«ایمیدرو » 42 طرح را افتتاح یا وارد فاز اجرایی می‌کند

 ایمیدرو درحال حاضر چند طرح در دست اجرا دارد؟

ایمیدرو اکنون ده ها طرح در مراحل مختلف اجرایی در دست دارد، اما موضوع جدید این است که ایمیدرو تا بهار سال آینده، ۴۲ طرح معدنی و صنایع معدنی را افتتاح یا وارد فاز اجرایی می‌کند. ارزش کل طرح هایی که در برنامه افتتاح قرار دارند، بیش از ۶/ ۱ میلیارد دلار و ارزش کل تعداد طرح‌های که آغاز می‌شوند بیش از ۴/ ۲ میلیارد دلار برآورد شده است.

سهم بخش‌های مختلف معدنی در برنامه جدید چقدر است؟

اگر بخواهیم به صورت کلی تقسیم بندی انجام دهیم، سهم بخش ها از راه اندازی کارخانه ها شامل آهن اسفنجی ۶۰۰ میلیون دلار با ظرفیت تولید ۴ میلیون تن، گندله سنگ آهن ۵۹۰ میلیون دلار با ظرفیت ۱۰ میلیون تن و زیرساخت (جاده و تولید برق)۲۲۱ میلیون دلار است. همچنین سهم بخش ها از آغاز عملیات اجرایی در حوزه زیرساخت ۴۵۰ میلیون دلار (اسکله منطقه ویژه صنایع انرژی‌بر پارسیان)، تیتانیوم ۱۶۲ میلیون دلار، سرب و روی ۵/ ۱ میلیارد دلار و توسعه طلا زرشوران ۴۸ میلیون دلار است.

با توجه به عملکرد ایمیدرو در دولت یازدهم، تاکنون چند طرح فعال یا افتتاح شده و به بهره برداری رسیده است ؟

طرح‌های توسعه ایمیدرو در ابتدای دولت یازدهم شامل حداقل ۳۱ طرح (در ۵۰ فاز) با سرمایه گذاری ۲۴۰ هزار میلیارد ریال بوده است که به دلیل مشکلات تامین مالی، مدیریت و بعضاً تحریم‌های برخی کشورها دچار تاخیر زیاد (تا حدود ۲ دهه) بوده‌اند. طولانی شدن زمان‌بندی اجرا، یکی از بزرگترین چالش‌های مدیریت ارشد سازمان در ابتدای دولت یازدهم بود، چرا که بسیاری از طرح هایی که پیمانکار داشت، به دلیل تاخیرهای فراوان در زمان‌بندی، تغییر قیمت ها و نرخ ارز، با تقاضای تعدیل تا بیش از صد درصد روی رقم قرارداد مواجه شد و در برخی موارد توجیه پذیری آنها با توجه به تغییر قیمت فروش محصولات معدنی در بازار، نیاز به بررسی مجدد و اتخاذ سیاست مناسب داشت. موضوع کمبود منابع مالی در طرح ها از یک طرف و واگذاری عمده دارایی‌های سازمان به ارزش بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد ریال از طرف دیگر، امکان تامین منابع مالی مورد نیاز به منظور اجرایی شدن طرح ها را منتفی می‌کرد.از این رو با بررسی و تدوین یک استراتژی مشخص، نسبت به رفع مشکل طرح ها و بر طرف کردن گلوگاه‌های آن اقدام شد.

یکی از شاخص ترین فعالیت‌های ایمیدرو در سه سال گذشته را بیان کنید.

