اقتصاد مقاومتی باید به گفتمان ملی تبدیل شود تقدیر معاون اول رییس جمهور از بانک دی

دکتر احمد شفیع‌زاده با اشاره به نام‌گذاری سال ۹۵ به نام "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" یکی از اهداف مهم بانک دی را افزایش بهره‌وری دانست و گفت: ما باید به سمت استفاده از فناوری و دانش‌افزایی و سایر ویژگی‌هایی که در اقتصاد مقاومتی است پیش برویم و باید از خود بخواهیم که مناسب با نیاز مشتری حرکت کنیم. با این ادبیات است که در مسیر شکوفایی اقتصاد پیش می‌رویم . وی با بیان اینکه خلاقیت یکی از عناصر مهم اقتصاد مقاومتی است که باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشیم، با اشاره به دوران پسا تحریم خاطرنشان کرد: با اعمال سیاست‌های درست در این زمان باید بتوانیم شرایط اقتصادی بهتری را مهیا کنیم و این امر مستلزم برخورد خلاق و روحیه جهادی در کار و حرکت است. شفیع‌زاده با تاکید بر این‌که باید از دستاوردهای دولت حمایت کنیم چرا که زحمت‌های زیادی کشیده شده تا تورم کنترل شود، افزود: با انضباط خوب دولت و بانک مرکزی شرایط مناسبی برای گشایش‌های اقتصادی فراهم‌ شده است و امیدواریم در سال جاری در بانک دی با یک مهندسی مناسب در تخصیص و تجهیز منابع، بتوانیم همگام با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم و نقش کوچکی در حد بضاعت خود در رونق اقتصادی کشور ایفا کنیم.

وی افزود: اگر اقتصاد مقاومتی را درک کنیم به دست خودمان قیمت تمام شده پول را بالا نخواهیم برد. قیمت تمام شده پول باید پایین بیاید. به جای رقابت در نرخ، باید کاری کنیم که رقابت را به سمت خدمات ببریم. هرچقدر که خدمت ارائه دهیم و رقابت داشته باشیم نه تنها هیچ ضرر اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ندارد بلکه تماما منفعت است و این عین خدمت است؛ البته با لحاظ عقلانیت و محاسبه درآمد و هزینه. خدمت خوب است اما باید رقابت در خدمت باشد که در این صورت هیچ عارضه منفی برای اقتصاد و فرهنگ ایجاد نخواهد شد.

مدیرعامل بانک دی درخصوص چگونگی تخصیص منابع بانکی گفت: در تخصیص منابع باید رویکردمان مبتنی بر اقتصاد مقاومتی و تقویت سیاست‌های دولت، ایجاد رونق، اشتغال، حمایت از بنگاه‌های متوسط، خرد و بنگاه‌های دانش بنیان باشد. البته از پولمان هم باید مراقبت کنیم. وثیقه و بهداشت اعتباری هم باید باشد که اتفاقا جزو عوامل اقتصاد مقاومتی است. پول را به هرکسی ندهیم که آن را از بین ببرد بلکه به کسی بدهیم که اهلیت داشته باشد اما به سمت تولید سوق دهیم. وی با اشاره به برنامه‌های سال ۹۵ گفت: در سال جدید رویکردهای ما باید معطوف به اقتصاد مقاومتی باشد. باید به این رویکرد توجه کنیم و ادبیات معطوف به اقتصاد مقاومتی را درک کنیم. ما باید به عنوان سربازان عرصه اقتصادی، نخست درک درستی از موضوع داشته باشیم و سپس در این مسیر کارمان را درست انجام دهیم و تلاشمان این باشد که رویکردهایمان را در سال ۹۵ معطوف به این ادبیات کنیم.

مدیرعامل بانک دی تلاش و مجاهدت در اقتصاد را از ملزومات اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: بهبود مدیریت کیفیت و بهره وری از شاخص‌های مهم اقتصاد مقاومتی است. همچنین استفاده از اقتصاد دانش بنیان، استفاده از فناوری، خوب و مبتکرانه کار کردن و استفاده از روش‌های نو را می‌توان از ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی دانست. ما نباید در گذشته بمانیم ولو اینکه در سال‌های قبل خوب کار کرده باشیم باید بدانیم الان مقتضیات زمان، خلاقیت‌ها و قوه ابتکار خود را می طلبد. باید خلاقانه با پدیده‌های اقتصادی مواجه شویم، نه منفعلانه. وی با بیان اینکه بانک دی به عنوان یک بنگاه اقتصادی بزرگ نیز باید در مسیر اقتصاد مقاومتی هوشیارانه عمل کند، خاطرنشان کرد: تحقق اقتصاد مقاومتی به لحاظ فردی و سازمانی معطوف به عملکرد ماست و ویژگی اصلی آن نیز مبتنی بودن بر دانش روز است. در این راستا یکی از مولفه‌هایی که حتما باید مورد توجه و تاکید ما قرار گیرد افزایش بهره‌وری است.

مدیرعامل بانک دی با تاکید بر اینکه اگر می‌خواهیم در حوزه اقتصاد مقاومتی موفق باشیم باید از خود بپرسیم که ما در حیطه وظایفمان چه کرده‌ایم، افزود: معمولا وقتی گفته می‌شود بهره‌وری در ایران پایین است، دیگران را مقصر می‌دانیم و کمتر از خود می‌پرسیم که آیا خودمان مسئولیت‌پذیر هستیم یا خیر؟ در حالی که اگر این اتفاق بیافتد مطمئنا پیشرفت‌های بسیار حاصل خواهد شد. وی تلاش‌های انجام شده در بانک دی طی چند سال اخیر را ستودنی خواند و تاکید کرد: بانک دی همچنان در ابتدای راه قرار دارد و برای رسیدن به موفقیت‌های بیشتر و کسب رضایت مشتریان و ذی‌نفعان در سال ۹۵ نیز همچنان باید پرتلاش به مسیر خود ادامه دهد.

 

01-04