متکی به خود

با این تعریف فولاد مبارکه را می‌توان یکی از شرکت‌های پیشتاز و موفق در این زمینه و در سطح شرکت قلمداد کرد. این شرکت با تدوین استراتژی‌ها و انجام اقدامات عملی مناسب و با در نظر گرفتن مولفه‌های اصلی این مفهوم توانسته گام‌های بزرگ و موفقی را در این زمینه بردارد که می‌توان به بعضی از موارد آن اشاره کرد.

۱ در شکل ۱ موقعیت فولاد مبارکه و شرکت‌ها و کارخانه‌های وابسته به آن را می‌توان مشاهده کرد؛ سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های این خطوط در چند استان کشور یعنی خراسان، هرمزگان، چهارمحال و بختیاری و یزد با هدف تکمیل زنجیره تولید فولاد و تضمین تداوم تولید از سنگ تا رنگ یا از معدن تا محصولات پوشش‌دار رنگی است.

۲  مجموعه اقدامات فوق فولاد مبارکه را به بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق‌های فولادی تخت در خاورمیانه و شمال آفریقا با سهم ۲۰‌درصدی و بزرگ‌ترین تولیدکننده آهن اسفنجی در جهان با ظرفیت تولید ۱۲ میلیون تن تولید در سال تبدیل کرده است.

در نمودار ۱ روند تولید فولاد خام در گروه فولاد مبارکه (فولادمبارکه، سبا و هرمزگان) را می‌توان مشاهده کرد.

با توجه به چشم‌انداز فولاد مبارکه، «حفظ سهم ۴۵‌درصدی فولاد در کشور»، برنامه‌ریزی این شرکت برای دستیابی به ۲۵ میلیون تن فولاد و روند رو به رشد تولید از سال ۱۳۷۳ تا ۱۴۰۴ را می‌توان در نمودار ۲ مشاهده کرد.

بخشی از طرح‌های توسعه شرکت فولاد مبارکه در سال ۹۵ و ۹‌ماهه ۹۶:

۱- بهره‌برداری از ماشین ریخته‌گری شماره ۵ و ارتقای ظرفیت تولید فولاد مبارکه به ۲/ ۷ میلیون تن تختال

۲- بهره‌برداری از واحد انباشت و برداشت و احیای مستقیم فولاد سفیددشت چهارمحال‌و‌بختیاری

۳- بهره‌برداری از گندله‌سازی سنگان با ظرفیت پنج میلیون تن در سال

۴- بهره‌برداری از افزایش ظرفیت مجتمع فولاد سبا از ۷۵۰ هزار تن به ۶/ ۱ میلیون تن

۵- بهره‌برداری از شرکت تولیدی ورق‌های پوشش‌دار تاراز چهارمحال‌وبختیاری

۶- بهره‌برداری از واحد بریکت‌سازی احیای مستقیم شهید خرازی

۷- بهره‌برداری از واحد سولفورزدایی

۸- بهره‌برداری از واحد تولید آب دمین ۴۵۰ مترمکعبی فولادسازی

۹- بهره‌برداری از واحد انباشت و برداشت با ظرفیت ۵/ ۲ میلیون تن

۱۰- بهره‌برداری از راه‌آهن مجتمع فولاد سبا و ایستگاه ریز با ۹۲۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری

۱۱- بهره‌برداری از کوره پاتیلی شماره ۷ با ظرفیت یک میلیون تن فولاد در سال

۱۲- بهره‌برداری از کوره‌های آهک کلسینه با ظرفیت ۲۷۶ هزار تن آهک کلسینه در سال

۳ با بهره‌برداری از توسعه‌های فوق میزان اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم در فولاد مبارکه

۴ تعداد قطعات و تجهیزات ساخت یا تامین‌شده از داخل کشور به صورت تجمعی که دربرگیرنده زنجیره تامین گسترده مواد مصرفی، قطعات و تجهیزات بومی‌سازی‌شده شامل ۲۸۰۰ تامین‌کننده کالا و خدمات و با حدود ۸۰ درصد ساخت داخل.

۵ گسترش و توسعه سبد محصولات به‌منظور پوشش‌دهی حداکثری نیاز داخل به انواع گروه‌های فولادی و برنامه‌ریزی برای ایجاد خطوط جدید تولید با هدف تولید محصولات جدید و ویژه قابل استفاده در صنایع خودروسازی، لوازم خانگی، لوله و پروفیل، ساختمانی، مخازن، دریایی و‌... در حال حاضر بیش از ۱۷۰ نوع گریدهای مختلف فولادی قابل تولید در فولاد مبارکه است.

در حال حاضر فولاد مبارکه شبکه گسترده‌ای از مشتریان شامل حدود هزار کارخانه و کارگاه به‌طور مستقیم، سه هزار کارخانه و کارگاه به‌طور غیرمستقیم و در طیفی وسیع از محصولات شامل خودرو، لوازم خانگی، مخازن، لوله و پروفیل و‌... را تغذیه می‌کند.

به‌منظور حمایت از تولید داخل فولاد مبارکه به نفع صنایع داخلی عرضه محصول به بازار داخلی را نسبت به سال قبل ۲۵ درصد افزایش و صادرات را ۶۵ درصد کاهش داده است. این روند را می‌توانید در نمودار ۴ ببینید.

۶ آب، محیط زیست و انرژی: فولاد مبارکه با توجه به شرایط اقلیمی کشور و موقعیت خاص خود اقدامات و سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای در جهت ارتقا و بهبود و حفظ محیط زیست و جلوگیری از انتشار آلودگی  کاهش مصارف آب به‌عنوان یک اقدام استراتژیک و کاهش مصارف انرژی انجام داده است که در شکل ۲ به نتایج اقدامات این شرکت در زمینه آب می‌توان اشاره کرد. مروری بر عملکرد این شرکت نشان می‌دهد فولاد مبارکه توانسته میزان آب مورد نیاز برای صنعت خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. در سال ۱۳۷۰ آب سالانه مورد نیاز این صنعت، ۴۰ میلیون مترمکعب بوده است که با این میزان ۴/ ۲ میلیون تن فولاد تولید می‌شد. به عبارتی مصرف ویژه آب ۶/ ۱۶ مترمکعب در هر تن بوده است. اما با انجام اقدامات مختلف و سرمایه‌گذاری‌های بسیار ضمن افزایش حدود دو تا سه برابری تولید فولاد میزان آب به حدود یک‌دوم رسیده است. بر اساس آمارهای موجود در سال ۹۵ میزان آب مصرف‌شده برای تولید ۶/ ۵ میلیون تن فولاد خام، ۲۵ میلیون مترمکعب بوده است. یعنی مصرف ویژه آب به ۵/ ۴ مترمکعب بر تن رسیده است که این نشان می‌دهد میزان مصرف آب در این کارخانه به یک‌چهارم کاهش یافته است.

به عبارت دقیق‌تر با سرمایه‌گذاری در تصفیه و بازچرخانی آب مصرفی در خط تولید ما توانسته‌ایم مصرف آب را ۷۳ درصد کاهش دهیم. 

52

53-01

53-02