هر چند تمام فعالیت‌های انجام شده در سه سال گذشته در جهت توسعه بخش معدن و صنایع معدنی بوده، اما یکی از مهم ترین آنها توسعه اکتشافات است. ایمیدرو از نیمه دوم ۹۳ اجرای طرح توسعه اکتشافات در سطح بیش از ۲۵۰ هزار کیلومترمربع از مساحت کشور را برای شناسایی و پیجویی با هدف یافتن نقاط امیدبخش معدنی شروع کرد. انجام این اکتشافات منجر به شناسایی ۳۱ نقطه امیدبخش معدنی و همچنین کشف ذخایر جدید معدنی در کشور شد و میلیون ها تن به ذخایر معدنی ایران اضافه کرد. هزینه اجرای این طرح نیز ۱۲۲۵ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

ظرفیت ها و سرمایه گذاری مورد نیاز برنامه ششم در طرحهای مرتبط با بخش معدن و صنایع معدنی چه میزان است و برجام چه کمکی به تسهیل جذب سرمایه گذار خارجی کرده است؟

در برنامه ششم ظرفیت شمش فولاد از ۲۳ میلیون تن در سال ۹۴ به بیش از ۴۰ میلیون تن در سال ۱۳۹۹ با ۲/ ۹ میلیارد دلار سرمایه گذاری، ظرفیت کاتد مس از ۳۰۸ هزار تن به ۴۱۱ هزار تن با یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری و ظرفیت شمش آلومینیوم از ۴۸۷ هزار به ۸۲۳ هزار تن با ۸/ ۱ میلیارد دلار سرمایه گذاری پیش‌بینی شده است. همچنین برای بخش اکتشاف و سایر معادن ۲/ ۱میلیارد دلار و برای مناطق ویژه صنایع انرژی بر، یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری پیش بینی شده است. یادآوری این نکته ضروری است که برای زیرساخت ها در برنامه ششم به ۲۲ میلیون مترمکعب گاز ،۳۳۰۰ مگاوات برق و ۳۶۰ هزار مترمربع آب در روز نیازمندیم. اما در مورد برجام باید اذعان کرد که با ایجاد فضای مثبت سیاسی قطعا شرایط برای جذب بیشتر سرمایه گذار خارجی فراهم شده و مدیران شرکت‌های معتبر بین المللی در حوزه معدن و صنایع معدنی که قبلا هم به ایران سفر داشتند، همچنان در حال دیدار و مذاکره هستند و در برخی موارد تفاهم‌نامه هایی هم برای همکاری با ایران امضا شده است.

اقدامات ایمیدرو برای جذب سرمایه گذار خارجی چیست؟

 بازگشت شرکت‌های صاحب فناوری بین المللی به ایران، مذاکرات گسترده با نمایندگان کشورهای مختلف، انعقاد تفاهم نامه با بیش از ۳۰ کشور جهان، شروع فعالیت شرکت مشترک ایران و ایتالیا، تدوین بسته‌های سرمایه گذاری و ارائه به سرمایه گذاران داخلی و خارجی از طریق برگزاری کنفرانس‌های توسعه سرمایه گذاری همچون متال بولتن، حضور ایران در زنجیره جهانی ارزش بخش معدن و شروع برنامه‌ریزی به منظور استفاده از ذخایر معدنی کشورهای افغانستان( انعقاد تفاهم نامه آموزشی و اکتشافی مشترک)، قزاقستان( ثبت شرکت و شروع فعالیت معدنی ) و گینه (تمدید پروانه معدن)، تقویت شرکت‌های بین المللی ایمیدرو در جهت تامین نیازهای فناوری و تجهیزاتی کشور و توسعه صادرات و همچنین استخدام یک مشاور بین المللی به منظور تدوین نقشه راه توسعه سرمایه گذار خارجی با هدف رقابت پذیرکردن بخش معدن ایران در مقایسه با رقبای منطقه ای و بین المللی، از اقدامات ایمیدرو برای جذب سرمایه گذار خارجی است.

فرصت‌های پیش رو در توسعه بخش معدن و صنایع معدنی را بیان کنید.

همراستایی بخش معدن با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی و جایگزینی درآمدهای نفتی، لحاظ شدن توسعه بخش معدن به عنوان یکی از سیاست‌های راهبردی دولت و همچنین فرصت ویژه لغو تحریم‌ها برای توسعه بخش معدن بر مبنای روش‌های تامین مالی بین المللی و دسترسی به بازارهای صادراتی بدون واسطه، فرصت‌های پیش روی بخش معدن و صنایع معدنی را تشکیل می‌دهد.