از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید مسئولان این سازمان پس از بررسی همه جانبه قراردادهای واگذاری زمین در بخش‌های مختلف تجاری، عمرانی، مسکونی و گردشگری فعال‌سازی دوباره طرح‌های سرمایه‌گذاری و التزام سرمایه‌گذاران برای عمل به تعهداتشان برای ساخت و ساز در زمین‌های واگذارشده از سوی سازمان را در دستور کار خود قرار دادند. ضمن اینکه با تاکید دکتر مونسان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، فرایند نظارت بر روند اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری در اراضی منطقه با محور حمایت از سرمایه‌گذاران آغاز شد. در این راستا پس از برقراری ارتباط با بسیاری از فعالان اقتصادی قراردادهای معوق برخی سرمایه‌گذاران دوباره به جریان افتاده و طرح‌هایی که عملیات اجرایی آن‌ها یا آغاز نشده و یا در مراحل اولیه رها شده بود دوباره فعال شدند. سازمان منطقه آزاد کیش حتی برخی از این سرمایه‌گذاران را برای تأمین منابع مالی و دریافت تسهیلات به بانک‌های منطقه معرفی و زمینه فعال‌سازی دوباره طرح‌های آنان را فراهم کرد. تمدید ۶ ماهه مهلت ساخت که در صورت پیشرفت فیزیکی طرح تا یک سال و نیم، قابل تمدید است از دیگر سیاست‌های حمایتی سازمان منطقه آزاد کیش در راستای فعال‌سازی مجدد پروژه‌های معطل مانده و فراهم شدن امکان فعالیت دوباره برخی از سرمایه‌گذاران در جزیره کیش است.

با بهبود فرایند نظارت بر روند اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری در اراضی کیش سرمایه‌گذارانی که به دلایلی از جمله کمبود منابع مالی امکان ساخت و ساز در اراضی واگذارشده از سوی سازمان در مدت مقرر و طبق برنامه زمان‌بندی شده جهت تکمیل طرح را نداشتند مشخص شدند. در نتیجه قراردادهای واگذاری بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار مترمربع از راضی با ارزش کیش بین سازمان و سرمایه‌گذارانی که موفق به ایفای تعهداتشان نشده بودند فسخ شد. ارزش سرمایه‌ای که با فسخ این قراردادها به سازمان منطقه آزاد کیش برگشت داده شد بیش از ۳۳۰۰ میلیارد تومان است. بر اساس این گزارش سازمان منطقه آزاد کیش با تکیه بر توان علمی کارشناسان خود و جدیت در پیگیری روند دادرسی در مراجع قضایی در مدت سه سال گذشته موفق به دریافت حکم از دادگاه بدوی در خصوص فسخ قراردادها شد. البته در برخی موارد پس از حضور نمایندگان سازمان منطقه آزاد کیش در دادگاه‌های تجدیدنظر دریافت حکم قطعی میسر شد و در نتیجه فسخ این قراردادها، بیش از سه میلیون مترمربع زمین بازپس‌گیری شده که ارزش آن‌ها به نرخ روز واگذاری زمین، حدود ۵۲۷ میلیارد تومان بود. ارزش این زمین‌ها در شرایط فعلی و با قیمت امروز بالا رفته و هم‌اکنون به نرخ سه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رسیده است؛ بنابراین مابه‌التفاوت ارزش فعلی این اراضی با ارزش زمان واگذاری آن‌ها سه‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است.

لازم به ذکر است سازمان منطقه آزاد کیش طبق قراردادهای واگذاری زمین می‌تواند در صورت عدم رعایت تعهدات خریداران و اجرا نشدن طرح‌های تعیین شده برای هر زمین در مدت زمان‌بندی شده قرارداد را فسخ کرده و زمین مذکور را از سرمایه‌گذار و یا خریدار پس گیرد. همچنین در سه سال گذشته سازمان منطقه آزاد کیش با پایش وضعیت فعالان اقتصادی متقاضی سرمایه‌گذاری در منطقه تلاش کرده است تا به سرمایه‌گذاران با منابع مالی تضمین شده و طرح‌های معین زمین واگذار شود. پرهیز از خام فروشی زمین و عرضه بسته‌های سرمایه‌گذاری مرتبط با هر قطعه از اراضی کیش که شامل طرح‌های کارشناسی با کاربری معین است از دیگر اقدامات سازمان منطقه آزاد کیش برای پیشگیری از تأخیر یا معوق ماندن اجرای طرح‌های مختلف در زمین‌های این منطقه است. در مدت ۲۴ ماه گذشته بیش از ۱۰۰ پرونده از سوی سازمان منطقه آزاد کیش در خصوص فسخ قراردادهای واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران غیر فعال در مراجع قضایی طرح شده که در تمامی این پرونده‌ها سازمان منطقه آزاد کیش با ارائه مستندات و دلایل مکفی برنده این دعاوی بوده است.