نیاز مبرم به توسعه

 آقای نارندرن رئیس کمیته اقتصادی فولاد جهان روند بازار را بهتر از وضعیت پیش‌بینی شده اعلام و اظهار کرده در سال ۲۰۱۸ وضعیت جهانی فولاد به حالت تعادل درخواهد آمد و افزایش تقاضا را در خیلی کشورها پیش‌بینی کرده است.

همچنین انجمن فولاد جهان روند اقتصاد کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه را مثبت اعلام کرده است. با توجه به این اظهار‌نظرها و شرایط فعلی بازار، وضعیت آینده فولاد در ایران نیز برای فولادسازان نویدبخش و امیدوارکننده است. اگرچه متاسفانه نرخ تعرفه واردات فولاد اخیراً کاهش پیدا کرد لیکن با افزایش نرخ ارز نه‌تنها زمینه مناسبی برای واردات آهن وجود ندارد بلکه فرصتی را برای فولادسازان برای روی آوردن به سمت بازار صادرات فراهم کرده است و در حال حاضر با توجه به نرخ ارز فرصت مناسبی برای صادرات محصولات فولادی به کشورهای متقاضی خصوصاً محصولات طویل به بازارهایی چون سوریه و عراق است.

بدون شک برای حضور در یک بازار رقابتی در سطح جهانی از افزایش ظرفیت و ارتقای کیفیت و نیاز بازار در حال و آینده نمی‌توان غافل شد. توسعه نقش بسیار مهمی در پیشرفت و تعالی شرکت‌ها و سازمان‌ها ایفا می‌کند. ظهور فناوری‌های جدید، ارائه محصولات جدید، ارتقای کیفیت، نگرانی‌های زیست‌محیطی، کاهش قیمت تمام‌شده، رضایت مشتری و به‌طور کلی دوام و بقا در عرصه رقابتی لزوم و نیاز مبرم به توسعه را اجتناب‌ناپذیر می‌سازد. بدون شک شرکت‌های پیشرو و پویا هر روز سعی دارند یک قدم جلوتر از رقبای خود گام بردارند. رقابت در زمینه ارائه محصول بهتر با قیمت کمتر برای جلب مشتری، سازمان‌های بزرگ را مجبور به فعالیت در زمینه تحقیق و به دنبال آن توسعه می‌سازد. بی‌تفاوتی در این موضوع مرگ تدریجی سازمان را در‌بر خواهد داشت. امروزه سازمان‌هایی موفق‌ترند که یک لحظه نگاه خود را از وضعیت بازار، خواست مشتری و شناخت رقبای خود، و فرصت‌های موجود بر‌ندارند و همیشه چند گام جلوتر از رقبای خود باشند. چه شرکت‌های بزرگی که زمانی شهرت جهانی داشتند و به خاطر غافل شدن از امر توسعه امروزه جز نامی از آنها به یادگار نمانده است.

 در زمینه فولادسازی با توجه به گران شدن قیمت حامل‌های انرژی، گران شدن سنگ‌آهن و الکترود و افزایش رقبا‌یی‌ که قادر به تولید محصولات عادی فولادی هستند نیاز به توسعه و رفتن به سمت تولید محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر و قیمت تمام‌شده کمتر خصوصاً برای شرکت‌های جهان‌تراز اجتناب‌ناپذیر است. البته ناگفته نماند جهت کاهش قیمت تمام‌شده عوامل دیگری از قبیل تعداد نفر بر تن محصول، افزایش بهره‌وری و کاهش سایر هزینه‌ها نیز سهم بسزایی دارند. به‌طور قطع در همه کارخانه‌ها پس از مدتی بر اثر استهلاک و فرسایش بعضی از خطوط تولید نیاز به بازسازی و جایگزینی تجهیزات خواهند داشت که در این امر نیز باید به سراغ آخرین تکنولوژی‌های روز رفت و با توجه به نیاز بازار و پیش‌بینی آینده هزینه کرد. در انجام پروژه‌های توسعه زمان و هزینه نقش بسزایی داشته و بعضی از مواقع به خاطر تطویل زمان اجرا و افزایش هزینه‌ها، پروژه توجیه اقتصادی خود را از دست می‌دهد. متاسفانه طی سال‌های اخیر به خاطر تحریم‌ها و نوسانات ارزی، اغلب پروژه‌ها در ایران درگیر این مساله بوده و حتی خیلی از آنها به‌صورت ناتمام مانده‌اند.

