انتخابات اتاق‌های بازرگانی، فرصتی برای تجدید قوای بخش خصوصی

«غلامحسین شافعی» افزود: شرایط پیش رو، مسوولیت اتاق‌های بازرگانی را بیشتر خواهد کرد و انتخابات اتاق، مجالی برای انتخاب شایسته نمایندگان بخش خصوصی کشور است. وی با بیان اینکه حضور افراد کارآمد در تصمیم‌های سرنوشت ساز اقتصادی بسیار موثر خواهد بود، خطاب به اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، گفت: «اکنون بیش از هر زمانی نیازمند ارتقای سرمایه اجتماعی هستیم پس بیایید انتخاباتی سالم بر اساس اخلاق را رقم بزنیم. «شافعی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اصلاح مسیر اقتصاد کشور در بستر اقتصاد کلان، گفت: شرایط پیش آمده پس از تحریم‌ها و خروج آمریکا از برجام یک واقعیت را پیش چشم همه فعالان اقتصادی قرار داد و آن این بود که مسیر توسعه در کشور مسیری کاملا ناصحیح بوده است.

وی افزود: امروز کشور نیازمند یک اجماع همگانی در خصوص این واقعیت است که به جز در چند دوره خاص، مسیر پیموده شده اقتصاد کشور به دلیل نبود دانش نظری کاربردی در میان تصمیم‌گیران کشور، در مسیر توسعه کشور نبوده است. رییس اتاق ایران گفت: آنچه امروز ضامن توسعه اقتصاد است، قبول این واقعیت است که به جز دوره‌هایی، تصمیم گیران از دانش توسعه کافی جهت اداره اقتصاد کشور برخوردار نبودند؛ هر چند نقدهایی به همه دوره‌ها نیز وجود دارد. شافعی با تاکید بر اینکه در این شرایط باید از نخبگان و صاحبان دانش و تجربه دعوت شود، گفت: یکی از ریشه‌های مشکلات اقتصادی کشور ضعف دانش کاربردی توسعه و بکار نگرفتن نخبگان اقتصادی کشور است. وی ادامه داد: ریشه مشکلات اقتصادی کشور امروزه تنها در این یک مورد خلاصه نمی شود، بلکه با مجموعه ای از عوامل مواجه هستیم که مجموعه شرایط کنونی را رقم زده است.

رییس اتاق ایران اظهار کرد: اثربخشی نخبگان هنگامی موثر است که تصمیم سازی‌های اقتصادی کشور از برایند دانش و تجربه یک جمع حاصل شود، نه اینکه نخبگان به صورت جزیره‌ای در گوشه‌هایی از اتاق‌های خود به تنهایی به نتایجی رسیده و خواهان عملیاتی شدن آن باشند. بنابر این دعوت از نخبگان به صورت انفرادی نمی‌تواند به توسعه اقتصادی کشور کمک کند. شافعی اضافه کرد: راه حل خروج از توسعه نیافتگی کشور، صرفا با اصلاح یک مورد خاص به دست نمی آید بلکه مجموعه ای از عوامل هستند که تجمیع آنها موردنیاز است. وی افزود: ما برایند دانش و تجربه‌های این افراد و مستقل بودن آنها از ذی نفعان و گروه‌های ضد توسعه‌ای را نیازمندیم؛ با این اقدام می‌توان تصمیم‌ها را به دانش توسعه‌ای تجهیز کنیم و از تکرار اشتباه‌های گذشته جلوگیری کنیم. رییس اتاق ایران گفت: راهبری مسیر توسعه اقتصاد کشور نیازمند اصلاح و بازبینی است؛ تا زمانی که نتوانیم اقتصاد خود را اصلاح کنیم باید بدانیم که امنیت ما نیز می‌تواند دستخوش چالش‌هایی شود.

شافعی اضافه کرد: راه خروج از وضعیت نامطلوب کنونی، بازنگری در ساختار تصمیم گیری و اصلاح ساختار اقتصادی است؛ نه بخش صنعتی و کشاورزی ما امروز در وضعیتی قرار دارد که بتوانیم از آن انتظار توسعه داشته باشیم نه بخش بازرگانی و خدمات. وی ادامه داد: صنعت ما به جای اینکه مجموعه‌ای ارز آور باشد، به مجموعه‌ای ارز بر تبدیل شده و بخش کشاورزی نیز به بخش هدردهنده منابع آبی و بخش بازرگانی نیز به توزیع کالاهای خارجی تبدیل شده است. رییس اتاق ایران اظهار کرد: در هدفمندی یارانه‌ها می‌خواستیم به اصلاح ساختار تولید و بهبود بهره‌وری اقدام کنیم، اما نشد که نشد؛ چرا که حرفه‌ای‌ها را در اجرای این قانون مشارکت ندادیم. شافعی اضافه کرد: ضرورت ایجاد اعتماد بین مردم و حاکمیت با تکیه بر تولید و مبارزه با فساد در این شرایط موضوع بسیار مهمی است، امروز کشور با انواع شوک‌های درونی و بیرونی مواجه است؛ سال‌هاست که در معرض انواع نابسامانی‌ها قرار داریم، اما با وجود پیش‌بینی‌های رهبر معظم انقلاب برای توجه جدی بر اقتصاد مقاومتی، تمهیدات لازم را نیاندیشیده‌ایم.

وی با بیان اینکه متاسفانه سرمایه اجتماعی در حال کاهش و فاصله طبقاتی در حال افزایش است، گفت: تاریخ نشان داده است که تعمیق فقر در هر اقتصاد، به راحتی می‌تواند تعامل دولت و مردم را خدشه‌دار کند؛ بی‌اعتمادی می‌تواند به مانعی جدی برای اجرای سیاست‌ها تبدیل شود. در این شرایط، هرگونه اقدامی، بی‌نتیجه خواهد ماند.