر بیمه دی صفر است که معنی آن عدم کسری ذخیره در این شرکت است و این افتخاری است که باید با تلاش جدی و عملکرد مطلوب ادامه یابد. کشاورز با اشاره به حوزه‌های  سرمایه‌گذاری، ریسک و حسابرسی گفت: تصمیم گیری‌ها و اقدامات مهمی توسط تیم‌های حرفه‌ای در کمیته‌های تخصصی مربوط به این حوزه‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

زیان انباشته صفر

مدیرعامل شرکت بیمه دی با بیان اینکه زیان انباشته شرکت درپایان سال ۹۷ صفر شد، افزود: بیمه دی درکنار ارائه خدمات به بیمه گذاران بزرگ و گروهی برای جذب بازار خرد وجلب رضایت مشتریان فردی نیز اقدامات مناسبی انجام داده که حق بیمه تولیدی بیمه‌های غیرمستقیم حدود ۵۰۰ میلیارد تومان است که قرارگرفتن دو بخش فروش مستقیم و غیرمستقیم درکنار هم، از لحاظ پرتفوبیمه دی را در جایگاه دومین شرکت بیمه خصوصی کشور قرار داد. وی برارائه خدمات مطلوب به بیمه شدگان بنیاد شهید تاکید کرد و گفت: طبق نظرسنجی جامعی که توسط دانشگاه تهران برگزار شد میزان رضایت مندی آنها از بیمه دی مطلوب است. کشاورز به صراحت گفت: بیمه دی با عقلانیت و انضباط کاری در بازار حضور دارد و تلاش شده است، درکنار بیمه‌های اجباری در سایر بازارها حضور داشته باشیم. وی از موفقیت آمیز بودن کمپین فروش بیمه نامه‌های عمر این شرکت که در سال گذشته اجرا شد خبر داد و گفت: با اجرای این کمپین، توانستیم فروش یک سال قبل را در دو ماه حاصل کنیم.

عملکرد بیمه دی درسال ۹۷

شرکت بیمه دی در سال ۱۳۸۳ با اخذ مجوز رسمی از بیمه مرکزی ایران و شورای عالی بیمه به منظور ارائه خدمات بیمه‌ای در رشته‌های مختلف به ثبت رسید. این شرکت با بهره‌مندی از کارشناسان متخصص و متبحر صنعت بیمه و همچنین گسترش شبکه فروش خود در تمامی نقاط کشور با سرلوحه قراردادن شعار تعهد، تخصص و نوآوری به طور مستمر سعی در ارائه خدمات بهینه و مطلوب به بیمه‌گذاران خود را کرده است. این شرکت دارای ۴۸ شعبه -۶۳۳ نماینده فعال و ۴۶۶ نیروی انسانی دارد. ازاین تعداد ۱۴۹ نفر دارای مدرک فوق لیسانس و بالاتر- ۲۳۸ نفردارای مدرک لیسانس – ۲۲ نفردارای مدرک فوق دیپلم و ۵۷ نفردارای مدرک دیپلم هستند. طبق گزارش‌های منتشره در سالنامه بیمه مرکزی ایران بیمه دی درسال ۹۷ مبلغ ۳۵/ ۸۷۱/ ۹ میلیارد ریال حق بیمه تولید کرد که نسبت به سال قبل ۵۴ درصد رشد داشت و سهم این شرکت از بازار بیمه را به ۹/ ۷ درصد رساند، سهم بیمه دی از خسارات پرداختی بازار در دوره مذکور ۳/ ۸ درصد است. ضریب خسارت بیمه دی در این دوره نزدیک ۱۰۲ درصد و نسبت به سال ۹۶ بیش از ۱۵ واحد افزایش دارد. تعداد بیمه نامه‌های صادره دراین دوره ۴۲۳ هزار و ۱۷۰ فقره بوده که سهم بالای این شرکت از بازار بیمه کشور نشان می‌دهد بیشتر قراردادهای بیمه دی گروهی است، شاید یکی از دلایل تمرکز مدیرعامل جدید بیمه دی به شبکه فروش و توسعه آن همین موضوع باشد. این درحالی است که خسارات پرداختی برای هریک از بیمه شدگان به صورت انفرادی پرداخت می‌شود و همین موضوع تعداد خسارات پرداختی بیمه دی دراین دوره را به عدد ۲۵میلیون و ۸۸۵ هزار و ۷۳۴ فقره خسارت رساند. سهم تولید حق بیمه مستقیم دربیمه دی ۹۲ درصد و سهم بیمه‌های غیرمستقیم که توسط شبکه فروش تولید می‌شود تنها ۸ درصد است. هرچند دربازار بیمه مرسوم است که سهم بیمه‌های غیرمستقیم بیشتر باشد اما فروش مستقیم، یکی از تکنیک‌های کنترل هزینه هاست زیرا دراین روش پرداخت کارمزد به نماینده وجود ندارد و معمولا در مذاکرات برای بیمه گذار بسته‌های بیمه‌ای که شامل چند رشته بیمه‌ای است درنظر گرفته می‌شود.  طبق آمارهای مستند بیمه مرکزی ایران سهم بیمه دی دربخش پرداخت کارمزد تنها یک درصد و نسبت کارمزد به حق بیمه ۹/ ۹ درصد است.