شرکت فولاد مبارکه به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق تخت فولادی خاورمیانه و بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی جهان با تولید سالانه بیش از هفت میلیون تن فولاد خام دارای سهم عمده در تولید فولاد کشور و اشتغال بیش از ۳۵۱ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم همواره در امر توسعه پیشتاز بوده و با شناخت و تحلیل اطلاعات بازار رقبا در نقشه استراتژی خود ایفای نقش محوری توسعه صنعتی، اقتصادی و اجتماعی و ارتقای سطح فناوری صنعت فولاد را به عنوان سازمانی پیشرفته و جهان‌تراز برنامه‌ریزی کرده است. از پروژه‌های به انجام رسیده از سال ۱۳۹۳ تاکنون که در حال بهره‌برداری هستند می‌توان به پروژه‌های زیر اشاره کرد:

 راه‌اندازی و بهره‌برداری از مگامدول B واحد احیا مستقیم شهید خرازی به ظرفیت ۵/ ۱ میلیون تن در سال

 راه‌اندازی و بهره‌برداری از پروژه واگن برگردان شماره ۲

 راه‌اندازی و بهره‌برداری از پروژه RH-TOP (برای تولید فولادهای کیفی)

 راه‌اندازی و بهره‌برداری واحد سولفورزدایی (جهت تولید ورق API)

 راه‌اندازی و بهره‌برداری از چندین پروژه در زمینه انرژی و سیالات

 راه‌اندازی و بهره‌برداری از کوره‌های پایتلی LF۶ و LF۷

 ساخت و بهره‌برداری از کارخانه گندله‌سازی سنگان به ظرفیت پنج میلیون تن در سال

از اهم پروژه‌های در دست اقدام می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 افزایش ظرفیت تولید زیر سقف فولاد مبارکه از ۴/ ۵ به ۲/ ۷ میلیون تن (رو به اتمام)

 افزایش تولید سبا از ۷/ ۰ به ۶/ ۱ میلیون تن

 افزایش ظرفیت تولید فولاد هرمزگان از ۵/ ۱ به ۳ میلیون تن

 تکمیل و بهره‌برداری از فولاد سفیددشت با ظرفیت ۲/ ۱ میلیون تن

 ساخت و بهره‌برداری از کارخانه تولید کنسانتره سنگان به ظرفیت پنج میلیون تن در سال

 طرح‌های زیست‌محیطی از قبیل غبارگیر در نواحی مختلف تولیدی

 طرح‌های زیرساخت مانند خرید و انتقال پساب شهرستان‌های اطراف و ایجاد تصفیه‌خانه به منظور تامین آب مورد نیاز و صرفه‌جویی در مصرف آب

 پروژه احداث پست‌های kv ۴۰۰ و kv ۶۳ سایت شهید خرازی

برای رسیدن به برنامه افق ۱۴۰۴ و تولید ۵۵ میلیون تن فولاد حمایت مسوولان از صنعت فولاد، اعمال تعرفه‌ها،

تامین زیرساخت‌ها، ایجاد توازن در توسعه صنعت فولاد، جلوگیری از خام‌فروشی، بسترسازی و ایجاد محیط مناسب برای سرمایه‌گذاری خارجی، توسعه صادرات، تکمیل زنجیره ارزش از معدن تا محصول نیاز بوده و از دولت انتظار می‌رودبه این موارد توجه کند.