روند رو به رشد قیمت جهانی فولاد

وی ادامه داد: رئیس‌جمهوری چین از این طریق می‌خواهد از مهاجرت‌هایی که از غرب به شرق رخ می‌دهد بکاهد و به‌طور قطع پروژه‌های جدیدی را در غرب این کشور اجرا خواهد کرد. طهرانی با اشاره به تحولات سیاسی در چین که سبب اقدام دولتمردان چینی به توسعه و ساخت بزرگراه ها، شبکه راه آهن و فرودگاه ها شده تا نارضایتی مردم غرب این کشور را از بین ببرد، تصریح کرد: بنادر مهم چین از جمله بندر دالیان در شمال شرق، شانگهای در شرق و گوانجو در جنوب شرق از حیث اقتصادی از بیشترین توسعه‌یافتگی برخوردارند و اکنون با این تغییر، غرب چین نیز به زودی دچار تحول زیرساختی خواهد شد که به دنبال آن مصرف فولاد افزایش پیدا خواهد کرد. وی با اشاره به اینکه رشد اقتصادی چین در حال حاضر بالاتر از سال‌ ۲۰۱۵ است افزود: کارخانه‌های فولاد چین نیز با نهایت ظرفیت در حال تولیدند و همین امر سبب می‌شود اقدام به خرید و دپوی مواد اولیه نظیر سنگ‌آهن و زغال‌سنگ کنند و در نتیجه قیمت این کالاها رو به افزایش گذارده است.  رئیس امور بین الملل انجمن سنگ‌آهن بر این باور است که رشدهای اخیر قیمت سنگ‌آهن (از چهارم آبان ماه به بعد) برپایه همین تحولات است.

وی تصریح کرد: اینکه یکباره چهارم آبان ماه قیمت سنگ‌آهن رکورد رشد ۸/ ۲دلاری را به جا می‌گذارد، از ابتدای سال ۲۰۱۶ تاکنون بی‌نظیر بوده وامری است که در تاریخ ثبت شده. برای قیمت سنگ‌آهن تنها می‌توان به رشد ۱۰ دلاری یک روزه قیمت آن در سال ۲۰۱۳ اشاره کرد. طهرانی خاطرنشان کرد: این روند رو به رشد که از چهارم آبان‌ماه آغاز شده و همچنان ادامه دارد، به صورت پاندولی است و احتمال می‌رود متوسط قیمت سنگ‌آهن تا پایان ۲۰۱۶ همان ۶۰ دلار باشد. این کارشناس حوزه بازار سنگ‌آهن و زنجیره فولاد درباره پیش‌بینی‌های انجام شده از سوی موسسات معتبر دنیا اظهار کرد: پیش از این متال‌بولتن در نشریات خود پیش‌بینی کرده بود که قیمت سنگ‌آهن برای سال ۲۰۱۶، سطح ۵۴ دلار را با عیار ۶۲ درصد حفظ می‌کند و از این سطح فراتر نخواهد رفت.علاوه بر این موسسات معتبری نظیر مکنزی نیز بارها ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ را سال‌های افت قیمت سنگ‌آهن پیش‌بینی کرده بودند.

وی ادامه داد: در همین رابطه با دستوری که دولت چین در زمینه ساخت‌وساز داده و گفته‌هایی که CISA (انجمن دولتی آهن و فولاد چین) در کنفرانس بین‌المللی آهن و فولاد دالیان (۲۱ تا ۲۳ سپتامبر برگزار شد) مطرح کرد و اینجانب نیز یکی از سخنران‌ها بودم، در ۹ ماه ابتدایی سال ۲۰۱۶ به برنامه‌ریزی کاهش تولید ۴۳ میلیون تنی فولاد دست یافته‌اند و به این ترتیب همه معادلات نقش بر آب شد. وی افزود: آنها بر این باور بودند که با کاهش تولید، کاهش قیمت سنگ آهن به زیر ۶۰ دلار ادامه پیدا می‌کند. در همین راستا توصیه‌ای که این تحلیلگر بازار سنگ‌‌آهن به تجار فعال دارد، این است که نباید به هیچ وجه فروش را متوقف کرده و به عبارتی take position کنند. بلکه باید بلافاصله پس از خرید نسبت به فروش بار خود به صورت back to back اقدام کنند. وی براساس اتفاقات روز دنیا پیش‌بینی می‌کند که قیمت سنگ آهن تا پایان سال ۹۵ کاهش جدی نداشته باشد، مگر اینکه دولت چین به صورت دستوری وارد شود و نسبت به کاهش تولید فولاد طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی برای خروج ۵۰ میلیون تن ظرفیت تا پایان سال ۲۰۱۶ اقدام کند.

طهرانی دلیل این رشد قیمت را در دنیا علاوه بر رویدادهای اخیر چین، اعلام درخواست خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نیز می‌داند. وی در این باره افزود: با خروج انگلیس همه بر این باور بودند که این اقدام به اقتصاد فولادسازهای انگلیس لطمه خواهد زد، اما با اتفاقاتی که در ۹ سال گذشته با ورود تاتا سرمایه‌گذار هندی برای خرید کارخانه فولادسازی کورس روی داد، اثری متفاوت نشان می‌دهد. اگرچه تاتا در بحران جهانی سال ۲۰۰۸ با خرید کارخانه فولادسازی کورس با ضرر مواجه شد، اما اعمال سیاست جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا تا حدودی پیرو حمایت‌های مالی و سیاسی کمپانی تاتا استیل بوده است. متعاقباً رشد قیمت جهانی فولاد به تاتا استیل کمک می‌کند با قیمت هایی خارج از اتحادیه اروپا بتواند فولاد خود را به بازارعرضه کند و سود قابل توجهی ببرد. بنابراین به جرأت می‌توان گفت برنده بازی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا فولادسازهای انگلیس و به ویژه تاتااستیل اند. وی گفت: دستورات رئیس جمهوری چین و جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا اثر بسزایی در روند رو به رشد قیمت فولاد دارد. وی درباره بازار فولاد و سنگ آهن داخل کشور خاطرنشان کرد: با رشد قیمت فولاد، هزینه تولید فولادسازهای داخلی نیز پوشش داده خواهد شد.

 این کارشناس بازار سنگ‌آهن و زنجیره فولاد معتقد است، اگرچه قیمت جهانی فولاد به سمت رشد سوق می‌یابد، اما تا زمانی که وضعیت بازار مسکن کشور متحول نشود، حرکت چندانی در قیمت‌های داخلی نخواهیم داشت. وی پیش‌بینی می‌کند که تا اوایل زمستان سال آینده وضعیت مسکن درایران رونق خاصی نداشته باشد.

16 (2)